پیدا و پنهانِ «الحاق آران‌وبیدگل به قم»

هفتم دی‌ماه، پایگاه خبری آران‌وبیدگل نیوز، خبری را با عنوان «مردم و نماینده‌ی شهرستان آران‌‌وبیدگل خواهان الحاق به استان قم هستند» منتشر کرد.

 

در متن این خبر آمده بود: «احمد امیرآبادی فراهانی روز سه‌شنبه در جلسه‌ي شورای اداری استان قم با اعلام خبر الحاق شهرستان‌های ساوه، محلات و دلیجان و زرندیه به استان قم، اظهار کرد: طرح الحاق چند شهرستان به استان قم در جلسه مشترک دولت، ريیس مجلس و نمایندگان استان قم مطرح شد. ريیس‌جمهور محترم این طرح را پذیرفته و وزیر کشور پیگیر این موضوع شده است.

 

وی با بیان اینکه پس از طی مراحل قانونی مسأله‌ي الحاق چهار شهرستان به استان قم اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: مردم و نمایندگان تفرش، آشتیان و آران‌وبیدگل نیز خواهان الحاق به این استان هستند که برای تحقق آن، مدیران استانی و استاندار قم نیز باید در کنار نمایندگان پیگیر این موضوع باشند.»

 

بلافاصله پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری آران‌ و بیدگل هم این خبر را به نقل از پایگاه خبری این شهر منتشر کرد.

 

چهار روز پس از انتشار این خبر، روابط‌عمومیِ دفتر نماینده‌ي شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل در مجلس شورای اسلامی تکذیبیه‌ای برای پایگاه خبری آران‌ و بیدگل ارسال کرد و ضمن تأکید بر صحیح‌نبودن خبر منتشر شده، آن را انتشار مجددی از خبرهای قبلی دانست که توسط نماینده‌ی پیشین شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل هم تکذیب شده بود.

 

این اولین باری نیست که رسانه‌های آران‌ و بیدگل خبر الحاق این شهرستان به استان قم را منتشر می‌کنند. در مهرماه 1393 هم، ویژه‌نامه‌ی روزنامه‌ي نسل فردا، خبری را در صفحه‌ي اول خود منتشر کرد و نوشت: «احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده‌ي مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه درباره الحاق چند شهرستان با وزرات کشور مذاکراتی داشته‌ایم تصریح کرد: منصوری نماینده‌ي کاشان و آران‌وبیدگل پیشنهاد الحاق این شهرستان به قم را داده است».

 

رسانه‌های منتشرکننده‌ي موضوعِ پیوستنِ شرستان آران‌وبیدگل به استان قم، همواره این بحث را به «احمد امیرآبادی» نماینده‌ي شهرستان قم گره زده‌اند و از قول او نوشته‌اند که نماینده‌ي آران‌وبیدگل، خواستار جدایی این شهرستان از استان اصفهان است.

 

تیمسار منصوری و ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با ماهنامه‌ي مردم کویر خبرهای منتشر شده را تکذیب کردند.

 

«عباسعلی منصوری» در گفت‌وگو با مردم کویر در واکنش به این خبر گفت: آن زمان وقتی که این خبر را شنیدم، با آقای امیرآبادی صحبت کردم. دقیقاً یادم نیست که ایشان گفتند «آران‌و بیدگلی‌های مقیم قم» این درخواست را داشته‌اند و یا اینکه «طوماری از آران‌وبیدگل به دست من رسیده است.»

 

سید جواد ساداتی‌نژاد انتشار این خبر را «شیطنت رسانه‌ای» نامید و گفت: من از آقای امیرآبادی پرسیدم که آیا چنین حرفی را زده‌اید؟ ایشان گفتند که این مصاحبه برای دو سال قبل است.

 

ساداتی‌نژاد، کاشان و آران‌وبیدگل را «دو بخش به‌هم پیوسته» نامید و گفت این دو شهرستان باید تلاش کنند تا در آینده شرایط مطلوب‌تری داشته باشند.

 

نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی از رسانه‌ها خواست اخلاق رسانه‌ای را رعایت کرده و  دست به «شیطنت» نزنند. او گفت در این شرایط نیاز نیست که رسانه‌ای مطلب دو سال قبل را منتشر کند.

 

«رسول زرگرپور» استاندار اصفهان هم در گفت‌وگو با ماهنامه «مردم کویر»، این خبر را تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. صددرصد تکذیب می‌کنم.

 

استاندار اصفهان گفت هنوز چنین بحثی را نشنیده و اگر این بحث جدی بود حتماً او به‌عنوان استاندار از آن مطلع بود.

 

«عباسعلی دهقانی» نايب رییس شورای شهر آران‌وبیدگل می‌گوید: الحاق این شهرستان به استان قم، خواسته‌ي مردم است.

 

او گفت هنوز در شورا «این صحبت‌ها» مطرح نشده اما شاید مردم به دلیل «فاصله‌ي طولانی تا مرکز استان» و «بی‌توجهیِ مسئولان استان به آران‌وبیدگل» این درخواست را داشته باشند.

 

نايب رییس شورای شهر آران‌وبیدگل گفت: «زیرِ نظرِ استانِ اصفهان بودن» برای مردم این شهرستان «افتخار» است. چرا كه این استان بعد از پایتخت، «حرف اول و آخر» را می‌زند. اما تا زمانی که مسئولان استان به ویژه استاندار به این شهر بی‌توجه باشند، ممکن است مردم این درخواست را مطرح کنند.

 

دهقانی گفت با اداره‌ي کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیش از سه سال است که بر سر یک موضوع «کنتاکت» دارند. در این مدت بارها این مسیر طولانی را طی کرده اما به نتیجه نرسیده‌اند. او معتقد است اگر در این موضوع با اداره کل راه و شهرسازی استان قم طرف بودند، مشکلشان حل شده بود.

 

نايب رییس شورای شهر آران‌وبیدگل گفت: مردم این شهر «دوست دارند مورد توجه مرکز استان باشند». او گفت سه سال است از بی‌توجهیِ مسئولان به آران‌وبیدگل گلایه می‌کنند؛ اما هنوز نتوانسته‌اند در این مدت با استاندار یک قرار ملاقات بگیرند.

 

او افزود که کاشان از 19 مرکز استان، ظرفیت بیشتری دارد و اگر کاشان استان شود «همه»ي مشکلاتی که آن‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند حل می‌شود.

 

دهقانی گفت با مسئولان کاشان بر سر موضوعاتی مانند «کنارگذر»، «دانشگاه علوم پزشکی» و «دانشکده منابع طبیعی» اختلاف دارند و تا به حال هیچ اقدامی برای استان‌شدن کاشان انجام نداده‌اند.

 

نايب رییس شورای شهر آران‌وبیدگل گفت: مردم این شهر «دائم» درخواست پیوستن به قم را به شورا منتقل می‌کنند؛ اما این شورا هنوز هیچ اقدامی را در این زمینه انجام نداده است.

 

«ابوالفضل معینی‌نژاد» فرماندار شهرستان آران‌وبیدگل گفت هیچ درخواست مردمی برای الحاق آران‌وبیدگل به قم نداشته‌اند. او گفت این درخواست را در رسانه‌ها دیده و مردم چنین درخواستی را به او منتقل نکرده‌اند.

 

معینی‌نژاد تأکید کرد که در فرمانداری آران‌وبیدگل و استانداری اصفهان بحثی برای الحاق آران‌وبیدگل به قم مطرح نیست.

 

به‌نظر می‌رسد نماینده‌ي قم تنها کسی است که می‌تواند زوایای پنهان بحثی را که گه‌گاهی در رسانه‌های آران‌وبیدگل مطرح می‌شود، آشکار کند.

 

تماس‌های پیاپی مردم کویر برای گفت‌وگو با امیرآبادی، نماینده‌ي قم تا لحظه‌ي انتشار این گزارش بی‌نتیجه ماند. شخصی که در یکی از این تماس‌ها، همراه نماینده‌ي مردم قم را جواب داد گفت که او از طرف مجلس به خارج از کشور سفر کرده است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.