مردمی بودن اربعین باعث تمایز آن شده است / پیاده روی اربعین در زیارت اربعین حضرت زینب (س) ریشه دارد

مشکات آنلاین:  میلیون‌ها انسان تلاش می کنند تا برای حضور در پیاده روی اربعین خود را به کربلا برسانند. تصاویر ارسالی خبرنگاران از مسیر نجف تا کربلا و دیگر مسیرها جهانیان را از این همه ایثار، گذشت، مهربانی و وحدت در دنیای سرتاسر خوشنت امروز حیرت زده کرده است.

چه عاملی سبب این اجتماع بی نظیر اخلاق محور شده است و چگونه شیعیان می توانند این سنت حسنه را برای نسل های آینده خود حفظ کنند؟ اینها پرسش هایی است که برای بررسی آن با حجت الاسلام و المسلمین شیخ مرتضی صادقی کاشانی به گفت‌وگو نشستیم.

این واعظ نامی مجالس عزاداری اباعبدالله معتقد است عشقی که در حادثه کربلا جاری و ساری بود سبب می شود خداوند از این حرکت عظیم در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کند.

وی  از دخالت دولتها و قدرتها در روند پیاده روی اربعین به عنوان «مهمترین» تهدید این حرکت مردمی نام برد و گفت: تمایز این حرکت در مردمی بودن و به دور بودنش از دخالت دولت‌ها است. حرکت وقتی که مردمی باشد، مردم برای آن از همه وجودشان مایه می گذارند و لذا کسانی که از نجف به کربلا رفته اند می بینند مردم  چطور اشک می ریزند که زائر از غذای آنها استفاده کند و اگر قبول نکنی می گویند من قابل نبودم و  ناچار می شوی لقمه را برداری. خطرناکترین آسیبی که می تواند این حرکت عظیم و خودجوش را تهدید کند، بهره برداری قدرتها و حکومتها از آن یا دخالت قدرتها و حکومتها در آن است. این دخالتها سبب می شود که این حرکت از حالت مردمی اش خارج می شود.

عضو جامعه وعاظ تهران تصریح کرد: البته معتقدم اینچنین نمی شود؛ چون قیام امام حسین (ع) به گونه ای است که این آسیبها را از خود دور می کند؛ چرا که این حرکت سراسر عشق و دل دادگی است. یاران امام حسین تا آخرین لحظه برای آن حضرت جانفشانی کردند و باز لحظه آخر گفتند  «اوفیت یابن رسول الله » ای فرزند رسول خدا، آیا وفا کردم؟ کنایه از اینکه قبول شدم. وقتی اینچنین وفاداری کردند قطعا خود خداوند این حرکت را حفظ می کند و عشق به امام حسین تا ظهور فرزندش جاری و ساری خواهد بود و جالب اینکه در ظهور هم حضرت ولی عصر (عج) روضه امام حسین می خواند و گویا امام حسین بیمه کننده همه چیز است.

اربعین خصیصه شخص امام حسین (ع) است

حجت الاسلام صادقی تاکید کرد: عشق به سید الشهداء در سراسر زندگی آزادگان و عاشقان حضرت جاری و ساری است و اربعین از خصائص شخص حضرت سید الشهداء است که در اندیشه علاقمندان به مکتب حضرت جایگاه ویژه ای دارد و آن هم منبعث از سیره حضرات ائمه و علماء و بزرگان و سیده سید الشهداء در طول تاریخ است.  حضرت سید الشهداء در معامله ای که با خدا کرد، همه هستی اش را در راه دوست و حضرت محبوب نثار کرد. حضرت در بیتی که منتسب به ایشان است می فرماید : ترکتُ الخلقَ طُرّاً فی هواکا * وأیتمتُ العیالَ لکی أراکا/ فلو قطّعتَــنی بالحـبّ إرباً * لَـما مال الفؤادُ إلى سواکا؛ یعنی خدایا همه خلق را در هوای تو پشت سر گذاشتم؛ زن و بچه و اهل و عیالم به هوای عشق تو یتیم و بی سرپرست شدند؛ در راه عشق تو اگر مرا قطعه قطعه کنند لحظه ای دلم به سوی غیر تو متمایل نمی شود.  حسین در معامله با خدا سنگ تمام گذاشت و دار و ندارش را در راه حضرت دوست نثار کرد و خدا هم در عوض برای او سنگ تمام گذاشت؛ تا جایی که فرموند أحب الله من أحب حسینًا، هرکسی که محبوب امام حسین است محبوب خداست.

پیاده روی اربعین حاصل خیری است که خدا در دل عاشقان حسین قرار داده است

حجت الاسلام صادقی  ادامه داد: خداوند هرگاه خیر بنده‌ای را بخواهد محبت امام حسین را در آن قرار می دهد. پیاده روی اربعین چیزی نیست جز آن محبت و عشقی که خداوند برای بنده ای که برای او اراده خیر کرده و در قلب و دل او قرار داده که در این راه و مسیر از همه چیز خود می گذرد و با عشق صدها کیلومتر با پای پیاده به طرف حرم سید الشهداء حرکت می کند.

وی در ادامه با اشاره به خاطره ای از پیاده روی اربعین گفت: سالی که توفیق داشتم از نجف تا اربعین پیاده بروم  در زیارت امام حسین دختر و پسر جوانی آمدند از من سوال پرسیدند که آیا نماز ما در کنار هم صحیح است؟ گفتم پیاده مشرف شده اید؟ گفتند بله؛ قبل از محرم عاقد آمد که خطبه عقد ما را بخواند. همسرم گفت به شرطی بله می‌گویم که مرا بعد از محرمیت پیاده در اربعین از بصره به کربلا ببری و این شرط ضمن عقد ما بوده است. گفتم چند کیلومتر پیاده آمده اید؟ گفت حدود پانصد و چهل کیلومتر.

پیاده روی اربعین در زیارت اربعین حضرت زینب (س) ریشه دارد

عضو جامعه وعاظ تهران تصریح کرد: این حرکت پیاده حرکت کردن به سمت حرم امام حسین علیه السلام، ریشه در زیارت اربعین با پاهای خسته و بدن تازیانه خرده حضرت زینب (س) دارد. زیارتی که اینچنین پیوند و پیشینه دارد، ماندگار و سرشار از خیر و برکت است و لذا معتقدیم این روزها خلاف ادب است که در مراسم پیاده روی  از حضرت زینب یادی نشود.

وی سختی های زیارت امام حسین را یکی از خصیصه های این زیارت در طول تاریخ دانست و گفت : در طول تاریخ زیارت امام حسین با سختی و رعب و وحشت همراه بوده است و در روایات داریم این زیارت هرچه با ترس بیشتری باشد ثواب و فضیلت بیشتری دارد و این هم از ویژگی های سید الشهداء است.

صادقی در تشریح فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله اشاره کرد و گفت: در روایاتی آمده است که روزی آقا رسول الله (ص) به همراه امیرالمومنین  (ع) به نزد حضرت صدیقه طاهره (س) وارد شدند. آقا اباعبدالله (ع) با دیدن پدر و پدربزرگ در آن سن کودکی شروع به دویدن کرد. پیامبر فرمود علی جان حسینم را بغل کن و بیاور. اما وقتی به سمت او رفت حضرت به طرف پیامبر دوید و پیامبر خواست او را بغل کند به طرف پدرش امیرالمومنین دوید و گویا پیامبر و امیرالمومنین صفا و مروه وجود نازنین آن حضرت شده بودند. نهایت حضرت امیر او را بغل کرد و به نزد پیامبر آورد. پیامبر شروع به بوسیدن امام حسین کردند اما بوسیدن او با همیشه فرق می کرد. پیشانی و گونه ها و سیرگلوی امام را بوسید. حتی در این روایت دارد که پیراهن حضرت را کنار زد و سرتا پای ایشان را بوسه باران کرد. عایشه آنجا بود. پرسید یا رسول الله گویا حسین را خیلی دوست دارید. حضرت فرمود بله و شروع به بیان مصیبتهای کربلا کرد.

به او گفتند یا رسول الله ندیده بودیم که اینچنین حسین را ببوسی. گفتند اقبل موضع السیوف، دارم جای شمشیرها را می بوسم. کنایه از این که هیچ کجای این بدن در کربلا سالم نمی ماند و در واقع اشاره به مصائب حضرت است. پیامبر در آن موقع فرمودند که هرکسی که یک قدم به سوی کربلای حسینم بردارد برابر یک حج و یک عمره است.

عایشه تعجب کرد. گفت دو حج و دو عمره؟ پیامبر فرمودند سه حج و سه عمره و هرچه تعجب عایشه بیشتر می شد پیامبر فضیلت زیارت امام حسین را بیشتر توصیف می کردند. تا جایی که فرمود هرکسی که یک قدم به سمت کربلا بردارد معادل نود حج و عمره است. تا جایی که گفتند معادل حج و عمره من پیامبر. قطعا حج و عمره پیامبر حج و عمره پذیرفته شده است.

حالا عاشقی که از هزارکیلومتر یا از نجف به کربلا قدم بر می دارد چقدر فضیلت دارد؟

 

شفقنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.