کاشان در چاقی و اضافه وزن در ایران اول است

نشست خبری معاونت غذا و دارو شهرستان کاشان ۲۴ مهرماه ۹۷ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش پیک سیلک، «محسن تقی‌زاده» معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در این نشست گفت: متاسفانه الگوی غذایی ما به سمت اقلام خوراکی مقوی است که اثر تقویتی کوتاه مدت دارد، و نه مغذی که ارزش تغذیه‌ای بلند‌مدت داشته باشد.

وی افزود: بالاترین میزان شیوع چاقی و اضافه وزن به زنان و مردان کشور ما تعلق دارد و سرانه مصرف شکر در بین ما 30 کیلوگرم در سال یعنی 6 برابر میانگین هر فرد در دنیا است. هم‌چنین سرانه مصرف نوشابه در کشور ما 4 برابر میانگین جهانی است.

تقی‌زاده اضافه‌کرد: دیابت در کاشان بالای 10 درصد عنوان شده و در مورد چاقی و اضافه وزن خصوصا در میان خانم‌ها و دانش‌آموزان در ایران، کاشان در صدر جدول قرار دارد و بیشترین بیمارهای قلب و عروق و دیابت به کاشان تعلق دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، با تاکید بر اهمیت لبنیات در هِرم غذایی گفت: متاسفانه در مصرف لبنیات هم میانگین سرانه کشور ما از سطح جهانی بسیار پایین‌تر است بدین شکل که این مقدار در ایران 91 کیلو‌گرم و در اروپا 300 کیلوگرم برآورد شده است.

تقی‌زاده معیشت خانواده‌ها را در الگوی غذایی موثر دانست و خاطرنشان ساخت: بدون شک مصرف اقلام خوراکی مغذی و ارزش‌مند نیازمند هزینه بیشتر است.

وی شیوع بیماری‌های قلبی و اضافه وزن در بین مردم کاشان را نتیجه کم‌تحرکی و تاثیرات فرهنگ سنتی عنوان کرد و گفت: در بین خانم‌های کاشانی عدم‌تحرک به وضوح دیده می‌شود. فرهنگ سنتی مردم کاشان نمی‌پذیرد که خانم‌ها در ساعات مشخصی خارج از منزل حضور داشته باشند و این خود عاملی برای کاهش تحرک خانم‌ها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: برای طبخ غذای هیئت‌های مذهبی از روعن‌های ارزان و نامناسب استفاده می‌شود که برای سلامت بسیار مضرر هستند.

وی در پایان تاکید کرد: در کاشان 15 کارشناس تغذیه در مراکز بهداشتی فعالیت می‌کنند و شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت از خدمات مشاوره کارشناسان در حوزه تغذیه به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.