سه‌چهارم مواد غذایی کشور نظارت نمی‌شود

مدیرکل امور غذایی، بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: تنها نزدیک به ۳۰ میلیون تن از مجموع مواد غذایی تولیدی کشور زیرپوشش شبکه های‌نظارتی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، «وحید مفید» پنج‌شنبه ۱۰ آبان‌ماه ۹۷ یادآور شد: بر اساس آمارها از مجموع ۱۲۰ میلیون تن مواد غذایی که در کشور تولید می‌شود، نزدیک به ۹۰ میلیون تن آن بدون هیچ نظارتی به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی افزود: بخشی از واردات موادغذایی به‌ویژه محصولات فراوری‌شده به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که فاقد هرگونه برچسب وزارت بهداشت است.

ایمنی غذا از مزرعه تا سفره باید زیر نظارت باشد
مدیرکل امور غذایی، بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: کارشناسان این سازمان و مرکز سلامت محیط و کار از کارخانه‌های تولیدی، مرکزهای نگه‌داری و عرضه موادغذایی بازدید مستمر دارند، اما ایمنی غذا باید از مزرعه تا سفره زیرنظارت باشد و به عبارتی دیگر زنجیره نظارتی به طور کامل در کشور اجرا شود.

مفید با اشاره به تدوین سند ملی ایمنی غذا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: اجرای این سند، این اطمینان را خواهد داد که هر گونه مواد خوراکی مانند میوه و سبزی، محصولات فراوری‌شده و غذاهایی که در رستوران‌ها عرضه می‌شود، به‌صورت سالم به‌دست مصرف‌کننده می رسد.

وی به مردم توصیه کرد تا از مصرف مواد خوراکی و آشامیدنی فاقد برچسب اصالت، به ویژه محصولات وارداتی خودداری کنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۹۱ تن انواع مواد غذایی ۶ ماه نخست سال جاری در نتیجه گزارش های مردمی به سامانه ۱۹۰ مبنی بر عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد و عرضه مواد غذایی بسته‌بندی فاقد تاریخ مصرف معتبر معدوم شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.