تحلیل مسابقه ایتالیا و بلژیک در یورو 2016

در ادامه تحلیل یورو 2016 «محمدرضا پرکاس» مربی و مدرس فوتبال به تحلیل مسابقه دو تیم ایتالیا و بلژیک پرداخته است:

 

بازی دیشب را می توان در مرحله اول جدال دو سیستم متفاوت دانست یکی سیستم ۳،۵.۲ که تولد آن با قهرمانی تیم آلمان در سال ۱۹۹۰ شروع شد و دیگری مدرنترین سیستم حال و روز دنیای فوتبال یعنی ۴،۲.۳،۱ .

 

به گزارش مشکات آنلاین به نقل از وب سایت نود، بلژیک ۴،۲.۳،۱ بازی را شروع کرد و ایتالیا ۳،۵.۲ و می توان گفت این سیستمها نیستند که بازی می کنند و آنها فقط اعداد در شکلهای مختلف هستند . بلکه حرکات و شعاع حرکتی بازیکنان و فلسفه مربیان و وظایفی که به بازیکنان می دهند به بازی جذابیت می دهدو نتایج را رقم می زند.

 

ایتالیا با قراردادن پنچ بازیکن عملا در صدد در اختیار گرفتن میانه میدان بود و اصولا در این سیستم یک تیم همیشه جلوی منطقه ۱۸ قدم برتری عددی دارد و هم در حمله پر تعداد است و هم در حالت دفاعی و البته دو وینگر خوب میخواهد که ایتالیا دارد. از نکات قوت ایتالیا برگشت سریع از حالت تهاجمی به دفاعی  و بالعکس، که این در زدن گل دوم کاملا مشهود بود.

 

ایتالیا در دو جناح زمین خود که نقطه قوت بلژیک بحساب می آید با وجود آزارد در چپ و دی برونه در راست ، در همه زمان بازی برتری عددی داشت و هیچ وقت فرصت به داخل زدن این دو بازیکن تکنیکی بلژیک را به داخل منطقه جریمه خود نداد و عملا فقط ارسالهای بلند را در بر داشت که با وجود مدافعان بلند قد و همچنین دروازبان با تجربه آنها کار را برای بلژیک سخت کرده بود.

 

در مقابل بلژیک جناحین خود را با کمترین نفرات پوشش می داد و با باز شدن در زمین از نظر عرضی و طولی به تیم ایتالیا اجازه بازیسازی را می دادند و البته بازی تک ضرب و ساده و روان ایتالیا را نباید نادیده گرفت. در تیم بلژیک یک لیدر که نوسانات بازی را بگیرد وجود ندارد و آنها همان کار را میکردند که ایتالیا می خواست بردن توپ به جناحین و باز شدن آنها که در صورت تصاحب توپ بوسیله ایتالیا با پاسهای بلند برای بلژیک خط ساز  شوند که گل اول از همین حالت بدست آمد.

 

در مجموع بازی با سرعت خوبی در انتقالها مخصوصا از سمت ایتالیا ارائه شد و  اگر بلژیک در گردش توپ در پشت ۱۸ قدم  حریف سرعت را چاشنی پاسهای خود می کردند قطعا جابجایی خوب تیمی ایتالیا به زحمت می افتد و انسجام تیمی به هم می خورد و بلژیک از ضعف کلی  سیستم ۳،۵.۲  که همان فضاهای خالی پشت وینگرها در حالت تهاجمی تیم است ، هم خوب بهره نبرد و با پاسهای عرضی به جای بلند رو به جلو (در جناحین) این فرصت را برای  برگشت گوشها به حریف می داد و حتی بلژیک در ضد حملات هم با پاسهای عرضی، چندین بار فرصت نظم پیدا کردن سیستم دفاعی را به ایتالیا داد، این اتفاق  مخصوصا در نیمه اول زیاد می افتاد.

 

ایتالیا بعد از گل اول خود بیشتر به حفظ توپ و بازی تاخیری روی آورده بود و دنبال ضد حمله بود که به هدفش هم رسید.

 

البته بازشدن تیم بلژیک و همچنین قدرت خوب سوئیچ شدن ایتالیا مزید بر علت شد. تعویض در تیم ایتالیا بیشتر کمک  حال تیم شد و سمت چپ آنها را در اواخر بازی فعالتر کرده بود . این بازی اثبات کرد  بر اینکه هیچ سیستمی بهترین نیست بلکه وظایف محول شده و توانایی درک و انجام روش و فلسفه مربیان بوسیله بازیکنان، بهترین سیستم را بوجود می آورد یعنی سیستم چیدمان اولیه بازیکن فقط در شروع نیمه اول و دوم پیدا است و در جریان بازی این تاکتیکها و شیوه حرکتی هستند که اعداد و خطوط را برای ما مشخص می کنند و در حالات مختلف تیم نسبت به مکان توپ چیدمان متفاوت دارد و به قولی تعداد بازیکنان در خطوط شناور هستند .مطمئنا بازیهای بعدی در این گروه دیدنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.