کمدی سوزناک گلریزان برای ورزشکاران

مهدی سلطانی راد، خبرنگار کاشانی با انتشار یادداشتی در کاشان آنلاین از منظر آسیب شناسی به آیین تجلیل از حامیان ورزش کاشان که پنج شنبه شب گذشته در تالار آمفی تأتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد پرداخته است.

به زعم این روزنامه نگار این مراسم با توجه به حضور شماری از قهرمانان ملی ورزش کاشان و همچنین میهمانان دیگری از جمله دبیر کمیته ملی المپیک می توانست سمت و سویی فراتر از یک گلریزان! برای ورزش شهر داشته باشد.

 

متن یادداشت سلطانی بدین شرح است:

 

حماسه گلریزان برای ورزش کاشان، از نیت خیر تا کمدی سوزناک !

 

مهدی سلطانی راد –  1/ شامگاه پنجشنبه 23 آذر ، سالن آمفی تأتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان و آیین تجلیل از حامیان ورزش کاشان در یکی از واپسین روزهای سرد پاییز 96. فضایی کاملأ ورزشی که شماری از قهرمانان و ورزشکاران نامدار و ملی کاشان” از جمله جواد مقامی نژاد، میرمصطفی شجاعی و محمدرضا جعفری “هم در آن حضور دارند و بر وزن برنامه افزوده اند. مراسمی که می توانست با حضور شاهرخ شهنازی از مدیران با سابقه و شناخته شده ورزش ایران به ویژه  در دهه 70 که هم اکنون سمت دبیری کمیته ملی المپیک ایران را هم یدک می کشد و البته سلطان حسینی” مدیرکل ورزش و جوانان استان” به صحنه پرشور نشان دادن پتانسیل های بالقوه ورزش کاشان تبدیل شود اما اصطلاحأ با سورپرایز!! متولیان این برنامه در نهایت چیزی جز سرشکستگی و خجالت برای ورزش کاشان به بار نیاورد.

 

اگر از تیزر ابتدای این آیین که هیچ نشانی از ورزشکاران ملی کاشان در آن نبود! و اکثر حضار با قیافه های هاج و واج در تمام مدت پخش آن در سالن، به دنبال چهره امثال امیرغفور و احسان حاج صفی و .. هنرنمایی های آنان در صحنه های ملی و بین المللی در آن بودند، بگذریم ” معرکه گلریزان برای ورزش کاشان !! ” را کجای دلمان بگذاریم که برخی از حضار در سالن را بین خنده و گریه برای این داستان مردد گذاشت ؟؟!

 

آری، باید نیمه پر لیوان را هم ببینیم و با انصاف بگوییم دست کم نیت بانیان این برنامه خیر بود و با دعوت از شاهرخ شهنازی و مدیر کل ورزش و جوانان استان و دعوت از چند قهرمان نامدار ورزش شهر و البته تعدادی از صاحبان صنایع دوستدار ورزش می خواستند قدمی برای ورزش مظلوم کاشان بردارند. دست همان چند قهرمان ملی ورزش کاشان هم درد نکند که به دعوت متولیان برنامه لبیک گفتند و به این برنامه آمدند تا فردا کسی نگوید اینها یعنی قهرمانان ملی کلأ با ورزش شهرشان قهر هستند و مشکل از ما نیست!!

 

اما افسوس و صدافسوس که با کج سلیقگی دست اندرکاران این برنامه، به خصوص از اواسط آن، فرصت طلایی بهره برداری از حضور چندی از صاحبان صنایع خوشنام دوستدار ورزش کاشان ” با عرض معذرت ” به چیزی مضحک شبیه جمع آوری اعانه برای یک خانواده تنگدست و بی بضاعت!! تبدیل شد. همان آیینی که بر طبق یک رسم قدیمی و لوتی‌صفتانه در زورخانه ها برگزار و یک پهلوان چراغ اول را روشن و بانی جمع آوری پول فرضأ برای یک خانواده نیازمند می شود، اما براستی آیا باید برای جلب نظر چند سرمایه‌دار مردم دار و خوشنام کاشانی در جهت سرمایه گذاری در ورزش شهرشان ” گلریزان ” به راه انداخت؟!!

 

 

2 / داستان اینجاست که بانیان این برنامه ظاهرأ و البته با نیت خیر، در صدد ایجاد یک صندوق جهت تأمین مادی نیاز ورزشکاران و تیمهای ورزشی کاشان برای شرکت در مسابقات مختلف استانی و کشوری هستند، اما گویا دوستان نمی دانستند که در حضور دبیر کمیته ملی المپیک مملکت و یک مدیر کل، و به این شکل و شیوه خنده‌دار و به سبک گلریزان زورخانه ها ” صدازدن فلان صاحب شرکت از بالای سن در یک سالن مملو از جمعیت و در معذوریت قراردادن او که شما چقدر میخواهی کمک کنی؟!! ” برای ورزش شهر دلسوزی نمی کنند.

 

به قول معروف هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد اما چیزی که ما پنج شنبه شب در دانشگاه علوم پزشکی کاشان دیدیم هیچ شباهتی به اصل عنوان برنامه یعنی ” تجلیل از حامیان ورزش کاشان ” نداشت، چرا که برنامه از اواسط خود به بیراهه رفت و در اواخر آن، تندیس ها و لوح ها در سالن نیمه خالی به امثال پویان ها و فتاحی ها و جمال ها و حجازی ها اهدا شد!!

 

3 / چه می شود کرد که تفکر و ایده آل نگری برخی از مدیران کلان شهر ما هنوز در دوران دهه 40 و 50 در گردش است و اگر پای نیت خیری هم در میان هست، بعضأ مشاوران ناکاربلد و دارای تفکرات سطحی و عوام پسند چنین مدیرانی را با سرعت بیشتری به سمت ناکارآمدی هل می دهند! به عنوان نمونه و مورد دم دست، کدام عقل سلیمی می پذیرد که می توان با 300 میلیون تومان، تیم راهی لیگ برتر والیبال ایران! کرد و در یک نیم فصل با کارنامه بدون برد و تمام شکست، با آبروی والیبالی یک شهر سرگرم شد؟!!

و ایضأ باید پرسید چرا به جای در پیش گرفتن راه دست و منطقی، یعنی مذاکره و رایزنی با تعدادی از انبوه صاحبان صنایع این شهر و سپس جلب اعتماد آنها برای حمایت از ورزش قهرمانی، مراسم گلریزان به راه می اندازید؟ آیا نمی توان تدبیری اندیشید تا چهره های خوشنام سرمایه گذار و ورزشدوست همین شهر با راه و روش منطقی و اعتمادبرانگیز به سمت هزینه‌کرد میلیاردی و کلان در ورزش قهرمانی دعوت شوند؟ آیا باید با کج سلیقگی و حتمأ در یک گلریزان!! و با صدازدن آنها از بالای سن و طوری که در معذوریت قرار بگیرند تنها به دادن 50 میلیون جهت واریز به آن صندوق راضی شوند؟!! آیا همه درها بر روی ورزش در شهر پرپتانسیل کاشان، به لحاظ انبوه صنایع و کارخانجات و واحدهای صنعتی بسته شده که باید با گلریزان !! به نجات ورزش این شهر شتافت؟!

 

4 / نویسنده این چند سطر اصرار دارد تا جناب ساداتی نژاد و همراهان وی که دست اندرکار آیین پنج شنبه شب ” تجلیل از حامیان ورزش کاشان ” بودند، بپذیرند که ندیدن نیمه پر لیوان این آیین مانند دعوت از بزرگانی مانند شاهرخ شهنازی و مدیرکل ورزش استان و تعدادی از قهرمانان ملی ورزش کاشان ظلم بزرگی است که تنها از یک قلم تنگ نظر و جناحی بر می آید و بس.

 

سیاه نمایی نه در شأن نویسنده این مطلب است و نه دوای دردهای ورزش کاشان، اما حالا که کار از کار گذشته و راند اول گلریزان!! ورزش کاشان به خوبی و خوشی به پایان رسید از جناب ساداتی نژاد خواهشمندیم با بخشی از این پول، به فکر یک ساختمان آبرومند برای اداره ورزش و جوانان کاشان باشد و با کمک سایر مسؤلان شهر و از محل همین صندوق برای سالن نیمه کاره سه هزارنفری با آن همه هزینه میلیاردی که سالهاست دارد فرسوده می شود هم فکری بیندیشند و اگر گاه‌گداری فرصت کردند از رییس اداره ورزش و جوانان کاشان بپرسند چرا کاشان ما، 30 سال پیش مسابقات باشگاهی والیبال با تماشاگر انبوه داشت و اکنون خبری از این رخداد نیست؟! یا دوومیدانی کاشان که از 50 سال پیش تا حدود 10 سال قبل رکورددار و عنوان دار ملی به ایران معرفی می کرد چرا اکنون هیچ خبری از آن نیست و جز یک نام از آن باقی نمانده؟!!

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.