هیئت‌مدیره غیرفنی چالش فضای سبز کاشان

فضای سبز کاشان از دو چالش مدیریتی رنج می‌برد. تهدید و فرصت‌هایی که حضوری به مسئولین گفته‌شده و تهدیداتی که قبلاً به رشته تحریر درآمده. «عدم تنوع گونه‌ای»، مناسب اقلیم خاص مناطق بیابانی، «عدم تراکم مناسب گونه‌ای» موجود.

در یک مصاحبه شهردار با کاشان نیوز گفتیم: «فضای سبز کاشان درخور شهر کاشان نیست». در این خصوص مهندس ابریشمی‌راد همانند دیگر مدیران (که انتظاری جز این از یک مدیر نیست)، از عملکرد مجموعه تحت امرش، تمام‌قد دفاع کرد؛ اما با توجه به شرایط فعلی، پر بی‌راه نگفتیم.

تولید، احداث و ایجاد فضاهای سبز، پروژه‌های کوتاه‌مدت، یک یا دو و سه‌ساله نیست. برنامه‌های کوتاه‌مدت پنج‌ساله و بلندمدت حداقل ده‌ساله می‌طلبد تا شهری پروژه‌های درخور و مناسب فضای سبز مناسب داشته باشد.

خیابان‌ها و پارک‌های شهر خالی از درختان «کهن‌سال» و «دیر زیست» ست، اگر به بررسی خیابان‌ها و بلوارهای شهر، مثلاً همین «بلوار دارالسلام»، نزدیک‌ترین خیابان به «سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشان» در «گوگل ارث» نگاه کنید، درخواهید یافت که با مقایسه در دو بازه زمانی اوایل دهه هشتاد با چندساله اخیر، اوج کم‌لطفی‌ها به این بخش (فضای سبز) عریان و عریان‌تر خود را نشان می‌دهد.

و اما مهم‌ترین تهدید: فضای سبز کاشان از «نبود یک هیئت‌مدیره متخصص و چالاک» رنج می‌برد.

هیئت‌مدیره سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشان پنج عضو دارد، دو نفر شاغل در بخش آب هستند (روسای اداره امور منابع آب و شرکت آبفای شهری کاشان)، یک نفر متخصص دانشگاهی در رشته محیط‌زیست و دو نفر از اعضاء ثابت شهرداری (یک نفر مسئول سازمان پارک‌ها و یک نفر مسئول خدمات شهری و محیط‌زیست که ثابت‌اند).

آیا این حجم از کشت و تولید فضای سبز و وجود چندین و چند پارک‌ متنوع، هیئت‌مدیره‌ای که حکم اتاق فکر را دارد؛ نیازمند یک کارشناس متخصص گیاه‌شناس و فعال در حوزه جنگل نیست؟

آیا چینش و انتخاب اعضای این‌چنینی هیئت‌مدیره، که ــ به قولی معتبر ــ  نشست‌های تخصصی‌شان گاهی به سال می‌رسد! می‌تواند راه‌گشای حل معضلات معرفی گیاهان مناسب فضای سبز کهن‌شهر تمدن سیلک باشد؟

کم نیستند کارشناسان حاذقی در پیکره شهرداری و فضای سبز پارک‌ها که متأسفانه کمترین استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود.
آیا بهتر نیست هیئت‌مدیره‌ای چالاک‌ و پویاتر انتخاب شود و بیش از این کاشان از فضای سبز متناسب و درخور مردمانش عقب نماند!؟

علی خالویی کارشناس فضای سبز و کنش‌گر محیط زیست ـ کاشان نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.