در مصوباتمان فتوای رهبری را لحاظ کردیم/ نفس متاهل بودن باعث وقار می‌شود

یک روز از انتشار تصویر مصوبات کارگروه موسیقی دانشگاه کاشان در فضای مجازی می‌گذرد اما همچنان افراد از آن سخن می‌گویند و از آن به عنوان نقطه ضعف دانشگاه یاد می‌کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین «مرتضی امامی» عضو گروه معارف و عضو کارگروه موسیقی دانشگاه کاشان در گفت‌وگوی تلفنی با مشکات آنلاین به برخی از انتقادهای مطرح شده درباره مصوبات این گارگروه پاسخ داد.

 

او گفت مصوبات کارگروه موسیقی دانشگاه کاشان بر اساس فتوای رهبری و نظر اراده ارشاد بوده است.

 

معاون سابق فرهنگی دانشگاه کاشان معتقد است «نفس متاهل بودن باعث وقار می‌شود».

 

متن کامل گفت‌وگوی مشکات آنلاین با حجت الاسلام امامی را می‌خوانید:

 

  • موضوع لزوم متاهل بودن خانم‌ها برای اجرای موسیقی را مطرح کرده‌ بودید. این موضوع مبنای شرعی دارد؟

نوازندگی خانم‌ها از نظر ادارات ارشاد حداقل ۱۵ تا ۱۶ استان کشور ممنوع است و حتی اجازه‌ نمی‌دهند که در کنسرت‌های عمومی سطح شهر خانم‌ها نوازندگی کنند؛ مثلا  چند وقت پیش آقای عقیلی می‌خواست با چهار خانم نوازنده برنامه اجرا کند که به او اجازه ندادند. قانونا تصمیم گیرنده این مسائل اداره ارشاد هر استان است. کاشان هم زیر نظر استان اصفهان است و مطمئنم مدیرکل ارشاد استان این کار را ممنوع کرده است.

حالا ما گفتیم دانشگاه یک خانواده و مساله داخلی است ما به عنوان دبیر در جلسه نشستیم و با استناد به فتوای رهبری که نوازندگی خانم‌ها را در صورتی که خوف گناه نداشته باشد بلامانع می‌دانند، گفتیم خانم با این شرایط روی سن برود.

تاهل را به این دلیل گفتیم که به صورت طبیعی نفس متاهل بودن باعث وقار می‌شود و نوعا آدم‌های متاهل رفتارهای وزین‌تری دارند و این را هم شهید مطهری فرموده و نظر علما هم هست.

ضمن اینکه ولایت این فرد بر عهده همسر اوست و همسر او هم یا دانشجو است و یا از این قضیه مطلع است و این با دختری که از نقاط مختلف کشور به کاشان آمده و پدر و مادر او هم از فعالیت‌هایش خبر ندارند متفاوت است.

ما خانواده‌های زیادی را داشته‌ایم که از افت تحصیلی فرزندشان شکایت کرده‌اند و بعد خانواده فهمیده که فرزندش در یکی از کانون‌های فرهنگی فعال است.

این دخترها از لحاظ عرفی دست ما امانتند و ما نمی‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که بعدا زیر سوال برویم.

اصلا رهبری ترویج و تشویق موسیقی را در غیر دانشگاه‌های هنر درست نمی‌دانند.

 

  • نظر رهبری است یا موضوع آیین‌نامه است؟

صریح نظر رهبری است و آیین‌نامه هم به نظر رهبری استناد کرده‌اند.

این عوامل دست در دست هم داد که ما چنین نظری را دادیم و در این مصوبات هم تساهل و تسامح کردیم. اتفاقا چند شب قبل یک خانمی در دانشگاه دف زده و چون حجاب خوبی داشت ما آن را تایید کردیم و وقتی هم که معاون فرهنگی بودم خانمی یکی از سازها را می‌زد و شوهرش می‌خواند و ما اجازه دادیم.

حالا اگر ما این سد را بشکنیم و بگوییم هر دانشجوی دختر و پسری نوازندگی کنند شاید چند سال رعایت کنند اما در آینده فتح الباب می‌شود و دیگر کسی نمی‌توانند جلو آن را بگیرد.

در حالی که رهبر می‌گوید اگر خوف گناه باشد جایز نیست. ما با نظر به فتوای رهبر و عرف کاشان و نظر ارشاد استان‌ها نظر دادیم.

 

  • بحث هدبند زدن را مطرح کرده بودید. معترضان می‌گویند دانشگاه شرایط عمومی پوشش دارد و نیاز به مصوبه جدید نبوده است.

در نوازنده‌ها عرف این است که یک پوشش خاص و یک دست می‌پوشند. اینطور نیست که بر اساس عرف دانشگاه لباس بپوشند. در شرع هم معین شده که به غیر از صورت و مچ دست بقیه جاها باید پوشیده باشد.

 

  • در یکی از بندها گفته بودید به یکی از گروه‌های موسیقی به خاطر فاخر نبودن اجازه اجرا نداده‌اید. تعریف شما از موسیقی فاخر چیست؟

موسیقی‌هایی که به لحاظ قالب و محتوا و دستگاه موسیقی در سطح مطلوب باشد. ما در این کارگروه استاد آواز داریم و افراد باید بر اساس عرف و فرهنگ و تاریخ و تمدن خودمان باشد.

به موسیقی‌هایی که اجازه ندادیم از موسیقی‌هایی بود که نعره و عربده می‌کشند. خود بچه‌های موسیقی هم گفتند ما هم وقتی این موسیقی‌ها را شنیدیم گفتیم مزخرف است و ما هم بودیم اجازه نمی‌دادیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.