لوح ثبت ملی پخت سمنوی نذری مشکات کاشان رونمایی شد

در آیین با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان کاشان از لوح ثبت ملی آداب پخت سمنوی نذری مشکات رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان دوشنبه ۲۹ بهمن‌ماه با اشاره به ثبت این رویداد سنتی فرهنگی مهم به عنوان میراث فرهنگی ناملموس کشور با شماره 1684 گفت: نذر پخت سمنو در شهر مشکات دارای جشن مذهبی است که صاحبان نذر به دنبال اتفاقی که برایشان رخ داده، بدون توجه به سمنوی سفره هفت سین، در فصل زمستان به طور متناوب برگزار می‌کنند.

مهران سرمدیان افزود: تا کنون 25 رویداد فرهنگی شهرستان کاشان به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شده که از این میان 2 رویداد فرهنگی شامل مهارت بافت فرش و آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان اهالی فین در خطه مشهد اردهال کاشان در فهرست ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است.

وی همچنین از آماده‌سازی پرونده سه اثر شامل دانش پخت کلوچه سنتی و سوهان میرزا حسینی کاشان، دانش ساخت جوزقند برزک و قمصر و نظام آبیاری چشمه سلاسه جوشقان استرک در فهرست اثرهای ناملموس کشور خبر داد.

فرماندار ویژه کاشان نیز در این آیین بیان کرد: پخت سمنو در نقاط گوناگون کشور انجام می‌شود اما پخت سمنوی نذری با کیفیت شهر مشکات شیوه خاصی دارد که مورد توجه قرار گرفته و در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

علی‌اکبر مرتضایی قهرودی با اشاره به قدمت بیش از هفت هزار ساله تمدن سیلک کاشان اضافه کرد: توان‌مندی های این منطقه در جذب گردشگر بسیار تاثیرگذار است و نباید در بحث اشتغال و درآمدزایی از آن‌ها غافل شویم.

وی یادآور شد: با توجه به موقعیت کاشان در مرکز کشور و نزدیکی به تهران و اصفهان، مسئولان دستگاه‌های اجرایی این شهرستان باید با همکاری مردم نسبت به شناساندن این منطقه به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی اهتمام بورزند.

فرماندار کاشان تاکید کرد: اگر بخواهیم گام‌های اساسی و استوار در این زمینه برداریم، مهمترین موضوع شناساندن شاخص‌های فرهنگی این شهرستان است که فرمانداری به عنوان ناظر آماده هر گونه همکاری است.

افزون بر یک هزار و 700 اثر دارای ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده و 325 مورد تا کنون در فهرست آثار ملی و یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.