حق طبیعی جوانان را ادا نکنیم به جلسات دعا و نیایش ما نخواهند آمد

کنسرت بابک جهانبخش خواننده موسیقی پاپ که بایست جمعه 10 اسفند در کاشان برگزار می‌شد در شب قبل از اجرا لغو شد.
فرماندار کاشان در گفت‌وگو با انصاف نیوز ، برگزاری کنسرت بابک جهانبخش در این شهرستان را باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم توصیف کرد!

امام جمعه کاشان هم در خطبه‌های نمازجمعه این شهر، برگزاری کنسرت آن هم در روز‌هایی که ۲۷ شهید امنیت در استان اصفهان و کاشان تشییع شده است را قابل تأمل دانست و از دعوت گروه‌های کنسرت به شهرستان کاشان انتقاد کرد و گفت: در کشوری که بیش از ۲۰۰ هزار شهید و در شهرستانی که ۱۷۰۰ جوان خود را تقدیم اسلام کرده است شایسته نیست کنسرت موسیقی برگزار شود و برای اجرای آن برخی موافق و بعضی مخالف باشند.

آیت‌الله نمازی رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان با تأکید براینکه نباید اجازه داد ابراز موسیقی، سبب اختلاف بین مسؤولان و مردم شود، افزود: مراقب باشید تا اجرای یک برنامه در کاشان سبب اختلاف و درگیری بین جوانان شهرستان نشود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسلامی‌تبار امام جمعه موقت کاشان هم جمعه‌شب در مسجد آیت‌الله رضوی در همین زمینه گفت: مسؤولان و متولیان فرهنگی کاشان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری و شورای شهر مراقب باشند برنامه‌هایی که در شأن کاشان نیست در این شهر برگزار نشود.

وی افزود: شهرستان کاشان شهری شهیدپرور، ولایی، حسینی و عاشورایی و مهد علمای بزرگ و دارالمؤمنین است و اجرای برنامه کنسرت، سزاوار این شهر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی تبار با اشاره به تشییع پیکر شهدای مدافع امنیت در کاشان و در ادامه آن برگزاری کنسرت در این شهر افزود: اجرای چنین برنامه‌هایی گاه همراه با برخی عوارض و مسائل جانبی است.

وی اسلام را موافق شادی دانست و گفت: ما مخالف ابتذال و عوارض جنبی چنین برنامه‌هایی در کاشان هستیم، ما نه تنها مخالف برنامه‌های شاد نیستیم بلکه موافق برنامه‌های شاد نیز هستیم و اعتقاد داریم جامعه نیازمند چنین برنامه‌هایی است، اما مخالفت ما با عوارض جنبی چنین برنامه‌هایی است.

دو کلمه خودمانی با مسئولان محترم کاشان
الف ) – اگر کنسرت بابک جهانبخش باید لغو می شد، بر چه اساسی کنسرت فریدون آسرایی خواننده دیگر موسیقی پاپ سه‌شنبه 7 اسفند در کاشان برگزار یا مبتنی بر چه موازینی برنامه موسیقی (لبخوانی) آقای مجید اخشابی دیگر خواننده موسیقی پاپ در پنج شنبه 9 اسفند در این شهر اجراشد ؟!
این رویکرد یک بام و دو هوایی از چه نشأت می‌گیرد؟!
برای این دوگانگی در تصمیم‌گیری چه توضیحی دارید؟!

پیامد و آثار مخرب سیاست های یک بام و دو هوایی و تصمیم‌های دفعتی کمتر از ابتذال نیست! حاشیه و جنجالی که بر سر لغو ناگهانی یک برنامه ایجاد می‌شود از گمان احتمال ابتذال در آن برنامه، مخرب‌تر است.

چرا چند ساعت مانده به برگزاری یک برنامه باید دستور لغو آن صادر شود؟!  اگر برگزاری کنسرت در کاشان منکر و ممنوع است، لااقل قبل از برنامه‌ریزی و امور مقدماتی و بلیت‌فروشی آن را لغو کنید. چرا با تصمیم‌گیری در دقیقه 90، باعث بیزاری و دلخوری و بگومگوی دیگران می‌شوید؟

چرا کاشان باید در برنامه‌های فرهنگی و هنری، چوب ناهماهنگی‌های مسئولان اجرایی شهرستان و استان و کشور را بخورد؟!
چرا یک راهبرد مشخص و واحدی در خصوص برگزاری کنسرت و برنامه‌های هنری در شهرستان کاشان وجود ندارد؟!
مسوولی که نداند برای چه شهری و چه مخاطبی مجوز کنسرت صادر می‌کند، و آن را با شورای فرهنگ عمومی شهرستان هماهنگ نمی‌کند و مسوولی که یک برنامه هنری را با گمان ابتذال لغو می‌کند هر دو به یک سهم بی‌تدبیرند.

رفتارهای جلف، اختلاط، بدحجابی، حرکات موزون نامشروع در بیشتر کنسرت‌های موسیقی پاپ رواج دارد و تردیدی در آن نیست و نگارنده هم بر این نکته تاکید دارد که نباید به بهانه برگزاری کنسرت، اباحه‌گری ترویج شود، اما پیشداوری، بدگمانی و سیاه‌دیدن برنامه‌های هنری قبل از برگزاری آن هم منطقی و عاقلانه نیست.

باید قبول کنیم 400 هزار جمعیت ساکن در شهرستان کاشان‌، علاقه‌مندی‌های واحد و یکسانی ندارند، برخی با شنیدن تلاوت آیات قرآن و مداحی و عشق به اهل بیت حظ می‌برند، عده‌ای مکنونات خود را با بگومگوهای سیاسی در شبکه‌های اجتماعی بروز می‌دهند و بعضی هم شور و شادی و رهایی از غم و غصه را در شنیدن موسیقی، پرداختن به ورزش و دیدن فیلم یا تئاتر طنز جست‌وجو می‌کنند و … .

بابک جهانبخش و فریدون آسرایی و مجید اخشابی خواننده‌هایی هستند که در صداوسیمای جمهوری اسلامی برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند و مردم شنونده و شاهد برنامه‌های آن در رادیو و تلویزیون هستند.

اما اگر این خواننده‌های پاپ بخواهند در شهری کنسرت اجرا کنند علاوه بر دریافت مجوز، باید با فرهنگ و مذهب و تقیدات دینی مردم آن شهر آشنایی مختصری داشته باشند.

در همین کاشان بارها با همکاری و نظارت دقیق مسئولان برنامه‌های فاخر هنری بدون حاشیه برگزارشده است و خدا را شکر مسئولان و متولیان به نگرانی‌ها توجه دارند.

با این حال اگر اجتماع مردم و خانواده‌ها در یک سالن برای شنیدن موسیقی محل اشکال است، و اختلاط و رفتارهای جلف و حرکات موزون برخی حضار قابل کنترل نیست و مصداق اباحه‌گری است باید علت و چرایی این دهن‌کجی را در شغل و ازدواج و مسکن جوانان و در تورم و گرانی و سختی معیشت مردم جست‌و‌جو کرد.

از خود بپرسیم به عنوان متولی و یک مقام مسئول نظام اسلامی برای برطرف کردن نیازمندی‌های مردم به ویژه جوانان چقدر احساس مسئولیت کرده‌ایم که اکنون در خصوص لغو یک برنامه جوان‌پسند به شدت و حدت احساس مسئولیت می‌کنیم؟!

از خود بپرسیم به سهم خود زمینه و بستر شور و نشاط و شادی مشروع مردم به ویژه جوانان را در کاشان فراهم کرده‌ایم؟
در ساخت بوستان‌های شهری و تجهیز آن با وسایل بازی و تفریحات هیجانی، در تیمداری و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی و مسابقات ورزشی، در اشتغال‌آفرینی و استخدام جوانان، در اعطای وام ازدواج و وام مسکن؟

مطمئن باشید اگر حق طبیعی و مشروع جوانان را ادا نکنیم و از سوی دیگر آنان را با دستور اداری از شادی و شور و نشاط و مقتضیات دوران جوانی محروم کنیم هرگز به جلسه دعا و نیایش و نهج‌البلاغه ما نخواهند آمد!

حسین قطنی‌باف
کانال کاشان پرس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.