حالت فوق العاده؛ آخرین سنگر شهر بی دفاع

وضعیت اضطراری (فوق العاده) حالتی کلی است که در شرایط جنگی یا بحرانی کشور اعلام می شود تا بر مبنای مصالح عمومی و منافع عام، حقوق عادی و قوانین بنیادی کشور برای مدت معینی مورد تعلیق قرار گرفته یا تسهیلی در روند اجرای برخی از قوانین ایجاد شود: از ممنوعیت رفت و آمد در ساعاتی معین و تعطیلی کامل مشاغل تا استمهال بازپرداخت تسهیلات بانکی و…

در فراز پایانی نامه 24 نفر از مدیران مسئول، سردبیران و فعالان رسانه‌های محلی کاشان به رئیس جمهور 1، درخواست شده بود تا به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا و سامان بخشیدن به وضع موجود، دولت با اعلام وضعیت فوق العاده (اضطراری) برای کاشان و آران و بیدگل، بحران جاری را مدیریت کرده و بعضی از عملکردهای عادی را برای دورۀ زمانی معینی به حالت تعلیق درآورده یا حتی تغییر دهد.

اتفاقی نادر که نوعی هشدار جدی به شهروندان آن منطقه برای تغییر در رفتار معمولی و عادی خود و همراهی عملی با مصوبات ستاد مدیریت بحران و تبعیت از توصیه‌ها و دستورات نهادهای فرادستی برای مدیریت فضای عمومی و بهبود وضع بحرانی جاری نیز محسوب می شود.
به عنوان مثال رئیس جمهور کره جنوبی برای مقابله با ویروس کرونا، در این کشور «شرایط جنگی» (فوق العاده) اعلام کرد و همه امکانات کشور در همه حوزه ها و ‌حتی نیروهای مسلح را برای مبارزه همه جانبه با شیوع این ویروس، بسیج نمود و پس از 10 روز توانست روند ابتلا را تقریباً متوقف کند.

جنگ تحمیلی عراق بر ایران 2887 روز طول کشید و منطقه فرهنگی کاشان (شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل) در دوران دفاع مقدس حدود 2500 شهید تقدیم انقلاب نمود. یعنی علی رغم رشادت، از خود گذشتگی و جانفشانی ایثارگران این دیار و مجروحیت تعداد قابل توجهی از رزمندگان، (میانگین) میزان نفر/روز شهدا کمتر از یک نفر است.
بر اساس آمار رسمی و تایید شده (و نه حتی رسمی و تکذیب شده!) میزان جان باختگان کرونا (تاکنون) در این دو شهرستان روزانه بیش از یک نفر است و «در هر خیابان خلوت شهر حجله‌ای روشن است و حجم پیام‌های تسلیت در شبکه‌های اجتماعی، نشان‌دهنده عمق فاجعه و رشد تصاعدی آن نیز نشان از افزایش شیوع بیماری در کاشان دارد. 2»

ظاهراً شهر در امن و امان است اما در لایه‌های زیرین آن، اژدهای مخوف و مهیبی به نام «کرونا» در حال سر برکشیدن است. فاجعۀ عظیمی در حال رخ دادن است و «فقدان توانمندی در مدیریت فضای موجود و همچنین عدم نظارت کافی بر چگونگی عملیاتی شدن مصوبات 3» شرایط را روز به روز بحرانی‌تر کرده و می‌کند.
فاجعۀ عظیمی که در اثر باورناپذیری مردم از میزان مخاطرات آن و به تبع آن عدم رعایت توصیه‌ها و نکات بهداشتی، خطر انتشار وسیع آن را دوچندان کرده و بیم آن می‌رود که کاشان و آران و بیدگل در آمار تعداد جان باختگان کرونا، رکورد دار شوند.

توصیه‌های مدیران، پزشکان و افراد اثرگذار، تاثیر چندانی بر جامعه نداشته و همراهی عمومی را بر نیانگیخته است و بر این اساس، تنها راه شکستن زنجیره شیوع بیماری، اعلام وضعیت فوق العاده (اضطراری) در این دو شهرستان است.
اقدامی که با توجه به عدم عنایت ویژه نهادهای فرادستی در استان و یا مرکز، باید توسط فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در این دو شهرستان صورت پذیرد. اقدامی که قانوناً به آنها به عنوان رئیس شورای تامین شهر تفویض شده و تعلّل در انجام آن را نمی‌توان به عنوان «خدمت» تلقی کرد.
تاریخ بر حقایق و ماجراهای اخیر چشم فرو نخواهد بست. حتی اگر نتایج آزمایشات بخش قابل توجهی از جان باختگان اخیر، غیر قطعی، بینابینی و مشکوک باشد، مهم آن است که میزان درگذشتگان این دو شهرستان طی روزهای اخیر (به هر دلیلی) افزایش یافته است.

فرمانداران محترم و معزز شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل؛
مردان بزرگ در بزنگاه‌ها خود را نشان می‌دهند و با اتخاذ تصمیمات بزرگ، اقدامات بزرگی انجام می‌دهند.
آخرین جان‌پناه و سنگر برای شهروندان این دو شهر بی‌دفاع، اعلام وضعیت فوق العاده (اضطراری) است. به عنوان رئیس شورای تامین و به منظور حفظ امنیت جانی مردم جامعه خصوصاً کارگران و کارمندان، با تصمیمی قاطع این دو شهرستان را تعطیل کنید تا روایت مدیریت شما و حکایت زندگی و زمانه ما، درس عبرتی برای آیندگان نشود:
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل

 

پی نوشت:
1- آقای رئیس‌جمهور؛ ما اهالی رسانه در منطقه فرهنگی کاشان، بر اساس رسالت حرفه‌ای و احساس مسئولیت اجتماعی، با انعکاس بخشی از واقعیت امروز منطقه، از شما خواستاریم صدای مردم دارالمؤمنین را بشنوید و قبل از آنکه بیش از این دیر شود، با اعلام وضعیت فوق‌العاده، دیار تمدن ۷۵۰۰ سالۀ سیلک را دریابید.
2- بخشی از نامه ۲۴ نفر از مدیران مسئول، سردبیران و فعالان رسانه‌های محلی کاشان به رئیس جمهور
3- همان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.