پلاسکوتجربه ای برای آینده

حسن الماسی: واقعه آتش سوزی مهیب در ساختمان تجاری پلاسکو و فروریختن آن در روز پنج شنبه مورخ 30/10/1395 منجر به از دست رفتن تعدادی از آتش نشانان غیور در این حادثه گردید و محل کسب حدود500 نفر از مالکین و مستأجرین این ساختمان از بین رفت و تعداد حدود 3000  نفر را بیکار کرد و میلیاردها ريال خسارت برجای گذاشت و قلب ملت ایران را داغدار نمود . ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار آتش نشانی و سایر جان باختگان این واقعه انتظار می رود که مسئولین کشور نسبت به جبران خسارت های حاصله اقدام سریع بنمایند و موجبابت وقوع این حادثه را جستجو و مشخص کرده و اقدام قانونی بنمایند.

 

 

آنچه بدنبال این حادثه باید مورد توجه قرار گیرد این است که از آن درس گرفته و مسائل ایمنی را جدی بگیریم تا در آینده دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم . سازمان نظام مهندسی به مسائل ایمنی حریق ساختمان توجه خاص کرده و بر اجرای آن نظارت دقیق نماید در صورت عدم اجرای موارد ایمنی در سازه و نیز استقرار تأسیسات ایمنی حریق توسط کارفرما موارد را به شهرداری منطقه گزارش نماید.

 

شهرداری برای اجرای مقررات ایمنی حریق گزارش مهندسین نظارت را پیگیری کرده و پس از تأیید مهندس ناظر و اجرای کامل ایمنی حریق ساختمان تأییدیه پایان کار صادر نماید. برای پیشگیری از حوادث مشابه در ساختمان های قدیمی لازم است طبق موازین استاندارد ایمنی ساختمان وضعیت آن ها توسط کارشناسان مربوطه ارزیابی و میزان خطر آتش سوزی و زلزله در آن ها انجام و به مالکین ابلاغ گردد. برای انجام اقدامات لازم چنانچه به قانونی جهت پلمپ کردن ساختمان هایی که مالکین آن ها اقدام نمی کنند لازم است به مراجع ذیصلاح پیشنهاد کرده تا به صورت قانونی مصوب گردد.

 

صدا و سیما جهت آموزش همگانی مسائل ایمنی ساختمان ها تبلیغات لازم را انجام داده و مباحث علمی آن را به اطلاع مردم برساند.

باید علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم وگرنه واقعه پلاسکو اولین و آخرین آن نخواهد بود .

 

 

همانطور که واقفید به طور کلی سازه های ساختمان های بلند مرتبه باید از جنس بتون ساخته شوند تا در موقع آتش سوزی مقاوم بوده و مثل سازه های فلزی انتقال حرارت باعث خم شدگی و فروریزی ساختمان نگردد.

 

ساختمان های بیش از چهار طبقه باید پله اضطراری برای خروج افراد داشته باشند و چنانچه افراد زیادی در یک زمان در ساختمان ساکن هستند و یا کار می کنند و نیز عوامل آتش گیر در آن وجود دارد سیستم های کشف حریق و اطفاء اتوماتیک در آن ها نصب گردند که در صورت بروز کمترین آتش سوزی و ایجاد حرارت یا دود سیستم حساس شده و با باز شدن دریچه آب فشان ها فوراً آتش سوزی کنترل شود و همراه آن سیستم آژیر ساختمان به صدا در آید تا همگی با خبر شوند و ساختمان را تخلیه کنند و در فواصل معینی جعبه های آتش نشانی دارای شیلنگ متصل به لوله آب پیش بینی شود که برای اطفاء حریق از آن ها استفاده شود . در هر طبقه باید افرادی آموزش دیده برای استفاده از این سیستم پیش بینی شود وسایل دستی اطفاء حریق بسته به نوع ماده آتش گیر در محل های مشخص نصب گردند . سیستم آژیر ساختمان بدنبال وقوع آتش سوزی فعال گردیده و توسط تلفن به نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی به طور اتوماتیک خبر ارسال گردد.

 

 

در نهایت با توجه به موارد فوق که گوشه ای از تجهیزات و سیستم های ایمنی حریق در ساختمانهاست لازم است شهرداری ها با کمک نظام مهندسی و سازمان های آتش نشانی مقررات و ضوابط خاص ساختمانها را تدوین و با اولویت ساختمان های پر خطر نسبت به ایمنی آن ها اقدام عاجل نمایند تا انشاء اله در آینده بار دیگر شاهد چنین وقایع هولناکی در کشورمان نباشیم و امنیت جانی و مالی شهروندان حفظ گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.