آموزش و پرورش تکلیف «آریانا» را مشخص نکرده است/ دانش‌آموزان اتباع سرگردانند

محمدصالح بوجاری: مدرسه بین‌المللی «آریانا»، مدرسه‌ای ویژه اتباع خارجی است که حدود 100 کودک دختر و پسر تبعه «افغانستان» و بعضا بدون مجوز اقامت، در مقطع ابتدایی در آن تحصیل می‌کنند.

مجوز رسمی این مدرسه در سال ۹۲ صادر شده، اما حدودا یک‌دهه قبل از آن در قالب مدرسه خودگردان فعالیت داشته است.

صاحب‌امتیاز این مدارس دخترانه و پسرانه «غلامرضا اخوان ارمکی» کارمند بازنشسته آموزش و پرورش است، و مدیریت آن با آقا و خانم «محمدی» است که از اتباع افغانستان هستند.

این مدرسه که در چند سال گذشته چند بار از مکانی به مکان دیگر جابه‌جا شده، امسال قرار بوده در یک شیفت در مدرسه «نبوی» تشکیل کلاس و درس داشته باشد، اما مدیریت و دانش‌آموزان این مدرسه از هفته گذشته با بلاتکلیفی و سرگردانی مواجه شده‌اند.

سابقه راه‌اندازی
«محمدجعفر محمدی» متولد افغانستان و لیسانس متالوژی از دانشگاه صدوقی یزد، سال 79 مدرسه خودگردان «آریانا» را راه‌اندازی کرده و تا سال ۹۴ در دو شیفت در یک منزل اجاره‌ای در محله درب زنجیر کاشان، مدیریت کرده است.

محمدی می‌گوید: اوضاع تا سال 83-84 خوب بود، حتی فرمانداری کمک هم می‌کرد. آن زمان تا راهنمایی هم دانش‌آموز داشتیم. از 83-84 تا سال 88 سخت‌گیری‌هایی شروع شد. سالی یکی دو بار پلمپ می‌کردند، بعد از یک هفته باز می‌کردیم و در این مدت، یک دانش‌آموز کم نمی‌شد.

در سال ۸۸ اقدام به گرفتن مجوز کردیم و چون مجوز به غیرایرانی داده نمی‌شد، نهایتا در سال ۹۲ مجوز مدرسه بین‌المللی «آریانا»‌ به نام آقای اخوان صادر شد و مدیریت آن با بنده بود.

به گفته محمدی این مدرسه در سال ۹۴ از منزل اجاره‌ای در محله درب زنجیر به مدرسه «امام محمد باقر» (ع) تغییر مکان می‌دهد. از سال 94 تا ۹۶ پسرانه در مدرسه «ترامیده» و دخترانه در مدرسه «حکمت»، و سال تحصیلی ۹۶ـ ۹۷ دخترانه و پسرانه هر دو در مدرسه ترامیده تشکیل می‌شود.

آغاز مشکلات در سال جدید
در سال جدید تحصیلی قرار می‌شود این مدرسه در شیفت ثابت بعدازظهر مدرسه «نبوی» دائر شود.
محمدی در این‌باره می‌گوید: قبل از آغاز سال تحصیلی «حدادیان» مدیر مدرسه نبوی،‌ در پاسخ به استعلام اداره آموزش و پرورش، با تشکیل کلاس در شیفت بعدازظهر این مدرسه موافق بود و نامه موافقت وی را بنده به اداره دادم تا در شورای معاونان تصمیم‌گیری شود.

تا شورای معاونان تشکیل شود و اداره جواب بدهد سال تحصیلی آغاز شده و کلاس‌های مدرسه آریانا هم بدون مشکل در شیفت بعدازظهر مدرسه آغاز می‌شود.

پس از 10 روز از آغاز سال تحصیلی، ناسازگاری‌ها آغاز می‌شود و مدیر مدرسه «نبوی» که چند ماهی پیش از این سرپرست اداره آموزش و پرورش بود، برای حضور آریانا در نبوی ضرب‌العجل تعیین کرده و به مدیر آن‌ها می‌گوید تا پایان هفته بیشتر حق ندارند در مدرسه حضور داشته باشند.

«حدادیان» دلیل ضرب‌العجل و مخالفت با ادامه حضور آریانا را درخواست تلفنی اداره آموزش و پرورش اعلام می‌کند و می‌گوید: تا حالا برای همین دو هفته هم که بدون وجود قرارداد بین مدیریت مدرسه و آموزش و پرورش اجازه تشکیل کلاس داده‌ام «ریسک» بزرگی کرده‌ام .

وجود این مدرسه به نفع آموزش و پرورش و شهر است 
حدادیان با تاکید بر این‌که وجود مدرسه بین‌المللی آریانا باعث افتخار کاشان است و از وجود و حضور آن‌ها استقبال و حمایت می‌کند و توضیح می‌دهد که این مدارس به دلیل این‌که باری از دوش آموزش و پرورش برمی‌دارند به نفع آموزش و پروش هستند.

او دلیل مخالفت ناگهانی خود برای ادامه حضور آریانا در مدرسه نبوی را مخالفت اداره و مشکلات حقوقی اعلام می‌کند اما توضیح نمی‌دهد که چرا از روز نخست برای حضورشان در آن‌جا درخواست قرارداد رسمی نکرده تا الان هم او با مشکل مواجه نشود، هم دانش‌آموزآن و هم اولیا مدرسه.

دلایل متفاوت
داستان زمانی قابل توجه می‌شود که برای ادامه حضور، دلایل مختلفی بیان می‌شود: مخالفت همسایگان، دوجنسه بودن دانش‌آموزان، نیاز به یکی از کلاس‌ها برای گذاشتن کیف دانش‌آموزان شیفت صبح، نیاز به مدرسه برای برگزاری جلسه با اولیا دانش‌آموزان شیفت صبح در بعدازظهر، نیاز نهضت سوادآموزی به یکی از کلاس‌ها، و نهایتا مشکل حقوقی و فقدان قرارداد رسمی بین اداره و مدیریت مدرسه بین‌المللی آریانا.

در این میان مدیر آموزش و پرورش کاشان و روابط عمومی آن اداره، پاسخ به این پرسش که آیا مخالفت با ادامه حضور آریانا در مدرسه نبوی با درخواست آن اداره بوده یا نه را به هم دیگر پاس دادند.

«حسین مقنی نصرآبادی» گفت با روابط عمومی صحبت کنید و روابط عمومی آموزش و پرورش هم گفت آقای مقنی اداره نیستند، ساعت یک تماس بگیرید تا نظرمان را اعلام کنیم.

ساعت یک تماس گرفتیم گفتند مجوز صادر شده و بچه‌ها سر کلاس هستند.

اما بررسی‌های ما نشان داد که این مجوز موقتی است.

مدیر مدرسه بین‌المللی «آریانا» این گفته را تایید کرد و گفت پس از صدور ضرب‌العجل، آموزش و پرورش مجوز دو روزه‌ای برای ادامه حضور صادر کرده‌است، اما بعد از پایان این دو روز مشخص نیست تکلیف این دانش‌آموزان با ادامه تحصیل و مدرسه چگونه خواهد بود.

روابط عمومی آموزش و پرورش گفت تا قبل از صدور پایان زمان این مجوز تصمیم‌ نهایی گرفته می‌شود.

دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان منتظرند جلسه آموزش و پرورش‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.