فروش غیرقانونی زمین در کاشان

حوریه شیوا – قریب به ده سال است که زمین‌هایی در اطراف کاشان، بدون طی مراحل قانونی، خریدوفروش می‌شود؛ اما به گفته حامد محمدیان، رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، مدت دو سال است که این معاملات غیرقانونی، شدت بیشتری پیدا کرده است.

او دراین‌باره به خبرنگار مشکات آنلاین می‌گوید:

زمین‌خواری‌هایی که با کلاه‌برداری انجام شده، بیشتر در مناطق بلوار امام رضا، دشت ناجی آباد، ابتدای جاده قمصر (کوچه پدیده جوان، روبروی شهرک ۲۲ بهمن) بوده است.

زمین‌خوارها، زمین‌های کشاورزی را بدون دریافت مجوز از جهاد کشاورزی، تفکیک و بعد تقسیم می‌کنند. بعد هم به‌صورت غیرقانونی به مردم می‌فروشند. بعضی از مردم هم  توان مالی لازم برای خرید زمین در شهر را ندارند و به‌محض اطلاع از قیمت پایین زمین (10 یا 20 میلیون تومان)، آن را خریداری کرده و به‌عنوان سرمایه خودشان کنار می‌گذارند.

در بعضی موارد هم فروشنده به خریدار می‌گوید می‌توانید دور زمین تان را دیوار بکشید؛ اما این دیوار کشیدن قانونی نیست.

در اینجا جهاد کشاورزی وارد عمل شده و علیه آن خریداری که از همه‌جا بی‌خبر است شکایت می‌کند.

پرواضح است که در این میان ملاک‌ها نفع می‌برند و خریدارها ضرر می‌کنند.

محمدیان ادامه داد: قانون مربوط به ساخت‌وساز در زمین‌هایی با کاربری کشاورزی، از ۷۴ تصویب شده و در این مدت بسیاری از این خریدوفروش‌های غیرقانونی را داشته‌ایم اما در طی این یکی دو سال، این موارد بیشتر شده‌اند، مخصوصاً از عید به بعد. در این بازه زمانی شاید نزدیک به ۱۴۰ تا 1۵۰ شکایت داشته‌ایم.

او ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ما برای بررسی دیوارکشی‌ها نیرو کم داریم، بیان کرد: اگر ما نیروی بیشتری داشتیم، طبیعتاً گشت‌های ما هم بیشتر می‌شد و طی بازدیدها می‌توانستیم گزارش داده و بهتر رسیدگی کنیم. اگر نیروی انتظامی نیرو در اختیار ما بگذارند این روند تسریع پیدا می‌کند.

محمدیان در مورد تعداد پرونده‌های زمین‌خواری گفت: فروش بیش از ۵۰۰ قواره زمین در ابتدای جاده قمصر و بیش از 400 تا 500 قواره زمین در دشت ناجی آباد کشف شده که تماماً غیرقانونی است.

او تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند اگر ما این زمین‌هایی را که خریده‌ایم بفروشیم یا بسازیم، بعدازآن مجبورند با ما توافق کنند، اما این باور اشتباه است، چراکه برای این سازه‌ها، حکم تخریب صادر می‌شود. همچنین جهاد کشاورزی هم به‌عنوان جریمه از یک تا سه برابر (بسته به نظر قاضی) بهای روز اراضی را از خریدار دریافت می‌کند، چون این ساخت‌وسازها

بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی و بدون تغییر کاربری انجام شده است. قیمت زمین کشاورزی با غیر کشاورزی طبیعتاً فرق دارد و معیار قیمت‌گذاری، کاربری جدید زمین است.

او ضمن اشاره به اینکه خریداران از شهرداری هم مجوز ندارند گفت: بعضی‌ها به‌اشتباه گمان می‌کنند که مجوز ساخت‌وساز از شهرداری دارند، درحالی‌که تنها مبلغی را به‌عنوان جریمه کمیسیون ماده 100 به شهرداری پرداخت کرده‌اند و این جریمه با جریمه جهاد کشاورزی متفاوت است.. حکم جریمه شهرداری به دلیل نداشتن پروانه ساخت صادر می‌شود و شخص را به همین دلیل جریمه می‌کنند و این با شکایت جهاد متفاوت است.

محمدیان همچنین گفت: این معاملات غیرقانونی در چند بنگاه غیررسمی و توسط مشاورین املاکی که به‌طور غیررسمی مشغول به فعالیت هستند انجام شده است. برای مثال، آن‌ها روی یک زمین 20 هکتاری، کروکی‌هایی غیرتخصصی درست کرده و زمین را تفکیک می‌کنند و به‌طور غیرقانونی برای فروش می‌گذارند.

رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان کاشان افزود: افرادی که این زمین‌ها را خریداری کرده‌اند، عموماً از قشر عادی جامعه‌اند که فریب خورده و بدون اطلاع و آگاهی دست به این کار زده‌اند. به این‌گونه افراد گفته‌شده که می‌توانند زمین را بازسازی یا بهسازی کنند و در ادامه برگه‌ای برای او تنظیم کرده و آن شخص که سواد و اطلاعات حقوقی ندارد، امضا می‌کند. البته گاهی بنگاه‌هایی که زرنگ! هستند زیر این برگه‌ها می‌نویسند که این زمین با کاربری کشاورزی به شما فروخته شد و هیچ‌گونه حق ساخت‌وساز ندارید. خریدار هم متوجه نیست و یک دیوار دور زمین می‌کشد و بعد از کشیدن دیوار، گرفتار دستگاه قضایی می‌شود.

او در پایان گفت: بعد از عید ۶ الی ۷ حکم تخریب برای این‌گونه سازه‌ها صادر شده است. عمدتاً مواردی که حکم تخریب می‌خورد، مالک چون متضرر می‌شود، اعتراض می‌زند و دوباره پرونده برای تجدیدنظر به استان می‌رود. این احتمال وجود دارد رأی تخریب در بعضی موارد برگردد اما مواردی هم بوده که ما حکم تخریب نداده‌ایم اما استان حکم تخریب صادر کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.