شورای نظارت بر تئاتر کاشان، تعلل ارشاد یا تقصیر هنرمندان

یک سال از پایان زمان اعتبار حکم اعضای شورای بازبینی و نظارت بر تئاتر کاشان می‌گذرد اما نه احکام افراد سابق تمدید شده و نه افراد جدید جایگزین آن‌ها شده‌اند.

 

جالب‌تر آنکه «صادق دامیار» یکی از اعضای این شورا، دوسال قبل استعفا کرده و هنوز کسی جایگزین او نشده است.

 

طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همه‌ی تئاترهایی که قرار است برای عموم اجرا شوند باید به تایید این شورا برسند و به گفته‌ی «پرویز طاهری» معاون فرهنگی هنری اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، احکام این شورا «تکلیفی» است.

 

شورای نظارت بر نمایش از یک کارشناس دارای بینش و اطلاعات اسلامی و آشنا به حوزه مسائل هنری و مورد تایید رئیس اداره تبلیغات اسلامی ، دو نفر کارشناس دارای بینش سیاسی و اجتماعی و دو نفر کارشناس تئاتر  تشکیل می‌شود.

 

در کاشان «سید عبدالرضا تولیت» به پیشنهاد اداره‌ی تبلیغات اسلامی و «صادق دامیار»، «محسن خسروی»، «حسین سنگین‌باف» و «احمد صابرطحان» با نظر اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی به عضویت این شورا درآمده‌اند.

 

شورا تخصص ندارد، جوادی جرأت

«سید مجتبی جدی» یکی از هنرمندان تئاتر کاشان، به تغییر نکردن اعضای این شورا و عملکرد آن‌ها معترض است. او می‌گوید از زمانی که «مصطفی جوادی» ریاست اراده فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان را پذیرفته هیچ تغییری نکرده است.

این هنرمند کاشانی می‌گوید اگر ساختار شورا، ساختار شورای ارزشیابی است پس باید افراد متخصص در آن حضور داشته باشند و اگر شورای سانسور و ممیزی است بگویند هنرمندان تکلیفشان را بدانند.

او می‌گوید برخی از کسانی که عضو شورا هستند با علم روز آشنا نیستند، تفاوت درام و ضد درام را نمی‌دانند، کارهای شعاری را فاخر می‌دانند، نمی‌دانند دنیای تئاتر دنیای شعار دادن و مستقیم گویی نیست بلکه دنیا هنر است، مانع اجرای یک سری از کارها می‌شوند و به جای مخاطب تصمیم می گیرند ؛چرا که «پذیرش و هضم آن کار برایشان سخت است.»

جدی تاکید دارد که «برای هنرمند بد است کسانی کارش را ارزشیابی کنند که نسبت به آن دانشی ندارند.»

او عملکرد «محمد مهدی صباغی» رئیس اداره‌ی ارشاد اسلامی کاشان در دولت احمدی‌نژاد را با عملکرد جوادی مقایسه می‌کند و می‌گوید «آقای صباغی جرأت تغییر یک سری از افراد شورا را داشت ولی آقای جوادی این جسارت را ندارد.»

 

حساب هنر را از حساب سیاست جدا کنید

«محسن خسروی» و «سید عبدالرضا تولیت» دو عضو شورای نظارت بر نمایش کاشان درخواست گفت‌وگوی تلفنی مشکات آنلاین را نپذیرفتند. آن‌ها از خبرنگار مشکات‌آنلاین می‌خواهند فرصتی را برای گفت‌وگوی حضوری معین کند. آن‌ها می‌گویند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

خسروی در توضیح کوتاهی می‌گوید مدت‌هاست از رئیس اداره‌ی ارشاد خواسته استعفایش را بپذیرد. این پیشکسوت تئاتر از همه اعضای شورای نظارت دفاع می‌کند و می‌گوید «بیشتر انتقادات متوجه آقای تولیت است درصورتی که وی یک شخصیت فرهیخته است. ضمن اینکه یک رای هم بیشتر ندارد.»

خسروی می‌گوید اینگونه اظهار نظرها بیشتر سیاسی است و تاکید می‌کند که باید حساب هنر را از حساب سیاست جدا کرد؛ چرا که آسیبِ سیاسی کردن هنر متوجه خود هنرمندان می‌شود.

 

مشکل را هنرمندان ایجاد کرده‌اند

رئیس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در واکنش به انتقاد جدی می‌گوید وقتی روی کار آمده افراد شورای نظارت ابلاغ داشته‌اند. بعد از پایان احکام این افراد، از هنرمندان مشورت گرفته ولی «هرکسی یا خودش را معرفی می‌کرده یا دوستانش را».

جوادی می‌گوید «حتی ما دونفر را به اصفهان معرفی کردیم. دوستان متوجه شدند و گفتند چرا اینها. اخیرا خانه تئاتر دو نفر را معرفی کرده‌ که دارای مدرک مرتبط هستند و مکاتبات آن در حال انجام است.»

 

از جوادی پرسیدیم:

  • چرا الان شورای شما چهار عضو دارد؟

ما داریم یک نفر دیگر از دوستان را تغییر می‌دهیم و با این دونفری که معرفی می‌کنیم شورا پنج نفر می شوند.

 

  • آیا بهتر نبود قبل از زمانی که حکم این افراد تمام می‌شد، اقدام می‌کردید؟

مدنظر ما بود که همان یک نفری که استعفا داده را معرفی کنیم که این مسائل پیش آمد.

 

  • یعنی شما می‌خواستید چهار نفر سابق را نگه دارید؟

قبلا بله؛ اما الان یک نفر را هم تغییر می دهیم.

 

  • شما تاکید دارید سه نفر باقی بماند؟

یکی که انصراف داده و سه نفر هم باقی می‌مانند. چهارنفر پیشکسوت و یک نفر هم کارشناس امور دینی است که با هماهنگی اداره تبلیغات معرفی می‌شود.

 

  • شورا پنج نفر است که دو نفر آنها باید کارشناس مسائل سیاسی اجتماعی باشند.

این‌هایی که بوده‌اند در واقع چهار پیشکسوت تئاتر بوده‌اند و یک نفر هم آشنای مسائل دینی. کسی که پیشکسوت است مسائل اجتماعی را هم می‌تواند رصد کند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد می‌گوید حکم قبلی اعضای شورای نظارت تا زمانی که حکم جدید بیاید قانونی است.

 

او تاکید دارد که «مشکل را خود هنرمندان ایجاد کرده‌اند.» چرا که یا افرادی که  این سمت به آن‌ها پیشنهاد می‌شده، قبول نمی‌کرده‌اند و یا اگر کسی معرفی می‌شده با انتقاد برخی دیگر روبرو می‌شده است.

 

داستان پیچیده نیست

«اکبر رضوانیان» رئیس شورای مدیریت خانه تئاتر کاشان معتقد است «داستان خیلی پیچیده نیست.»

او می‌گوید در سالیان گذشته این امکان وجود داشته که شورای نظارت، تلفیقی از «بزرگانی مثل آقای خسروی و صابر و تعدادی از دانش آموختگان این حوزه» باشد. خانه تئاتر هم پیشنهادهای خود را مکتوب به جوادی ارسال کرده و « اگر ارشاد زودتر به این مساله رسیدگی می‌کرد این اتفاق‌ها نمی‌افتاد.»

رضوانیان مانند جدیِ جوان، عملکرد شورای کنونی را منفی نمی‌داند و می‌گوید مگر مجوز این همه کار خوبی را که در کاشان اجرا می‌شود کسانی غیر از اعضای این شورا تایید می‌کنند؟

 

ارشاد کاشان باید افراد را معرفی می‌کرد

معاون فرهنگی هنری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می‌گوید حکم اعضای شورای نهایتا دو ساله است و قبل از پایان حکم اعضا، اداره‌ی فرهنگ و ارشاد شهرستان باید یا با معرفی همین افراد و یا با معرفی افراد جدید، درخواست صدور حکم افراد را به استان ارائه کند.

طاهری از گذشت یک سال از تاریخ اعتبار احکام اعضای شورای نظارت کاشان ابراز تعجب می‌کند و می‌گوید اگر کاشان افراد را معرفی کند «علی القاعده در تهران برای صدور حکم آن‌ها مشکلی وجود ندارد و در کمترین زمان این اتفاق میفتد.»

وی انتقاد و حتی تشکر هنرمندان نسبت به عملکرد اعضای شورای نظارت در برخی از موارد را «امری عادی» می‌داند اما می‌گوید اگر هنرمندان نسبت به موضوعی انتقاد داشته باشند می‌توانند مستقیم و یا از طریق اداره‌ی ارشاد کاشان با استان مکاتبه کنند.

طاهری می‌گوید حوزه صیانتِ اداره‌ی ارشاد، مسئول احقاق حق هنرمندان است و اگر مشکلی باشد آن را پیگیری خواهد کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.