رئیس هیئت باید معلم باشد

حمیدرضا فهیمی تبار:  استادم گفت خانواده و مدرسه در تربیت فرزند اصل است ولی اضافه کرد: «..مبادا نقش راننده سرویس فرزندتان به مدرسه را نادیده بگیری و مبادا اثر تربیتی نانوایی که به فرزندت نان می فروشد را فراموش کنی و …».

ولی از استاد، از تاثیر فضای مسجد ، حسینیه ورفتار متولیان آن بر روح و روان و شکل گیری شخصیت ما آدمها و فرزندان ما چیزی نشنیدم!!! ،
چرا نگفت نمی دانم ! شاید این دو مرکز را جزئی از جامعه می پنداشت که البته صحیح است ،اما در نظر من این دو رکن(مسجد و حسینیه) میتواند نقش اساسی در هویت بخشی به شخصیت افراد مذهبی، و هم (بر عکس) میتواند گریزان کننده از دین و مذهب باشد.

وقتی صدای بلند و آزاردهنده بلندگوی این اماکن و راه بندانهای بی جهت مراسمها اشکالی ندارد چرا بوق زدن بی جا ، گاز دادن موتور و ماشین ِپشت پنجرهِ مردم ،تجاوز به حقوق دیگران باشد.

وقتی پخش ظروف خالی غذا و ریختن بخشی از غذا در اطراف این مکانها مانعی ندارد چرا باید پرتاب کردن پاکت زباله از طبقه دوم و یا رها کردن زباله ها در مسیر مردم و جاده ها عملی نا شایست تلقی شود؟!وقتی بی نظمی امام جماعت در برگزاری نماز جماعت توجیه شود چرا باید بی نظمیهای اجتماعی زیر سوال رود؟!

اگربی توجهی به قوانین ِبهداشتی در طبخ غذا و نامناسب بودن محل طبخ هیأت مانعی ندارد ، چرا آلودگی هوا و آلودگی و … صوتی باید بد باشد؟!
اگر کنار گذاشتن غذا برای متولیان و کارکنان مساجد و حسینیه ها قبل از دیگران امری طبیعی است، چرا پرداخت وام و دادن موافقت اصولی به خودیها ویا خودی ترها ، کار ناشایستی باشد؟!

وقتی سر ودست شکستن برای گرفتن غذایِ بیشتر در هیات نشانه شکمبارگی وخودخواهی نیست، چرا سند سازی و تصاحب زمینهای متعلق به عموم مردم امری غاصبانه تلقی شود؟!

احترام های بیش از حدمعمول (و شاید بیجای) دست اندر کاران مساجد و حسینیه ها برای پولدارها، شیک پوشان، صاحبان قدرت، شوکت و شهرت، بی احترامی به عالمان بی نام و نشانی است که بی صدا در گوشه و کنار نشسته اند، «همین صحنه های زشت است که روحیه پول پرستی را تقویت میکند و آموزش میدهد که لباس و پول از علم و انسانیت بهتر است۰»

سبک برگزاری مراسم آئینی، رفتار مسجدیها و ‌صاحبان حسینیه ها و حتی کالبد این مکانها از موثرترین عوامل تربیتی در جامعه دینی است ،ولی آنقدر که به انجمن اولیا و مربیان مدارس بها می دهیم ،به شیوه اداره و شایستگی مدیریت این مکانها توجه نمی کنیم.

متولیان این امور هم فرهنگ اجتماعی مارا سامان می دهند وهم نسل آینده را می سازند وحقیقتاً نگرش ما را به دین ، اولیا دین و به خدا و آخرت شکل می دهند.

از واعظانِ کاسب که بگذریم متأسفانه برخی از گویندگان، یا بی خبرند و یا بی توجهی می کنند، وحساسیتی نسبت به رفتارهای زُعمایِ مساجدو هیات و حسینیه ها ندارند.

متأسفانه خانواده ها از اینکه فرزندانشان به مسجد و حسینیه رفته اند خوشحالند و گمان می کنند دنیا و آخرتشان تضمین شده است، غافل از اینکه همین مراکز مثل مدارس ، سینماها و۰۰۰ باید زیر ذره بین افکار عمومی باشند،اینان باید در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند.

اماکن مذهبی در جامعه ما از جمله مراکز فرهنگی کارساز محسوب می شوند ، مسئولیتِ این مراکز باید به عهده افرادِ لایق با شمّ ِفرهنگی ، آگاه به زمان، متخلّق و آشنا به شیوه های تبلیغ ِدین باشد،
مُبلّغِ اخلاقِ حسینی، مُروّجِ رفتار ِعلوی و خادم ِ فرهنگ دینی باید از خوشنام ترین افراد جامعه باشند ، دوستدار اهل البیت ع بودن ، اهل نماز و روزه بودن کفایت نمی کند ، بابا شَملی رفتار کردن و داش مشدی گری و آرتیست بازیهای عده ای از متولیان با معلمی نمی سازد. مدیر و خادم مسجد ، رئیس هیأت و زعمای حسینیه ها باید معلم باشند.
اگر شرایط معلمی ندارند لایق این جایگاه نیستند.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    کاش این نکات ارزشمند مورد توجه قرار گیرد. کاش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.