عوارض جبران‌ناپذیر مصرف داروی قاچاق

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مصرف داروی قاچاق دارای عوارض جبران‌ناپذیر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه، دکتر «حمیدرضا بنفشه» مهمترین خطرات مصرف این‌گونه فراورده‌ها را در کوتاه‌مدت آسیب به قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوست، مو و چشم و در درازمدت استعداد ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌های کبدی و کلیوی و حتی سرطان به‌دلیل وجود فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و کادمیوم و … عنوان‌کرد.

بنفشه افزود: این فراورده‌ها به‌دلیل این‌که خارج از مسیر قانونی وارد کشور می‌شوند، تحت هیچ‌گونه نظارت بهداشتی قرار ندارند و مشخص نیست از چه موادی و تحت چه شرایطی تولید شده‌اند.

وی یادآور شد: متاسفانه عرضه محصولات قاچاق در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی به‌دلیل قیمت‌های پایین‌تر باعث گرایش به استفاده از این مواد را افزایش داده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت با راه‌اندازی سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت کالای سلامت وارداتی به آدرس www.ttac.ir گام مهمی را در جهت مبارزه با قاچاق و حفظ سلامت آحاد مردم برداشته است.

وی، با اشاره به روش های برای استعلام این برچسب ها افزود: استعلام ارسال کد ۱۶ رقمی از طریق سایتwww.ttac.ir، از طریق شماره پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲یا تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ و بارکد مندرج بر روی برچسب (QR) با استفاده از نرم‌افزار قابل نصب بر روی تلفن‌های همراه هوشمند می باشند.

بنفشه تاکید کرد: فرآورده‌های دارویی و مکمل‌ها فقط باید از طریق داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت یا فروشگاه‌های مجاز با داشتن شناسه اصالت کالا خریداری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.