هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست/گسل کاشان از شرق تا جنوب غربی امتداد دارد

کاشان به فاصله ۵ یا ۶ کیلومتری با مرکز عمده گسل اصلی فاصله دارد و این یعنی باید احتیاط‌های لازم در مورد زمین‌لرزه در دستور کار باشد که خوشبختانه طی ۲۰ سال گذشته، کاشان در رعایت استانداردها اگرچه عالی نبوده اما خوب و روبه پیشرفت بوده‌است.

به دنبال وقوع زلزله شام‌گاه دوشنبه ۷ خردادماه در مناطقی از کاشان و آران و بیدگل، مشکات آنلاین در گفت‌وگوی اختصاصی با «سید علی ثابت» استاد و مدیر گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، موضوع زمین‌لرزه، پس‌لرزه، گسل‌های کاشان، احتمالات و میزان آمادگی مجموعه شهری از منطر علمی و مدیریتی را با وی مورد بررسی و کنکاش قرار داد.

ثابت در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه از منظر علمی‌ می‌توان مطمئن بود که پس از یک زمین‌لرزه خفیف، پس‌لرزه یا زمین‌لرزه‌های بعدی رخ دهد؟ تصریح کرد: علم زلزله‌شناسی چنین چیزی را اثبات نکرده که الزاما یک زمین‌لرزه خفیف می‌تواند مقدمه یک اتفاق بزرگ باشد، اگرچه عکسش هم اثبات نشده است.

وی اضافه‌کرد: هر دو مدل اتفاق افتاده. یعنی هم زمین‌لرزه خفیفی اتفاق افتاده و ساعات و لحظاتی بعد از آن زلزله‌های قوی‌تری رخ داده‌. (مثل سرپل‌ذهاب که ابتدا لرزش ضعیف بود و بعد زمین‌لرزه شدیدتر) و هم عکس آن؛ یعنی زمین‌لرزه ضعیفی رخ داده و بعد هیچ اتفاقی نیفتاده است.

رئیس کمیسیون انرژی، آب و محیط زیست شورای شهر سابق کاشان، مرکز زمین‌لرزه خفیف شب‌ گذشته را دقیقا در ادامه گسل عمده کاشان دانست که از شرق و جنوب شرقی کاشان آغاز می‌شود و به سمت جنوب و جنوب غربی کاشان از مسیر اتوبان در مشکات گذر می‌کند.

ثابت گفت: مرکز اصلی گسل کاشان کوهپایه‌های بالادست اتوبان به سمت مناطق کوهستانی است و کاشان ۵ یا ۶ کیلومتر با مرکز گسل فاصله دارد و بنابراین احتیاط‌های لازم باید برای شرایط احتمالی در دستور کار باشد.

وی تاکید کرد آثار طبیعی این گسل در منطقه مشکات قابل مشاهده است و من بارها و بارها این قضیه را به بخشداری آن منطقه نشان داده و اعلام کرده‌ام.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در پاسخ به این پرسش که چه اندازه توصیه‌های مبنی بر آمادگی یک‌هفته یا یک‌ماهه بعد از زمین‌لرزه خفیف می‌تواند مبنای علمی داشته‌باشد تاکید کرد: علم زلزله‌شناسی علم جوانی است و همه این‌ احتمال‌ها وجود دارد. نه می‌شود از این سمت با اطمینان صحبت کرد نه ا‌ز آن سمت. اما به هرحال احتیاط در حد معقول شرط عقل است.

نماینده سابق شورای اسلامی در ستاد بحران شهرداری کاشان در پاسخ پرسشی در مورد میزان ایمنی کاشان و آمادگی دستگاه‌ها برای مدیریت زمین‌لرزه خاطرنشان کرد: آمادگی دو مقوله است، یکی مقوله آمادگی دستگاه‌هاست که ستاد مدیریت بحران در فرمانداری با جدیت موضوع را دنبال کرده‌اند و می‌کند و در این سال‌های احیر هم پرقدرت‌تر کرده‌اند. بخش دوم بخش ساخت‌وساز‌هاست که مردم باید دنبال ساخت و ساز استاندارد و مستحکم باشند که در هر دو مورد کاشان اگرچه عالی نیست اما طی بیست سال گذشته خوب بوده و اقدامات خوبی صورت گرفته‌است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.