نقاشی‌های کوشک قاجار باغ فین مرمت نشده است

دفتر ایرنای کاشان 29 فروردین در خبری کوتاه به نقل[از] جاوری” رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری” این شهرستان از مرمت نقاشی پیکره‌های شاهزادگان قاجار در عمارت «کوشک قاجارِ» مجموعه جهانی باغ فین کاشان خبر داد و در ادامه و باز هم به نقل از وی نوشت: مرمت صورت‌گرفته شامل پاک‌سازی، تثبیت، استحکام‌بخشی و موزون‌سازی رنگی چهار پیکره شاهزادگان قاجار در مجموعه تاریخی باغ فین است.

در ادامه همین خبر و به نقل رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان چنین می‌خوانیم: «مرمت نقش‌های پیکره فتحعلی‌شاه در حال شکار از جمله اقدام‌های صورت‌گرفته که برای تصویرگری آن‌ها از سه شیوه آبرنگ، تمیرا و طلاچسبانی بهره‌گیری شده است.

او همچنین اضافه کره که: این نقاشی‌های نوعی پیکره نگاره زیبا و نفیس از مکتب زند و قاجار هستند که تاکنون سالم ماندند و برای مرمت آنها در مدت 2 ماه 400 میلیون ریال از محل اعتبارهای استانی هزینه شد.

***
آیا براستی آن‌گونه که رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان می‌گوید؛ چهار پیکره از پنج پیکره‌ی شاهزادگان قاجار در عمارت کوشک قاجارِ مجموعه جهانی باغ فین مرمت و بازسازی شده‌اند؟ یا آن چهار تصویر که دوتای‌شان کماکان “بی‌رخ ” و نصفه و نیمه هستند، با همان مرمت اندک پنج – شش سال پیش همچنان بر سر جای خود قرار دارند؟!

تصاویر جدید ما از کوشک قاجار باغ فین کاشان در همین یکی دو روز اخیر چیز دیگری می‌گوید و البته مدعای دوم را اثبات می‌کند و سؤالات مردم و گردشگران در مورد چرایی بی‌قواره و بی‌رخ‌بودن این تصاویر هم مؤید همین نکته است.

در خبر ایرنا، نه عکسی از مراحل بازسازی اخیر وجود دارد، و نه جاوری از افراد مرمت‌گر نامی برده است. در حالی که سال 80 وقتی مرمت 12 نقاشی سقف حوض‌خانه کوشک قاجار به پایان رسید، نام رضا منصوریان و شاهین دبیری به عنوان مرمت‌گران این نقاشی‌های آبی‌رنگ و سال شروع و اتمام مرمت” 1380 – 1382 ” زیر نقاشی بزم یا تاجگذاری فتحعلیشاه درج شد.

از طرفی اگر به گفته یک منبع آگاه در اداره میراث فرهنگی کاشان، این مرمت‌ها قبل از سال جدید اتفاق افتاده و داربست‌ها قبل از سال نو جمع شدند، چرا همان روزها خبری از این مرمت‌ها به همراه تصویر از مراحل مرمت جدید منتشر نشد؟

جاوری همچنین در حالی در این خبر از مرمت نقش‌های پیکره فتحعلی‌شاه در حال شکار و “سالم ماندن” پیکره نگاره زیبا و نفیس از مکتب زند و قاجار می‌گوید که داستان شکارگاه فتحعلیشاهی بر سقف حوضخانه کوشک، سال 80 مرمت شده است و به نظر مرمت جدیدی برای این قسمت نیاز نبود و آن پنچ پیکره شاهزادگان قاجار در قسمت بالای دیوارهای کوشک نیز، پنج – شش سال پیش با مرمت‌هایی اندک به حال امروزی خود رها شدند و اگر تاکنون سالم مانده‌اند چه نیازی به مرمت آن‌ها احساس شده؟!!

نکته دیگر این که چرا در میان این مرمت‌های ادعا‌شده، مرمت نیمه‌کاره‌ی نقاشی‌های گل و مرغ سقف کوشک قاجار تکمیل نشده است؟؟ ابهامی که با کمی دقت بر سقف کوشک و اَشکال اتودخورده‌ی فاقد رنگ این قسمت می‌توان دریافت، کار را تا انتها تکمیل نکرده‌اند و گویی کمبود بودجه باعث این نقصان شده و به نظر می‌رسد در این زمینه، «یزدانمهر» و «سرمدیان»  سرپرستان اسبق اداره میراث فرهنگی کاشان” بهتر می توانند پاسخگو باشند.

.. و نکته دیگر این که اگر بپذیریم کتیبه‌ی گچبری شده شعر خاوری کاشانی در مدح فتحعلیشاه بر گرداگرد کوشک قاجار، که به مروز زمان و به ویژه در زمان استقرار جریان نایب حسین کاشی در باغ فین دچار تخریب زیادی شده، قابلیت بازسازی ندارد اما لازم است آن نقاشی گل و مرغ سقف کوشک و یا آن پنج پیکره شاهزادگان قاجار به شکلی بازسازی اصولی شود تا بینندگان و گردشگران در همان نگاه اول به دنبال علت محوبودن صورت‌ها و نافرم بودن شکل پیکره‌ها نباشند.
منبع: کاشان آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.