عدالت و شفافیت در «بخشودگی» و «تقسیط» عوارض

مشکات آنلاین: عباس شافعی در برنامه رادیویی صبح سیلک، با اشاره به درآمدزایی شهرداری از طریق عملکرد تیم‌های درآمدی مناطق و معاونت‌های دارای ساختار درآمدی-هزینه‌ای، تمرکز و یکپارچگی فرآیندهای درآمدی شهرداری را یادآور شد.

وی، همچنین به برخی تصورات نادرست در شیوه اداره و تأمین هزینه‌های شهرداری و وابستگی آن به دولت اشاره کرد و افزود: تا قبل از سال 1362 بودجه شهرداری‌ها توسط دولت تأمین می‌شد اما پس از این سال، فرآیند خودکفایی شهرداری دنبال و تأمین هزینه‌های اداره شهر برعهده شهرداری‌ها گذاشته شد.

مدیر درآمد شهرداری، با بیان اینکه 95 درصد از درآمدهای شهرداری توسط مردم تأمین می‌شود، نقش حمایت‌های دولتی در فرآیندهای مدیریت شهر را کمتر از پنج درصد ذکر کرد.

شافعی، نقش مستقیم مردم در تأمین منابع شهرداری را عامل مثبتی در زمینه ارتقای نظارت عمومی و تقویت مطالبه‌گری از مسئولان شهر توسط شهروندان دانست.

وی، «عوارض» و «بهای خدمات» را دو مکانیزم قانونی تعریف شده برای کسب درآمد توسط شهرداری عنوان کرد و گفت: شهرداری هر ساله تا آخر دی‌ماه تعرفه پیشنهادی خود را به شورای اسلامی شهر اعلام و شورا نیز تا پیش از نیمه بهمن‌ماه آن را برای استانداری ارسال می‌کند، تا استانداری به عنوان نماینده دولت آن را برای اصلاح یا اجرای نهایی ابلاغ کند.

شافعی تأکید کرد: تعرفه ابلاغ شده به شهرداری مبنای عوارض دریافتی در سال آینده خواهد بود و شهرداری حق تغییر در آن را ندارد.

وی، محاسبه ارائه خدمات بر مبنای شاخص‌های مختلف به خصوص قیمت منطقه‌ای و ارزش محاسباتی ملک را خاطرنشان کرد و فرآیند تعیین آن را در قالب سامانه‌ یکپارچه متذکر شد.

مدیر درآمد شهرداری، رفع مشکل تبعیض در دریافت عوارض با شیوه کنونی را یادآور شد و گفت: بر خلاف گذشته، دیگر موضوعی به عنوان «تخفیف عوارض» که در گذشته با دخالت مدیران مختلف شهری اعداد متغیری را موجب می‌شد، منتفی است و در حال حاضر «بخشودگی عوارض» برای بخشی از موارد در قالب ماده واحده‌ای با بودجه برای شورای اسلامی شهر ارسال می‌شود.

شافعی، ویژگی موضوع بخشودگی عوارض را اجرا به صورت یکسان برای عموم شهروندان و دارای میزانی مشخص و شفاف دانست و افزود: البته این امکان شامل همه عوارض نمی‌شود اما بخشودگی برای موارد جایز در سال جاری 25 درصد است.

مدیر درآمد شهرداری، روند تقسیط عوارض را هم به صورت یکسان و دارای چارچوب مشخص در تمام مناطق شهرداری خاطرنشان کرد.

وی، با یادآوری شرایط دشوار اقتصادی کشور و افزایش ناگهانی بهای خدمات در سال 97 گفت:با این وجود شهرداری بدون کوچک‌ترین تغییری در تعرفه عوارض به خدمت‌رسانی در این وضعیت ادامه داد.

مدیر درآمد شهرداری درصد افزایش تعرفه عوارض در سال 98 را 10 تا 15 درصد ذکر کرد و بر اهتمام مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر برای جلوگیری از فشار به مردم در تعیین تعرفه‌ها تأکید کرد.

شافعی در خصوص بحث حقوق کارکنان شهرداری، به پرداخت هر ماه یک حقوق در دوره جدید مدیریت شهری اشاره و تصریح کرد: پرداخت حقوق از وظایف اولیه و دیون مشخص شهرداری‌هاست که ملزم به ادای آن به کارکنان هستیم.

وی، تحقق نود و چند درصدی درآمد شهرداری در نیمه نخست سال جاری با وجود مشکلات اقتصادی جامعه و تاثیر منفی آن بر روند ساخت و ساز را متذکر شد و نقدینگی 56 میلیارد تومانی در این مدت برای پرداخت حقوق در این مدت را نیز یادآور گردید.

شافعی افزود: این روند درآمدی در ادامه تحقق 96 درصدی بودجه سال 97 است که نسبت به چند سال گذشته بی‌نظیر و در مقایسه با استان و کشور نیز اتفاقی ویژه به نظر می‌رسد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.