زیرگذر با سرعت در حال ساخت است

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: عملیات ساخت زیرگذر مدخل، پرحاشیه‌ترین طرح عمرانی چند سال اخیر در شهرداری کاشان با سرعت و بر طبق برنامه زمان‌بندی تعیین شده ادامه دارد؛ طرحی زیربنایی که  نقدها، مخالفت‌ها، حاشیه‌سازی‌ها و سنگ‌اندازی‌های مخالفان شهردار هم نتوانست آن را متوقف کند.

 

ابهامات شهروندان و پاسخ‌های شهردار 

بررسی نظرات کاربران کاشانی در فضای مجازی نشان می‌دهد که بیشتر مردم، خواهان ادامه این طرح‌اند‌. اما دغدغه‌هایی دارند.

«علی» یکی از این شهروندان کاشانی  است. او در مقابل میدان منتظری بنگاه املاک دارد. این شهروند معتقد است:

اگر این پروژه انجام شود، برای کاشان خیلی خوب است. سؤال و ابهام من راجع به زمان پروژه است، هرچه زمان طولانی‌تر شود، مردم بیشتر اذیت می‌شوند. هرچه سریع‌تر انجام شود، ما هم حظش را می‌بریم.

یک دانشجو می‌گوید:

می‌خواهم بدانم پروژه چند وقت دیگر تمام می‌شود؟ ترافیک فعلی اذیت کننده است.

«محمود» که در این مسیر مغازه قطعات خودرو دارد مشکل را کندی روند کار دانست و گفت:

کار، سریع انجام نمی‌شود. مسئله دیگر گردوخاک زیادی است که وارد مغازه‌های ما می‌شود. مغازه‌های ما هر روز پر از خاک می‌شود. اگر در زمان مشخص انجام شود، صد در صد برای شهر مفید خواهد بود.

شهروند دیگری می‌گوید این کار غیر از پول الکی خرج کردن چیزی نیست و مشکل ترافیک با دو تا چراغ‌راهنما یا با ایجاد چهارراه حل می‌شد.

پیرمردی که پدر شهید است و گوشه میدان منتظری قطعات خودرو می‌فروشد معتقد است هزینه این پروژه سنگین است، اما آدم نباید بی‌انصاف باشد، وقتی درست شود، برای شهر خوب است.

یک استاد جامعه‌شناسی دانشگاه با تأکید بر لزوم اجرای طرح‌های عمران شهری برای توسعه شهر و اینکه شهر قابلیت زندگی کردن داشته باشد می‌گوید: جامعه کاشان بافتی سنتی دارد، این ساختار اغلب با پدیده‌های نو مخالفت می‌کند و در مقابل آن مقاومت نشان می‌دهد، ولی بعد از اجرا و اتمام پروژه‌ای مثل زیرگذر، قطعاً همه شهروندان خوشحال خواهند بود.

این استاد دانشگاه عقیده دارد کارها باید بر اساس مطالعات دقیق علمی، توجه به اسناد بالادستی و چشم‌انداز آینده شهر تهیه و اجرا شود و تا جایی که من اطلاع دارم تمام این مطالعات و بررسی‌ها انجام شده است. شهردار نباید تحت تأثیر برخی مخالفت‌هایی که منشأ آن‌ها مشخص است قرار بگیرد و کار را با سرعت و بر اساس زمان‌بندی تعیین شده پیش ببرد.

 

اجرای پروژه در زمان پیش‌بینی شده

برای گرفتن پاسخ به سراغ «سعید ابریشمی راد» شهردار کاشان رفتیم و دغدغه شهروندان را با او مطرح کردیم.

شهردار راجع به مدت‌زمان انجام پروژه گفت:

پروژه طبق زمان‌بندی پیش می‌رود و تا این لحظه مشکلی که باعث کندی و توقف آن شود وجود نداشته است. ما بحث تأسیسات شهری را داریم که شرکت‌ها تعهداتی در مورد آن‌ها داده‌اند و متعهد به انجامشان هستند. کار طبق روال و با برنامه پیش می‌رود و جای نگرانی نیست.

طبق قراردادی که به‌طور رسمی ابلاغ شده، دو سال یعنی از خرداد ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۴۰۰ به این عملیات اختصاص داده شده، اما به‌هرحال این یک پروژه عظیم شهری است و نمی‌توان به‌طور دقیق زمانش را پیش‌بینی کرد.

ابریشمی راد در پاسخ به سؤال شهروندان که در مورد علت انجام چنین پروژه‌ای با هزینه بالا پرسیده بودند و یا پیشنهاد تعبیه چراغ‌راهنما یا ایجاد چهارراه داده بودند گفت:

می‌دانیم که شهرها برای توسعه نیازمند برنامه‌ریزی‌های متعدد هستند و برنامه‌ریزی و مدیریت حمل‌ونقل ترافیک یکی از این موارد است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در بحث ترافیک که دارای چهار رکن است، دو رکن آن یعنی سیستم‌ حمل‌ونقل و شبکه‌های حمل‌ونقل از اهمیت ویژه برخوردار است. منظور از سیستم حمل‌ونقل، اتوبوس، تاکسی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. کاشان نیازمند برنامه‌ریزی گسترده در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل است. طبق مطالعات انجام شده شهر ما تا ۳۰ سال آینده نیازمند حمل‌ونقل ریلی نیست و به اتوبوس و دیگر وسائط نقلیه وابسته است، در نتیجه رکن چهارم ترافیک یعنی شبکه حمل‌ونقل اهمیت پیدا می‌کند؛ یعنی معابری که سیستم حمل‌ونقل عمومی بتواند در آن جابه‌جا شود. در این محدوده شهر، شبکه حمل‌ونقل نیازمند برنامه‌ریزی و تغییرات بزرگ است. این طرح ۱۰ سال پیش در شهرداری کلید خورد و سال ۸۸ یک مشاور ترافیکی، ترافیک در همین محدوده شهر را شناسایی و پیشنهاد غیر هم‌سطح شدن تقاطع‌ها را داد. اگر این پروژه همان سال اجرا می‌شد، هزینه‌ها کمتر بود. پیرو بحث‌هایی که این اواخر پیش آمد، یک هیئت عالی کارشناسی، دبیر شورای عالی ترافیک کشور و کارشناسان وزارت کشور ورود کردند و ضرورت و اولویت این کار را تأیید کردند.

همه‌چیز به این برمی‌گردد که چقدر همراهی وجود داشته باشد، اگر همیشه در فضایی پر از افکار منفی و کارشکنی‌ها دست‌وپا بزنیم هیچ کاری خوب انجام نمی‌شود.

 

شهر آّباد، پروژه‌های بزرگ می‌خواهد

ابریشمی‌راد در پاسخ به سؤال دیگر شهروندان که پیشنهاد تعبیه چراغ‌راهنما و یا ایجاد چهارراه را دادند گفت: در جلساتی که با وزارت کشور و شورای عالی ترافیک کشور داشتیم، ضرورت و اولویت این عملیات تأیید و مطالعات علمی و مهندسی بسیاری دراین‌باره انجام شد. آلترناتیوهای متعددی بررسی شد؛ از جمله پیشنهاد شهروندان در خصوص تعبیه چراغ راهنمایی؛ اما این گزینه مناسب نیست، چراکه به فرض پیاده کردن این طرح، خطوط انتظار و صفوف ترافیک به هم‌ می‌رسد، بنابراین شهروندان نگرانی دراین‌باره نداشته باشند، قطعاً مهندسینی که سال‌هاست در این حرفه هستند، گزینه‌های متعدد را بررسی کرده و در نهایت طرح فعلی را بهترین گزینه دانسته‌اند.

در مورد مسیرهای جایگزین فعلی هم ماه‌ها در شورای ترافیک راجع به مسیرهای جایگزین بحث شده و پیش از شروع پروژه، پلیس راهور مصر بود که ابتدا مسیرهای جایگزین مشخص شده و بعد پروژه اجرا شود.

شهردار در پایان گفت: راحت‌ترین گزینه برای یک شهردار این است که دست به این اقدامات نزند. می‌شد مثل گذشته فراموش و صورت‌مسئله را پاک کرد. قطعاً شهروندان باید مطالبه گر باشند و از چنین اقداماتی استقبال کنند، چراکه اگر یک شهر آباد و توسعه‌یافته می‌خواهیم، باید این اقدامات و پروژه‌های بزرگ انجام شود و بدون شک سختی‌هایی به دنبال دارد که گریزناپذیر است.

برای مدتی گردوخاک هست و ترافیک هم خواهیم داشت، اما مردمان شهرهای رشدیافته، تحمل سختی را داشته‌اند و خودشان را برای اقدامات بزرگ آماده کرده‌اند. ما از مردم عذر می‌خواهیم. تا امروز هم لطف داشته‌اند و تحمل کرده‌اند. انشاالله نتیجه این صبر، منافعی است که تمام شهروندان از آن بهره خواهند برد.

 

منتشر شده در ماهنامه مردم کویر – آبان 98

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.