جبران کم‌آبی با استحصال آب‌های نامتعارف ممکن است


جغرافیدان و پدر علم کویرشناسی ایران
وضعیت آب در کشور را بسیار بحرانی دانست و گفت: برای جبران این کم‌آبی باید مانند سایر کشورها به دنبال آب‌های غیرمتعارف از جمله فاضلاب‌های خانگی و پساب‌های صنعتی برویم.

به گزارش ایرنا، پرویز کردوانی شنبه ۲۹ دی‌ماه ۹۷ در همایش گرامی‌داشت روز هوای پاک در کاشان افزود: آب شیرین با گذشت زمان کمتر و آب شور و فاضلاب زیاد می‌شود و به علت زیاده‌روی در مصرف بی‌رویه، آب اقیانوس‌ها نیز در حال شوری و آلودگی بوده و بر اساس پژوهش‌ها بسیاری از آبزیان در حال از بین رفتن هستند.

وی با اشاره لزوم توجه به استحصال آب‌های غیرمتعارف بیان کرد: حفر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق که از دهه 40 در ایران آغاز شد، در ادامه با تلاش برای خودکفایی در محصولات کشاورزی شدت یافت و منجر به نابودی و از بین‌بردن منابع آب در کشور شده است.

جغرافیدان و پدر علم کویرشناسی ایران با بیان اینکه شمار چاه‌های آب غیرمجازی که در حال حفر است، بیش از چاه‌های غیر مجاز در حال انسداد است تاکید کرد: نزدیک به 700 هزار حلقه چاه آب در کشور وجود دارد که باید 150 هزار حلقه بسته و از مدار خارج شود.

کردوانی تصریح کرد: ساخت کارخانه‌های فولاد و خودروسازی و ایجاد بندر خشک در کویر به توسعه یافتگی منجر نمی‌شود، بلکه عقب‌ماندگی است زیرا تولید فولاد به آب فراوانی نیاز دارد که در کویر نیست.

وی انتقال آب از دریا برای جبران کم‌آبی را نیز مفید ندانست و عنوان کرد: انتقال آب از دریا به کویر با توجه به طولانی‌بودن مسیر (نزدیک به 900 کیلومتر) 10 درصد آب را انتقال می‌دهد، آن هم در دوره بلند 16 ساله در حالی که مردم هم‌اکنون به آب نیاز دارند.

چهره ماندگار کشور خاطرنشان ساخت: در صورت تحقق این طرح نیز دوباره آب در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد و آن‌را در لوله تحویل می‌دهد که منجر به ساخت کارخانه، توسعه فضای سبز و راه‌اندازی کارواش می‌شود.

وی در ادامه با نادرست خواندن طرح باروری ابرها گفت: کسانی که این طرح را اختراع کردند، خودشان اجرا نمی‌کنند و می‌گویند که صرفه اقتصادی ندارد، چنان‌که مرکز باروری ابرها در یزد مشکل کم‌آبی این شهر را حل نکرد.

کردوانی کشت هندوانه را به عنوان بهترین و مغذی‌ترین میوه، بسیار مقرون به صرفه برشمرد و تشریح کرد: این محصول برای بزرگ‌شدن آب چندانی مصرف نمی‌کند، زیرا تعرق ندارد و آب زیادی خود را به بوته های مجاور می دهد در حالی که درختان گردو برای ادامه حیات خود و به بار نشستن، آب فراوانی نیاز دارند.
وی همچنین کاشت چمن را خیانتی به محیط زیست دانست و با تاکید بر حذف آن از فضای سبز یادآور شد: چمن سرطان‌زا بوده، در زمستان سرد و در تابستان گرم می‌شود و به گرم‌شدن محیط زیست منجر می‌شود.

موج صنعت موجب آلودگی محیط زیست شد
فرماندار کاشان نیز در این همایش آلودگی محیط زیست را عامل انسانی بیان کرد و گفت: از سده 18 که موج صنعتی در اروپا آغاز شد و به سایر کشورها و از جمله ایران آمد، آلودگی محیط زیست نیز شروع شد.

علی‌اکبر مرتضایی افزود: کمتر روزی را در تاریخ جهان سراغ داریم که در آن جنگ نبوده و دولت‌ها نیز تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از جنگ داشتند، اما ناسا با توجه به بررسی‌های جو کره زمین سال‌ها پیش اعلام کردع بود که در برخی کشورها نیاز به جنگ نیست؛ زیرا خشک‌سالی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که سرنوشت و آینده بشر به آن بستگی دارد.

وی یادآور شد: از زمانی که روستاییان با رهاکردن فضای سبز و تغذیه مناسب مهاجرت کرده و به بلند‌مرتبه‌سازی در شهرها پرداختند، شرایطی که هم‌اکنون گرفتارش هستیم، فراهم شد.

به گزارش ایرنا، برآیندها نشان می‌دهد که سفره‌های آب زیرزمینی کشور سالانه بین هفت تا هشت میلیارد مترمکعب بیلان منفی دارند و میزان منابع آب تجدیدپذیر کل ایران 130 میلیارد مترمکعب است که از این میزان نزدیک 83 میلیارد مترمکعب (93 درصد) به بخش کشاورزی، 5.5 میلیارد مترمکعب (6 درصد) به بخش خانگی و سایر آن به بخش صنعت و نیازهای متفرقه دیگر اختصاص دارد.

ایران دارای رتبه چهارم از بین 45 کشوری است که در معرض خشکسالی شدید قرار دارد و در بازه 120 ماه گذشته منتهی به تیر امسال، 97 درصد مساحت کشور به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، در واقع میزان آب تجدید پذیر کشور 88 میلیارد مترمکعب و میزان مصرف 97 میلیارد مترمکعب است که این زنگ خطری برای منابع آبی کشور است.

بر اساس گزارش موسسه بین المللی مدیریت آب (IWMI) ایران باید بتواند برای حفظ شرایط کنونی، 112 درصد تا سال 2025 به منابع آب قابل استحصال خود بیفزاید.

همایش 29 دی روز هوای پاک در کاشان با همکاری سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری و تشکیل غیر دولتی جمعیت کویر سبز در فرهنگ‌سرای مهر این شهر برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.