آموزش شهروندان جرائم را کاهش می‌دهد

سرهنگ دوم بهرام سلمانی، رئیس پلیس پیشیگیری و عملیات نیروی انتظامی آران و بیدگل گفت: تحلیل‌های آماری پلیس پیشگیری و عملیات نشان می‌دهد که آموزش مردم 20 تا 30 درصد در کم شدن جرائم موثر است.

وی با اشاره به وظایف پلیس 110 گفت: مجموعه 110 فقط برای فوریتهای پلیسی نیست. بلکه شرح وظیفه دیگر این پلیس، مشارکت مردم برای گزارش موارد مشکوک است. حلقه مفقوده بسیاری از پرونده‌های سریالی و باندی با همین تماسهای شهروندی تکمیل شده است.

سلمانی تصریح کرد: تحلیل آماری و برآوردی که ما داریم، نشان می دهد در مناطقی که مشارکت مردم با پلیس بیشتر شده، جرائم کاهش یافته است. لذا از شهروندان تقاضا داریم که حتی موارد مشکوک جزئی را به 110 گزارش کنند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی نگران این باشند که هویت آنان برای مجرمان مشخص شود. کلیه کاربران و اپراتورها توجیه شده اند و هیچ مشخصاتی ثبت نمی شود. حتما هویت مردم در طبقه بندی خیلی محرمانه خواهد بود.

رئیس پلیس پیشگیری و عملیات نیروی انتظامی آران و بیدگل گفت: پلیس تلاش کرده با آموزش همگانی از طریق رسانه‌ها مردم را با شگردهای مجرمان آشنا کند. نیاز است که به غیر از نیروی انتظامی ادارات آموزش و پرورش و ارشاد نیز به این حوزه ورود پیدا کنند.

وی در توضیح نمونه‌هایی از بی احتیاطی شهروندان که منجر به ارتکاب جرم می شود گفت: دیده می شود که شیشه اکثر خودروهایی که به داخل بانک یا مغازه ای رفته اند پایین است. مردم توجه داشته باشند که سارق براورد هزینه می کند و اگر هزینه یک سرقت بالا باشد آنها دست به این اقدام نمی زند. ولی بی احتیاطی برخی از شهروندان سبب کم شدن این هزینه می شود.

سلمانی ادامه داد: پلیس وظیفه خود دانسته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی به روز باشد. در سالهای اخیر بسیاری از تجسس‌ها و کشفیات از حالت سنتی خارج شده و به قالب فنی و پلیسی و کشفی رسیده است. پلیس هوشمند تلاش کرده از اینترنت هم بهره ببرد که نمونه آن سامانه «پلیس من» است. مردم امروز برای بسیاری از استعلام و کارهای خود می توانند به این سامانه مراجعه کنند.

رئیس پلیس پیش‌گیری و عملیات نیروی انتظامی آران و بیدگل در پاسخ به پرسشی درباره کودکان کار گفت: متاسفانه کودکان کار که از آسیبهای اجتماعی محسوب می شوند روبه افزایش است. نیاز است که اداراتی مانند اداره بهزیستی در این حوزه کمک پلیس باشند. اگر بهزیستی دو شهرستان طرح جامعی در خصوص این بچه ها داشته باشند پلیس با آنها همکاری می‌کنند.

سلمانی تصریح کرد: در بحث جرائم هر اداره قدر و سهم دارد؛ که اگر این وظایف در کنار اقدامات پلیس انجام شود، می توانیم در بحث آسیبهای اجتماعی موفق‌تر عمل کنیم.

 

سلمانی این سخنان را در یک برنامه رادیویی در رادیو کاشان بیان کرد.

 

مشکات آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.