موسیقی کاشان، ساز پایتخت کوک کرد

کاشان نیوز ضمن اعلام خبر اجرای کنسرت «گروه موسیقی کاشان» در پایتخت خبر داده و با «مجید خلیق» سرپرست این گروه گفت‌وگویی درباره تاسیس این گروه و اجرای آن‌ها در تهران انجام داده‌است.

مشکات آنلاین این گفت‌وگو را از کاشان نیوز بازنشر می‌کند:

صدای ساز، احتمالا از آن دست عشق‌های نامکرر دنیاست. «خشک سیمی، خشک چوبی، خشک پوست» (۱)، در اندک زمانی، تو را با خود می‌برد به ناکجاآباد حظ. گروه در میانه‌های تمرین خود، هستند. حضور نسبتاً پر تعداد نوازندگان، و تجربه کارهای قبلی گروه، نوید یک اجرای شلوغ و منظّم را می‌دهد. صدای خواننده –داوود معمارنژاد– هم آماده و خوش فرم می‌نماید. با شنیدن برخی از ملودی‌ها، ناخودآگاه یاد استاد مشکاتیان می‌افتم و بعداً متوجه می‌شوم که چرا! حضور یک نوازنده‌ی خانم، جالب و در عین حال خوشحال کننده است و بعد فکر می‌کنی که چه بلایی بر سر ما آورده‌اند که باید از این حداقل‌ها خوشحال بود.

مجید خلیق، در زمان خالی کوتاه بین تمرین‌ها، ما را -با لطف و محبت- به دوستان خود معرفی می‌کند و در زمان خالی نسبتاً بلند بین تمرین‌های انتهایی، کنار ما می‌نشیند و به سوالات نسبتاً پرشمار ولی کوتاه ما جواب می‌دهد. با آرزوی یک اجرای نیرومند برای اعضای گروه موسیقی کاشان، گپ‌و‌گفت ما با «مجید خلیق» سرپرست این گروه را بخوانید:

اتفاق خوبی است که گروهی از کاشان در تهران کنسرت بدهد. بفرمایید روند برگزاری این کنسرت چطور طی شد؟
یکی از بچه‌های گروه، در اینستاگرام خانه موسیقی تهران، تبلیغی دیده بود که خانه موسیقی، فراخوانی داده و می‌خواهد نمونه‌کارهایی از سرتاسر ایران، دریافت و بررسی کند و از بین آن‌ها، کارهای بهتر را انتخاب و به آن‌ها برای برپایی کنسرت در تهران، کمک کند.

بر این اساس، ۵۰ گروه موسیقی، از سراسر ایران، از جمله ما، نمونه کار خود را فرستادند و خانه موسیقی در نهایت، ۷ اثر را برای اجرا انتخاب کرد. از این ۷ اثر، ۶ اثر متعلق به تهران بود و تنها کاری که از غیر از تهران انتخاب شده بود، کار گروه ما بود.

+ شما کدام نمونه کار را برای این آزمون دشوار، فرستادید؟
اجرایی که مردادماه امسال در باغ فین داشتیم؛ در دستگاه چهارگاه و از ساخته‌های استاد مشکاتیان بود.

+ مجوز این کنسرت گرفته شده است؟
بله. روند مربوط به دریافت مجوز و هماهنگی برای مکان اجرا را خود خانه موسیقی تهران انجام داده است.

+ کنسرت شما در چه تاریخی و در کدام سالن اجرا خواهد شد؟
یک‌شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۹ شب و در تالار استاد شهناز ِ خانه ی هنرمندان ایران، واقع در خیابان ایرانشهر.

+ یک شب اجرا دارید؟
بله، فقط همان یک شب است.

+ آیا پوستری برای این کنسرت طراحی شده است؟ به طور کلی، باتوجه به اجرای برنامه در شهری غیر از کاشان، به چه صورت تبلیغات خواهید کرد؟
ما پوستری طراحی نکرده‌ایم؛ ولی خود خانه موسیقی پوسترهای مشابهی برای این ۷ اجرای خود طراحی کرده و عنوان «کنسرت ِ پژوهشی» را برای آن برگزیده است. تبلیغ این کنسرت، همین الان هم در سایت «تیوال» وجود دارد ولی ما هم سعی خواهیم کرد با نزدیک‌شدن به زمان کنسرت، تبلیغات را در سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف کاشان، انجام دهیم.

+ تا این لحظه حمایت مالی هم از شما صورت گرفته است؟
هیچ! فقط سود حاصل بلیط‌فروشی را خواهیم داشت.

+ بلیط‌فروشی این کنسرت از چه زمانی شروع شده و به چه صورت خواهد بود؟ قیمت بلیط تعیین شده است؟
بلیط‌فروشی، تقریباً از یکی دو هفته‌ دیگر و تنها از طریق سایت «تیوال» انجام خواهد شد. قیمت بلیط هم احتمالاً ۶۰ هزارتومان خواهد بود.

+ ظرفیت تالار استاد شهناز، چند نفر است؟
تقریباً ۱۵۰ نفر

+ آیا از مسئولین کاشان، کسی از شما و این برنامه حمایتی کرده است؟
فعلا که خیر؛ البته شاید مسئولین کاشان در جریان نیستند؛ چون نیازی به این کار نبوده؛ از این نظر که همه کارها در تهران انجام شده است. البته من همین‌جا از مسئولین کاشان برای شرکت در این برنامه دعوت می‌کنم.

+ گروهی که الان مشغول تمرین هستند، چه زمانی تشکیل شده است؟
«گروه موسیقی کاشان» از زمانی که آهنگ‌سازی و اجرای موسیقی دو اپرای اجراشده در کاشان را به عهده داشتم، استارت خورد. این گروه، فعلا ۲۷ نفر عضو دارد ولی برای این اجرا و به دلیل کوچک بودن سالن، ناگزیر شدیم ۱۰ نفر را انتخاب کنیم.

+ برای این کنسرت، تا الان چقدر تمرین کرده‌اید و تا زمان اجرا چقدر تمرین دیگر خواهید داشت؟
تا الان حدود ۱۵ جلسه تمرین داشته‌ایم و احتمالاً ۱۰ نوبت دیگر هم تمرین خواهیم داشت.

+ از محتوای کار بیشتر بگویید. در این کنسرت، چه قطعاتی اجرا خواهید کرد؟ آهنگسازی این قطعات را چه کسی انجام داده است؟
تنظیم و سرپرستی را خودم انجام داده‌ام، ولی تمام قطعاتی که اجرا می‌شود، از ساخته‌های اساتید و بزرگان موسیقی ایرانی است: علی‌اکبر خان شهبازی، پرویز مشکاتیان، هوشنگ کامکار و سیامک آقایی. این کنسرت دو بخش خواهد داشت. در بخش نخست که در چهارگاه است، قطعه «چکاد» و همچنین «چهارمضراب» و تصنیف «صبح است ساقیا» (تصنیف معروفی که استاد شجریان در آلبوم «دستان» خوانده است) از ساخته‌های مشکاتیان را اجرا خواهیم کرد؛ و البته آوازهایی که بین این قطعات، توسط آقای معمارنژاد اجرا خواهد شد. این بخش حدود ۴۵ دقیقه خواهد بود.

بعد از آنتراکت ۱۰ دقیقه‌ای، بخش دوم کنسرت خواهد بود. این بخش در مایه‌های شور و ابوعطا و دشتی است و حدود یک ساعت به طول می‌انجامد. مقدمه «یورش» از سیامک آقایی، تصنیف «نسیم سحر» از علی‌اکبر شهنازی، تصنیف «گفتمش بیا» از هوشنگ کامکار و تصنیف «ققنوس» از پرویز مشکاتیان، اجراهای این بخش ما خواهد بود. تصنیف ققنوس، آخرین قطعه‌ای است که زنده‌یاد استاد مشکاتیان، در اجراهای زنده خود، اجرا کرده بود.

+ انتخاب شعرها برای بخش‌های «آواز» را چه کسی انجام داده است؟
اشعار آواز، انتخاب خود خواننده -داوود معمار نژاد- است.

+ گفتید ۱۰ نفر برای این اجرا انتخاب شده‌اند. یعنی ۹ نوازنده و یک خواننده؟ برای آشنایی بیشتر خوانندگان، لطفاً نام اعضای گروه را به همراه سازشان، بفرمایید.
بله ۹ نوازنده و یک خواننده.
آقایان «پیمان نیکوبیان» و «فرشید باغ‌شیخی» نوازنده‌ی عود خواهند بود. خانم «فاطمه سعادت‌نیا» و آقای «علیرضا عامری‌مقدم» در این اجرا، نوازندگی کمانچه را به عهده خواهند داشت. آقای «محمد میلادی» نوازنده سنتور خواهد بود. خودم (مجید خلیق) و «امید زندی» نوازندگی تار و تارباس را انجام می‌دهیم. نی را از لبان «مهدی شاکری» خواهیم شنید و تنبک و ضرب زورخانه را از دستان «محمد حسن‌زاده». خواننده گروه هم که جناب «داوود معمارنژاد» خواهد بود.

+ با توجه به مسائلی که خودت هم می‌دانی، حضور نوازنده‌ی خانم، برای این اجرای زنده، خوشحال‌کننده است. آیا «دلواپس» چیزی نیستی!؟
خیر؛ در کنسرت‌های تهران، اجرای زنده‌ی خانم‌ها، موضوعی عادی است و هیچ‌وقت جلوگیری نشده است.

+ به عنوان سوال پایانی؛ برای حضور بهتر شهروندان کاشانی برای این کنسرت، آیا برنامه‌ای دارید؟
تلاش خواهیم کرد که روند خوبی به این مسئله بدهیم. در نظر داریم که ۱ یا ۲ دستگاه اتوبوس، دربست بگیریم، که همشهریان عزیز را با هزینه‌ای پایین‌تر از حد عادی، از کاشان به محل اجرا ببرد و شب هم بازگرداند. البته همشهریان باید از قبل، بلیط تهیه کرده باشند. ولی برای هماهنگی رفت و آمد می‌توانند به «آموزشگاه موسیقی عشاق» و جناب آقای سعادت‌نیا، مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.