تقدیر از بانوی معمار ایرانی برای مرمت یک خانه تاریخی‌ در کاشان

مشکات آنلاین: حسین فرمانی (رئیس گروه فرمانی و خالق جوایز معماری، دیزاین و عکاسی) اعلام کرد کرد که شامگاه دوشنبه (۲۲ مهر ماه)، یک بانوی معمار ایرانی به عنوان برگزیده AMP مورد تقدیر می‌گیرد.

به گفته فرمانی این مراسم با حضور بیش از ۳۰۰ معمار بین‌المللی در موزه گوگنهایم بیلبائو اسپانیا برگزار می‌شود. برندگان این جشنواره از میان هزاران آثار از ۶۰ کشور انتخاب شده‌اند.

هر طرح ارسالی توسط هیات داوران که متشکل از معماران، دانشگاهیان و کارشناسان صنعت است، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

هیات داوران AMP سه پروژه را به عنوان برنده برتر معماری MasterPrize ۲۰۱۹ انتخاب کرده‌اند و تنها یک درصد از آثار مورد بررسی قرار گرفته به چنین جایگاهی دست یافته‌اند. برندگان در طول سال آینده از تبلیغات برخوردار می‌شوند و طرح‌های آنها در گستره جهانی به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین طرح‌های برتر در کتاب معماری AMP منتشر می‌شود.

پریسا منوچهری کاشانی، هنرمند معمار ایرانی نیز جایزه بین‌المللی A+Award سال ۲۰۱۹ جایزه بخش معماری و مرمت برای پروژه مرمت خانه تاریخی‌ سعادت در کاشان را از طرف این موسسه به دست آورده است و در گوگنهایم بیلبائو تقدیر می‌شود.

گویا این اولین بار است که پروژه مرمت یک خانه تاریخی‌ در ایران موفق به دریافت این جایزه شده ‌است.

گفتنی است خانۀ تاریخی سعادت متعلق به دورۀ قاجار و با الگوی معماری گودال باغچه، در سه طبقه و در زمینی به مساحت هزار متر مربع در کوی دو مسجدان کاشان واقع شده و از جمله بناهای تاریخی ارزشمند و زیبای کاشان است، از ویژگی‌های شاخص این بنای ارزشمند می‌توان به اجزای ظریف معماری، تناسبات خاص فضایی، تنوع و نحوۀ ترکیب فضاهای اصلی با فضاهای باز و نیمه‌باز، وجود آبنما و رواق در حیاط مهتابی طبقه همکف و همچنین وجود قوس‌های تزیینی منحصربه‌فرد اشاره کرد.

 

ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.