نگاهی به تفاوتها و شباهتهای صنعت گردشگری در ایران و فرانسه

رضا چالاک: روزگاری گردش هشتاد روزه بر گرد جهان آرزوی بشر بود و داستانهای زیادی از سفرنامه کشف کنندگان مناطق جدید در جهان مانند «کریستف کلمب» و «ماژلان» همراه با حوادث مختلف نگاشته شده؛ اما امروزه فاصله میان دورترین مناطق جهان را با هواپیماهای جت در کمتر از یک روز می توان پیمود.

 

کشور ایران از نظر جاذبه های تاریخی در رده ۱۰ کشور اول جهان و از نظر جاذبه های طبیعی یا به اصطلاح اکوتوریسمی در رده پنج کشور نخست جهان قرار دارد که این امر بسترهای بالقوه مناسبی را برای توسعه صنعت گردشگری در این فراهم آورده است.

 

باید دقت کرد که وجود جاذبه های توریستی، شرط لازم برای جذب جهانگرد است اما شرط کافی نیست، در رده‌بندی پردرآمدترین کشورهای جهان از گردشگری، فرانسه با کسب درآمدی نزدیک به ۵۴ میلیارد دلار در رتبه‌ی سوم پردرآمدترین کشورهای جهان از محل صنعت گردشگری قرار گرفت.

 

بر اساس مطالعات انجام شده مقصد بیشتر گردشگران فرانسه، شهر پاریس بوده و موزه لوور، برج ایفل و کاخ ورسای سه مقصد اصلی گردشگران پایتخت فرانسه بوده‌اند.

 

این سه مقصد، مقاصد گردشگری ادبی اند که مورد استقبال مردم جهان قرار گرفته است.

 

قرابت گردشگری ایران و فرانسه از نوع گردشگری فرهنگی ادبی است یعنی گردشگرانی که علاقمند به فرهنگ و تمدن است اکثرا وارد این کشور ها می شوند.

 

عوامل دیگری نیز در کنار جاذبه ها باید باشد تا این صنعت در جامعه ای رونق گیرد که از مهمترین این عوامل  که در کشور فرانسه وجود دارد شامل : حمل و نقل مناسب ، برخورداری از جاده های استاندارد ، خطوط هوایی مناسب  ، برخوداری از امکانات رفاهی و خدماتی مناسب برای گردشگران، قوانین و مقررات متناسب با این صنعت است.

 

صنعت گردشگری ایران که در سال های اخیر رشد چمشگیری داشته است امید است به زودی به جایگاه واقعی خود در سطح جهان برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.