طبابت غیراصولی تهدیدی برای جان بیماران است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ضمن انتقاد از ورود افراد غیرمجاز به حوزه طبابت گفت: طبابت غیراصولی تهدیدی برای جان بیماران است.

دکتر سید علیرضا مروجی در گفت‌و‌گو با مهر، با بیان این‌که تغذیه در ایران نخستین عامل تهدیدکننده سلامت به‌شمار می‌آید، اعلام کرد: در راستای ترویج تغذیه سالم و اهمیت این موضوع در حفظ سلامتی انسان ۲۰ تا ۳۰ دی‌ماه، نهمین پویش ملی تغذیه سالم در کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به عوامل تغذیه سالم افزود: رعایت نکات درست تغذیه‌ای، اصول تغذیه سالم و دخالت افراد غیرمجاز در درمان و تغذیه از اهم موضوعات در این حوزه است به ویژه آن‌که مردم کاشان به مبحث تغذیه بسیار اهمیت می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با بیان این‌که تغذیه سالم یک اصل علمی و بر مبنای مشاهدات علمی است، ابراز داشت: متاسفانه یک سری افراد با هر نیتی در مورد تغذیه مردم اظهار نظر می‌کنند و به وسیله فضای مجازی این اظهارات نادرست در میان مردم منعکس می‌شود.

مروجی ضمن اشاره به کاهش ابتلای مردم به بیماری گواتر با استفاده از میزان مناسب غذاهای دارای ید افزود: کمبود ید در کودکان موجب عقب‌ماندگی آن‌ها می‌شود در حالی که از دهه ۷۰ یُد به چرخه تغذیه مردم وارد شد و موجب کاهش چشمگیری در ابتلا به بیماری گواتر شد.

وی ضمن هشدار در مورد برخی اظهارات در خصوص روغن ابراز داشت: آن دست از روغن‌ها مناسب است که اسید چرب ترانس آن صفر باشد در حالی که هر روغن مخصوصا کنجد و زیتون که سرخ شود نه تنها سلامتی را تضمین نمی‌کند بلکه سرطان‌زا نیز هست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ضمن تشریح طب سنتی اسلامی گفت: این‌که هر کس بر اساس مزاج خود به مردم از انواع داروهای گیاهی را تجویز می‌کند، نه‌تنها به بهبود بیماری او کمک نمی‌کند بلکه در برخی موارد تهدیدی برای سلامت جان بیمار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.