استاندار سابق اصفهان، بی‌عدالتی در توزیع بودجه را تایید کرد

محسن مهرعلیزاده در خصوص طرح تشکیل استان اصفهان شمالی، اظهار کرد: با این شیوه بودجه بندی که در کشور داریم این درخواست‌هایی که خواهان تشکیل استان مستقل هستند به حق ارزیابی می‌شود. بنده زمانی که استاندار خراسان بودم این درخواست‌ها مطرح می‌شد و بعد از دوره مسئولیت من این تقسیم انجام شد و شبیه چنین موضوعی برای استان اصفهان هم مطرح می‌شود.

وی افزود: هنگام مطرح شدن تقسیم استان خراسان خیلی‌ها می‌گفتند به دلیل تمامیت ارضی استان خراسان بزرگ، همه رنگ بودن امکاناتش در کشاورزی و معدن و برنج‌کاری مناسب در جنوبش، این تقسیم‌کار درستی نیست. بنابراین استان خراسان یا هر استان دیگری اگر به نحوی اداره شوند که از همه استعدادها و ظرفیتشان به شکل گلچین مناسب استفاده بشود در این صورت می‌توان گفت که تقسیم یک استان کار درستی نیست.

استاندار سابق اصفهان تصریح کرد: بنابراین همان‌طور که اشاره شد اگر برنامه‌ریزی اقتصادی استان‌ها و استفاده از امکانات به شکل درستی باشد تقسیم آن استان کار درستی نیست، اما اگر به شکل وضعیت امروز که بودجه برخی استان‌ها هر روز محدودتر می‌شود پیش برویم نمی‌توان به درخواست برخی از مناطق مبنی بر تشکیل یک استان جدید ایراد گرفت.

مهرعلیزاده گفت: اگر روال توزیع بودجه میان استان‌ها و نحوه بهره‌برداری از استعدادها و مزیت‌های نسبی مناطق به شکل مطلوبی انجام شود، آن‌وقت هیچ درخواستی برای تبدیل یک منطقه به استان جدید مطرح نمی‌شود.

وی ادامه داد: یک نظریه مطرح است که کشور به چند منطقه اقتصادی محدود تبدیل شود، مثلا 10 منطقه. بنابراین اگر بخواهیم این سؤال را مطرح کنیم که آیا تقسیم یک استان کار علمی است یا خیر؟ بنده هیچ جوابی نمی‌توانم به این سؤال بدهم. اعتقاد بنده این است که اگر شیوه بودجه بندی علمی و منطقی باشد تقسیم‌بندی استان اصفهان کار درستی نیست، اما اگر نحوه بودجه‌بندی همینی باشد که هم اکنون است خواسته آن‌هایی که خواهان تقسیم هستند، منطقی است.

استاندار سابق اصفهان در همین خصوص افزود: البته منطقی در حیطه خواسته‌های یک منطقه محدود. بنده در مجموع این نوع تقسیم‌بندی استان‌ها در بعد کلان را به نفع کشور نمی‌دانم.

مهرعلیزاده گفت: باید شیوه صحیح بودجه‌بندی را به کار بگیریم تا بهره‌برداری از استعدادهای یک منطقه و درآمدهای نفتی به شکل صحیح انجام شود تا رشد پایدار در بر داشته باشد. متخصصان امر باید در این زمینه‌ها کار کنند تا بلکه خواسته‌های مردم یک منطقه را بتوان با رویکرد علمی و منطقی پاسخ داد و به آن‌ها جامه عمل پوشاند.

.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.