کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد زواره در آتش سوخت

بنای فاخر کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد زواره اردستان با قدمت ۱۴۰ ساله، دچار آتش‌سوزی شد و بخش عمده‌ای از سازه چوبی سقف‌های آن سوخت.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشری اردستان به ایسنا گفته: تنها بخشی از سازه چوبی بنای تاریخی کاخ چهلستون اردستان که صبح سه‌شنبه ۱۴ فروردین دچار آتش‌سوزی شده، از بین رفته است.

محمدرضا صدوقی با بیان این‌که به محض اطلاع از این اتفاق تلخ نیروهای آتش‌نشانی در محل مستقر شده اند افزود: هنوز هیچ اطلاعی از فرد و یا افرادی که موجب بروز این حادثه شده‌اند در دست نیست و حتی عمد و غیرعمد بودن آتش‌سوزی نیز مشخص نیست. در تلاش هستیم که میزان خسارت و جزئییات این حادثه را بررسی کنیم و به محض تکمیل گزارشات اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: در صورتی که هرگونه قصور یا عمد در این حادثه به نظر رسیده یا تایید شود با خاطیان به شدت برخورد خواهد شد.

یک شاهد محلی در گفت‌وگو با مشکات آنلاین «اختلاف مالکان» و عمدی‌بودن را علت این آتش‌سوزی عنوان کرد.

کوشک سرهنگ‌آباد که توسط سهام السلطنه عرب عامری، حدود سال 1299 قمری مصادف با دوره ناصرالدین‌شاه قاجار برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجاری ساخته شده‌است، شباهت زیادی به چهل‌ستون اصفهان و باغ عفیف‌آباد شیراز دارد.

عمارت چهل ستون سرهنگ آباد، زیباترین کاخ تاریخی کویر باقی مانده از دوران قاجار است و هدف از ساخت آن که مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه است، بیشتر جنبه تفرجگاهی بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.