میراث ناملموس فرهنگی آران و بیدگل به فراموشی می‌‌رود

شب‌نیمه ماه مبارک رمضان «هوم بابا» یا «هور بابا» است. ولی استقبال از این مراسم کمرنگ بود. هوم بابا در شب نیمه رمضان با حضور کودکان در درب منازل افراد مختلف برگزار می‌شود.
کودکان و نوجوانان بعد از خواندن شعر از صاحب خانه هدیه دریافت می‌کنند.
رسم دوم شب نیمه ماه رمضان مراسم قاشق‌زنی بود. مراسم آیینی شهر ما به نابودی می‌رود.

فرماندار شهر و رئیس میراث به مسایل گردشگری توجه دارند. چاه ویل مرنجاب مانع توجه به میراث ناملموس فرهنگی شهر است. فرماندار ومسوولین باید درک کنند که مراسم جشن‌ها و عزداری‌ها بی‌حاصل شده است و هیچ برنامه‌ای برای مراسم ناملموس فرهنگی شهر ندارند.

جای تاسف دارد که «ساداتی‌نژاد» و یارانش نیز به مصیبت عدم شناخت از میراث فرهنگی و گردشگری دچارند. جلسه بی‌حاصل چند روزگذشته در فرمانداری برای مسایل مرنجاب، نشانه عدم درک درست از میراث فرهنگی و گردشگری است.

ميراث فرهنگي ناملموس که از نسلي به نسل ديگر منتقل می‌شود. پيوسته توسط جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط، تعامل با طبيعت و تاریخشان، بازآفريني مي‌شود و حس هويت و تداوم را برايشان به ارمغان مي‌آورد، و بدين ترتيب احترام به تنوع فرهنگي و خلاقيت بشري را ترويج مي‌دهد.» (کنوانسیون 2003 یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس)

میراث فرهنگی ناملموس در زمینه‌های زیر متجلی می‌شود:

1) آیين­‌هاي شفاهي، شامل زبان به عنوان محمل ميراث فرهنگي ناملموس (مثلاً: آوازها، لالایی‌ها، آواهای کار، متل‌ها، شعرخوانی‌ها، مداحی، و …)؛

2) هنرهاي اجرایی (مثلاً: موسیقی، رقص، نمایش سنتی، خیمه‌شب‌بازی، نمایش عروسکی، نقاشی، خوش‌نویسی، و …)؛

3) آیين‌­هاي اجتماعي، مراسم، مناسك و فستیوال‌ها (مثلاً: جشن‌ها، بازی‌ها، مراسم آیینی، اعیاد و …)؛

4) دانش و کردارهای مربوط به طبيعت و جهان هستي (مثلاً: طب سنتی، معماری سنتی، نجوم سنتی، دانش‌ها و مهارت‌های سنتی بهره‌گیری از منابع انرژی و آب، و …)؛

5) صنعت­‌گری سنتی (مثلاً: مهارت‌ها و فنون در حوزه‌های سفال‌گری، کاشی‌کاری، رنگرزی ،صنایع چوب، نساجی، و …)

حسن خوش چشم آرانی/ مدیر گروه مطالعاتی جوان کویر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.