سومین آیین تجلیل از یاوران کتاب برگزار شد

سومین آیین تجلیل از یاوران کتاب کاشان، جمعه شب (95/9/19) با حضور جمع گسترده ای از اهالی فرهنگ و ادب،   در کتابفروشی ساربوک برگزار شد.

 

در این مراسم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان به تلاش کاشان برای دریافت عنوان «پایتخت کتاب» اشاره کرد و گفت اگر چه امروز کاشان نامزد دریافت عنوان پایتخت کتاب است اما این شهر از قدیم الایام پایتخت کتاب کشور بوده است.

 

«مصطفی جوادی» افزود: ما در این شهر ادبای نامدار  و امثال نراقی ها را داشتهایم که هر کدام چندین کتاب ارزشمند را از خود به یادگار گذاشته اند.

 

وی از همراهی مردم با این اداره برای دستیابی کاشان به عنوان پایتخت کتاب کشور ابراز خوشحالی کرد. جوادی به خبر  تصمیم تاکسی داران برای تاسیس کتابخانه در تاکسی ها اشاره کرد و گفت دستیابی به پایتخت کتاب به مطالبه عمومی مردم کاشان تبدیل شده است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در جمع یاوران کتاب، به نظریه هایی که درباره استفاده از فضای مجازی در کشور وجود دارد اشاره کرد. او گفت گسترش فرهنگ مطالعه باعث کم شدن آسیب های فضای مجازی می شود.

 

کتاب بامحتوا، نیاز به تخفیف ندارد

فرماندار کاشان از برگزاری نمایشگاههای کتاب در کنار خیابان ها انتقاد کرد و گفت باید شان کتاب رعایت شود و این نحوه فروش، در شان کتاب نیست

معاون استاندار و فرماندار کاشان در جمع یاوران کتاب از تعطیلی کتابفروشی های خیابانی به عنوان یکی از بهترین فعالیتهای خود در زمان تصدی معاونت سیاسی اجتماعی این فرمانداری نام برد و گفت: کتاب شان و منزلتی دارد که گاهی رعایت نمی شود. شان کتاب این نیست که در یک نمایشگاهی که با بنرهای کثیف در کنار خیابان دایر شده به فروش برسد.

 

«حمیدرضا مومنیان»  اعتراض «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران را  به تخفیف های زیاد در فروش کتاب قابل تامل دانست و گفت: باید به این توجه کرد که چرا گاهی برای فروش کتاب، تخفیفهای 50 تا 80 درصدی داده می شود اما باز این کتابها می ماند. کتاب اگر محتوا داشته باشد نیاز به این تخفیفها نیست. متاسفانه بخشی از کتابها کپی برداری از کتابهای دیگر است. این کتابها با استقبال روبرو نمی شوند.

 

فرماندار کاشان خوداتکاییِ اقتصادی مجموعه ساربوک را نقطه مثبت آن دانست و ساربوک به عنوان یک «بنگاه فرهنگی» یاد کرد. او از تلاشهای این مجموعه در ارتقاء سطح فرهنگ کاشان تشکر کرد.

 

با این همه کار فرهنگی، زیرپوست شهر خبرهای دیگری است

«حسین حیدریان» رئیس شورای اسلامی شهر کاشان دیگر سخنران این مراسم بود. او از مورد توجه قرار گرفتن مسائل فرهنگی ابراز خرسندی کرد.

 

حیدریان گفت: غفلتهایی که در گذشته گریبانگیر کشور شد، امروز در حال جبران است و نگاه مسئولان عالی رتبه نظام، مردم و مسئولان شهری به مساله فرهنگ معطوف ا است . امیدواریم که مجموعه راهکارهایی که در حال اجراست بتواند مسائل گذشته را جبران کند.

 

حیدریان بر لزوم ریشه یابی  مشکلات فرهنگی کشور تاکید کرد.  او با طرح این پرسش که «چرا بحث مطالعه کتاب به اینجا کشیده است؟» گفت: در گذشته در جمع خانواده ها بحث کتاب و کتابخوانی مطرح بوه است . شاهنامه خوانی، بوستان خوانی و گلستان خوانی یک سنت در خانواده ها بوده که متاسفانه امروزه شاهد آن نیستیم.

 

با وجود موسسه ها و هیئت هایی که داریم اما زیرپوست شهر خبرهای دیگری است. وقتی آمارها را می بینیم متوجه می شویم بحث هایی که ما آن را کار فرهنگی می دانیم، تاثیرگذار نبوده است.
رئیس شورای شهر کاشان گفت: با وجود موسسه ها و هیئت هایی که داریم اما زیرپوست شهر خبرهای دیگری است. وقتی آمارها را می بینیم متوجه می شویم بحث هایی که ما آن را کار فرهنگی می دانیم، تاثیرگذار نبوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان گفت: در دو دهه پیش 65 درصد مردم در روستا و 35 درصد در شهر بودند ولی امروز این معادله برعکس شده است. زندگی شهر نشینی ره آورد زندگی جدید بشر است. آیا در کاشان هم پای با رشد شهرنشینی توانستیم فرهنگ شهر نشینی را هم گسترش دهیم؟ ما جمعیت را خوب از روستا به شهر منتقل کردیم اما آیا کتابخانه ها را هم گشترش داده ایم؟

 

حیدریان تاکید کرد که «شاه کلید کار» در  دستان مردم، خانواده ها و صاحب نظران فرهنگی است. او گفت باید برای ریشه یابی مشکلات فرهنگی کار تخصصی انجام و از نظرات کارشناسان استفاده شود.

 

او به انتقاد از فعالیتهایی که به اسم «کار فرهنگی» در جامعه در حال انجام است پرداخت و گفت: با وجود ارائه فعالیتهای فرهنگی که در کاشان انجام می شود و با وجود موسسه ها و هیئت هایی که داریم اما زیرپوست شهر خبرهای دیگری است. وقتی آمارها را می بینیم متوجه می شویم بحث هایی که ما آن را کار فرهنگی می دانیم، تاثیرگذار نبوده است.

 

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان به نگاه همکارانش به بحث فرهنگ را «خوب» توصیف کرد. او گفت شورای کاشان به به نهادهایی که در زمینه فرهنگی تلاش می کنند به اندازه توان کمک می کنید.  حیدریان تاکید کرد که اگر به فرهنگ دقت توجه نکنیم، همه تلاشهای عمرانی، خانه پوشالی خواهد بود و یک زندگی عذاب آور را برای ما ایجاد خواهد کرد.

 

حیدریان از والدین خواست با  کتاب خواندن فرزندان خود را به این کار تشویق کنند. او گفت رفتارهای ما بچه ها را تربیت می کند؛ نه حرفهای ما. بچه های این نسل با نسل گذشته متفاوتند اگر به بچه بگویم کتاب بخوان اول باید خودم کتاب بخوانم.

 

رئیس شورای شهر کاشان از وضعیت مطالعه این شهر ابراز نارضایتی کرد و گفت در دانشگاهها و مدارس ما هم مطالعه برای نمره انجام می شود و اگر انگیزه نمره کنار برود سرانه مطالعه در دانشگاه هم پایین می آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.