از شماست که بر ماست

تصویر تعدادی از جوانان «فین» که چوب به دست خیابان‌های کاشان را به سرعت طی می‌کردند تا به مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال برسند، به سرعت بین خبرنگاران دست به دست شد و عده‌ای با تعجب، اظهار تاسف کردند که چرا این چنین پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا آشکارا نقض می‌شود؛ آن هم در شهری که تخت بیمارستان‌هایش در حال پر شدن است و همین روز قبل در غسال‌خانه‌اش بدن چهار بیمار کرونایی را کفن کرده‌اند.

بر خلاف دوستان رسانه‌ای‌، معتقدم انجام چنین اقداماتی از شهروندان نه تنها تعجب‌انگیز نیست بلکه کاملا طبیعی است.

رفتار امروز جمعی از اهالی فین نتیجه اقدامات نسنجیده‌ برخی از نهادها و مسئولان است.

روزی که شهرداری کاشان برای رونمایی از نقش‌های یک دیوار، مسئولان را جمع کرد، مراسم چاوش‌خوانی محرم گرفت و دمام‌زن آورد و تصاویر آن را با آب و تاب در شبکه‌های اجتماعی پخش کرد، پیش‌بینی می‌شد که همه پروتکل‌ها در این شهر نقض شود.

روزهایی را که مسئولان این شهر از این هیئت به آن هیئت می‌رفتند و بر روی صندلی‌های به هم فشرده شانه به شانه هم می‌نشستند را فراموش کرده‌اید؟

تاسف‌انگیزتر از پیاده‌روی چند جوان چوب به دست در خیابان‌های کاشان، سکوت در برابر تخلف آشکار برخی از هیئت‌ها و رجزخوانی برخی از مداحان بود‌. در این شهر چند هیئت متخلف پلمب شد؟ با هیئت‌هایی که در مرکز شهر کارناوال عزا به راه انداختند چه برخوردی شد؟

اواخر اسفند با یکی از دانشجویان ایرانی در استرالیا درباره کنترل کرونا در آن کشور گفت‌وگو می‌کردم. می‌گفت: دولت برای مهار کرونا قوانین سخت‌گیرانه‌ای را وضع کرد. در همان روزهای اول تصاویر چند نفر از مسئولانی که در مهمانی‌ شرکت کرده بودند رسانه‌ای شد. دولت بلافاصله برای آن‌ها جرائم سنگین درنظر گرفت و تخلفات را رسانه‌ای کرد.

مردم وقتی برخورد با مسئولان متخلف را دیدند، فهمیدند اجرای پروتکل‌ها جدی است و همه آن را جدی گرفتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.