پایان فصل ششم کاوش در منطقه فیض‌ آباد آران و بیدگل

عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان گفت: محوطه‌ی فیض‌آباد آران و بیدگل از سال ۹۱ برای حفاری آموزشی مناسب تشخیص داده‌شد و با دریافت مجوز از پژوهش‌گاه سازمان میراث فرهنگی کشور، هر سال به‌مدت یک فصل (یک ماه) کاوش در آن انجام می‌گیرد.

به گزارش دانشگاه کاشان، «رضا نوری شادمهانی» افزود: در ۵ فصل گذشته بقایایی از شهر دوره‌ی ایلخانی در این محوطه به‌دست آمده که حدودا به ۷۰۰ سال پیش تعلق دارد.

نوری اعلام کرد: امسال در قسمت ترانشه‌ی شمالی، بخشی از یک ساختمان حاکم‌نشین را حفاری‌کردیم و در ترانشه‌ی جنوبی ارگ، بخش دیگری از شهر را به‌دست آوردیم.

عضو هیات علمی باستان‌شناسی دانشگاه کاشان بیان کرد: خوشبختانه در کاوش امسال بعد از ۵ سال ممارست، توانستیم در عمق ۴ متری از سطح زمین اشیاء سفالین و برنزی سالم به‌دست آوریم.

نوری مهم‌ترین اثر کشف‌شده‌ی این فصل را ابریق سفالی به شکل خروس دانست که احتمالا متعلق به عصر سلجوقی، و قابل مقایسه با ابریق سفالی موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت انگلستان است.

وی اعلام کرد: در نمایش‌گاهی در اسفندماه پیش‌رو، تمام اسناد و یافته‌ها در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

منتظر ظهوری (استاد دیگر این پروژه) هم تصریح کرد: احتمال می‌دهیم در زیر لایه‌ی سلجوقی، آثار دیگری از دوره‌های قدیم‌تر حتی شاید آثار ساسانی وجود داشته باشد که این امر لایه‌نگاری را ضروری می‌نماید.

وی تعیین حریم، نقشه‌برداری و جانمایی روی نقشه و ژئوفیزیک را از ضروریات این محوطه عنوان و اظهار امیدواری کرد تا در برنامه‌های آینده بتوان این موارد را تحقق بخشید.

بر اساس تحلیل یافته‌ها، این محوطه‌ی باستانی تنها شهر باقی‌مانده از عصر ایلخانی است که ارگ حکومتی دارد.

این محوطه تاریخی در سال ۱۳۸۴ با شماره‌ی ۱۳۵۹۶ در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.