در قبال وظیفه مراقبت از یک اثر جهانی پاسخگو باشید

یک شهروند کاشان در نامه‌ای سرگشاده به مدیران میراث فرهنگی کشور و استان؛ از آنان درخواست کرد در قبال بی‌حرمتی به آثار تاریخی، جهانی و ارزشمند کشور که ریشه در عدم اتخاذ سیاست ورود تعداد استاندارد گردشگر در یک اثر جهانی دارد پاسخگو باشند.

به گزارش کاشان آنلاین «محمد مهدی اصفهانیان» خطاب به «علی‌اصغر مونسان» رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و «فریدون اللهیاری» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان «نسبت به عطش کسب درآمد حداکثری از باغ موزه جهانی فین کاشان در ایام پیک گردشگری به قیمت عدم کنترل ورود تعداد استاندارد گردشگر و در نتیجه ایراد انواع خسارت مادی و معنوی به این اثر تاریخی و ملموس جهانی هشدار داد.»

متن این نامه سرگشاده به شرح زیر است:

آقای علی اصغر مونسان” رییس سازمان میراث فرهنگی کشور”

آقای فریدون اللهیاری “مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان”

با سلام؛

همانگونه که مستحضرید بنای تاریخی باغ موزه فین کاشان، سال 90 ذیل عنوان باغ ایرانی به ثبت جهانی رسید و از آن سال مقرر گردید تا تحت ضوابط و شرایط بین المللی مدنظر یونسکو مدیریت شود. این در حالی است که این اثر حدودأ 440 ساله و 23700 متری هم اکنون در فقیرانه ترین سیستم حفاظتی و مراقبتی از حیث ممانعت از ایراد تعدی و خسارت گردشگران به آن بسر می برد و آن گونه که از گوشه و کنار شنیده می شود چه در ایام پیک گردشگری و چه در ایام عادی سال، تنها و تنها سه کارمند و سه سرباز یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور مراقبت از این اثر تاریخی جهانی را بر عهده دارند!

ناگفته پیداست که کارکرد به نمایش درآمدن آثار باستانی و تاریخی، دیده شدن توسط گردشگران بومی و غیربومی است که البته هر بنای باستانی و تاریخی بسته به ارزش تاریخی و جایگاه خود رتبه بندی و تحت شرایطی متفاوت تحت کنترل، مدیریت و مراقبت قرار می گیرد که از آن جمله می توان به آثار تاریخی ثبت شده در فهرست” سازمان بین المللی یونسکو ” مانند باغ تاریخی فین کاشان و مراقبتهایی از نوع کنترل ورود ” تعداد گردشگر مشخص و استاندارد ” بسته به گنجایش و توان پذیرش جمعیت در آن بنای تاریخی جهانی اشاره کرد.

باغ موزه جهانی فین کاشان ایام نوروز امسال در حالی روزانه میزبان هزاران گردشگر بود که متولیان اداره میراث فرهنگی کاشان بی هیچ کنترل و دقتی در حجم ورود گردشگر به این اثر جهانی از 9 صبح تا غروب آفتاب فقط به ارائه بلیت بازدید از بنا پرداختند. نتیجه این اقدام هر چند باعث باد در غبغب انداختن و خبررسانی های هر روزه و افتخارآمیز مدیران میراثی استانی و شهرستانی در ثبت باغ فین کاشان به عنوان پربازدیدترین اثر استانی در ایام نوروز گردید اما فاجعه جای دیگری رقم خورد. آنجا که روزانه بیش از صدها گردشگر ایرانی ناآگاه و نابخرد در غیبت موانع و کنترلهای جدی متولیان باغ موزه جهانی فین کاشان با ورود به آبنماها، نهرها و فضای سبز این اثر تاریخی ثابت کردند وقتی متولی امامزاده دغدغه‌مند نباشد هجوم و یورش به تاریخ و تمدن خودی کار چندان سختی نیست!

کدام وجدان بیدار و دغدغه مندی می پذیرد که فردی بی هیچ علم و آگاهی، یک بنای تاریخی و جهانی را با پارک اشتباه بگیرد و پس از پیاده‌روی به همراه فرزند در آب نهرها و جوی های آن اثر تاریخی و بر روی کاشی های قدیمی ، حالا که فرصت مهیاست رخت و لباس چرک و آلوده فرزند نوزاد و خردسالش را نیز در همان آب طراوتی دوباره ببخشد؟!!

به راستی بر اساس کدام منطق و شعور و عقل فراموش می کنیم که یک اثر تاریخیِ جهانی منبع درآمد صرف نیست و بدون آن که ارث پدری ما باشد به همه جهانیان تعلق دارد؟! آیا نمی توان با واقعی‌کردن قیمت بلیت یک اثر جهانی و ایجاد موانع مقابل بخش‌های حساس در داخل بنا نسبت به حفاظت از میراث گذشتگان اقدام مؤثر انجام داد؟! بر اساس کدام منشور عقلانی، دینی و ملی به خود اجازه می دهیم که در یک اثر تاریخی با استفاده از ابزار دلهره‌آور ” بی‌سیم” نسبت به طرز لباس پوشیدن یک هموطن حساس باشیم اما در قبال آسیب رساندن به همان اثر ملی که توسط مشتی هموطن نابخرد صورت می گیرد جانب سکوت اختیار کنیم؟! لابد در نظر آنهایی که چند صباحی عنان مدیریت میراث فرهنگی کشور را در دست دارند امر به معروف تنها شامل تذکر و برخورد در طرز لباس پوشیدن افراد می شود و تخریب آثار تاریخی اصولأ عمل و کُنشی منکر و زشت محسوب نمی شود!!

آقای مونسان ؛ آقای اللهیاری .. اینجانب به عنوان یک شهروند دغدغه مند کاشانی این چند خط را به شکل سرگشاده به حضورتان عرضه نمودم تا بدانید اگر متولیان امور میراث فرهنگی و گردشگری کشور در خواب غفلت بسر می برند و احیانأ در مورد مختصات و مراتب نگهداری و حفظ و حراست آثار تاریخی دارای ثبت جهانی آگاهی اندکی دارند و فقط و فقط به پربازدیدبودن آنها – تحت هر شرایطی – می اندیشند، هموطنانی در این مملکت هستند که منکر و سیئه‌ی واقعی را به مدیران و کارگزاران کشور متذکر شوند. باشد که در نوروز 98 و چه بسا ایام گلابگیری اردیبهشت امسال، باغ موزه جهانی فین کاشان را در تراز مدیریتهای کنترلی و حفاظتی بین المللی ببینیم ..

با احترام / محمد مهدی اصفهانیان / یک شهروند کاشانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.