شرایط ژله‌ای خاورمیانه و اروپا نیاز به گفت‌وگوهایی جدی و در سطح بالا دارد

عباسعلی منصوری رئیس گروه‌ پارلمانی ایران و سوئیس، و چند کشور اروپایی دیگر در مجلس نهم و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که شرایط در سطح خاورمیانه و اروپا ژله‌ای است و نیاز دارد تا گفت‌وگوهایی در سطح بالا انجام شود تا این حالت به شرایط مستحکمی تبدیل شود،‌ گفت: مسائل امنیتی،‌ اقتصادی،‌ دفاعی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم می‌تواند در دستور کار گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور با مقامات کشورهای سوئیس و اتریش قرار گیرد.

منصوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش اظهار کرد: در شرایط فعلی و پس از خروج آمریکا از برجام و مذاکرات ما با طرف‌های اروپایی، این سفر فوق‌العاده مهم و اثرگذار است.

وی همچنین بیان کرد: با توجه به این‌که سوئیس و اتریش دو کشوری هستند که اقتصاد قوی دارند، طبیعتا مذاکرات و گفت‌وگوهایی که در جریان سفر رئیس‌جمهور انجام می‌شود علاوه بر بعد سیاسی برای ما و اروپا بسیار مهم خواهد بود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که این سفر ما را با اروپا پیوند می‌دهد و قطعا اتحادیه اروپا هم به این سفر نگاه جدی دارد، گفت: این سفر با توجه به شکافی که میان اروپا و آمریکا به وجود آمده بسیار مهم است و بدون‌شک اروپایی‌ها با مسئولین ما وارد مذاکره می‌شوند زیرا آن‌ها به اقتصاد و شرایط خود نگاه می‌کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم یادآور شد: بحث و گسترش رابطه بین دولت‌ها یکی از موضوعاتی است که بسیار به زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حتی بحث‌های امنیتی کمک می‌کند و کشوری برای این‌که بتواند در راستای مولفه‌های ذکر شده پیشرفت کند و توسعه یابد باید در سطوح مختلف با سایر کشورها در ارتباط باشد.

منصوری افزود: شرایط ما در وضعیت فعلی و پس از خروج آمریکا از برجام، موضوع را حساس‌تر از همیشه کرده است، آمریکا برجام را که قطعنامه 2231 سازمان ملل را هم داشت نقض کرد. اما مهم این است اروپایی‌ها شرایط اقتصادی خوبی با هم‌پیمان همیشگی یعنی آمریکا ندارند.

وی ادامه داد: در ابعاد دفاعی، امنیتی و اقتصادی شرایط بسیار متزلزل است، نمونه آن ایجاد تروریست‌های داعش که با پشتیبانی آمریکایی‌ها می‌جنگیدند اما اکنون شرایطی به وجود آمده که در حال بازگشت به اروپا هستند و کنترل آن‌ها هم بسیار سخت است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.