نشت گاز در یک مدرسه در کاشان از روی عمد بود یا سهل‌انگاری

اخباری که آموزش و پرورش را اخیراً به آستانه خبری برده است از شین‌آباد تا سیستان و بلوچستان قربانیانی داشته که همه دانش‌آموزان بوده‌اند. فاجعه‌ای که با یک جرقه ممکن بود در کاشان نیز تکرار شود و چه بسا جانسوزتر و دردناک‌تر! در صورت بروز این حادثه چه کسی پاسخگو بود؟

به گزارش کاشان نیوز؛ آخرین روز از اولین‌ماه فصل زمستان در چند کانال تلگرامی که صرفاً به اخبار شهر کاشان می‌پردازد، خبری با این تیتر منتشر می‌شود: «نشت گاز پنج دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرد!»

خبر سرتاسر ابهام بود! نشت گاز (چه گازی؟ گاز منواکسیدکربن؟ گاز شهری؟) پنج دانش‌آموز (دختر یا پسر؟ ابتدایی؟ متوسطه یک یا دو؟)

یکی از والدین این پنج دانش‌آموز ماجرا را این‌گونه روایت می‌کند:
شش دانش‌آموز کلاس یازدهم انسانی دبیرستان شهید ذوالفقاری روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه احساس بی‌حالی و کسالت خود را به معلم اطلاع می‌دهند ولی وی آن‌را بهانه‌ای برای فرار از درس و کلاس تلقی می‌کند تا آن‌که در کلاس بوی گاز استشمام می‌کنند. اما از آن‌جایی‌که فکر می‌کنند بوی گاز از بیرون است، درها و پنجره‌ها را محکم می‌کنند که بو از بیرون به داخل نیاید، تا این‌که متأسفانه یکی از دانش‌آموزان هوشیاری‌اش را از دست می‌دهد، یعنی بی‌هوش می‌شود!

معلم کلاس و بچه‌ها دوست‌شان را به بیرون کلاس می‌آورند و در همین حین خودشان هم دچار سرگیجه و تهوع می‌شوند. بعد از تلاش برای به‌هوش‌آوردن آن دانش‌آموز، به ۱۱۵ زنگ می‌زنند و نهایتاً پنج دانش‌آموز از شش دانش‌آموز به بیمارستان بهشتی اعزام می‌شوند تا اکسیژن‌درمانی شوند!

حسین ریاحی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دراین‌باره به خبرنگار کاشان نیوز گفت: پرسنل ۱۱۵ ساعت ۱۱/۰۲ صبح ۳۰ دی‌ماه وارد دفتر دبیرستان می‌شود. به گفته‌ی پرسنل مربوطه در بدو ورود بوی گاز شهری استشمام می‌شده است، حالِ یکی از دانش‌آموزان مساعد نبود، سرگیجه و تهوع و تنگی‌نفس داشت که کد اعزام برایش صادر شد. مدیر مدرسه پدر این دانش‌آموز بدحال را هم خبر کرده بود.

مدیر مدرسه هم در پاسخ به این پرسش خبرنگار کاشان نیوز که؛ چند روز پیش خبری مبنی بر گازگرفتگی چند دانش‌آموز از مدرسه شما منتشرشده بود. آیا واقعیت داشته است چنین پاسخ می‌دهد:
خیر یکی از بچه‌ها یک شلنگ را سوراخ کرده بوده که باعث‌شده بگویند گازگرفتگی بوده و اکاذیب زیادی گفته‌شده است. یکی از بچه‌ها عادت ماهیانه بوده است. هرماه این دخترخانم حالش بد می‌شود و ما خانواده‌اش را خبر می‌کنیم که این‌بار همکلاسانش گفتند بوی گاز در کلاس می‌آید و به این دلیل حالش بد شده است؛ و خود من وقتی دیدم چهار نفر از همکلاسی‌هایش هم می‌گویند ما هم حالمان خوب نیست و سرگیجه داریم، هر پنج نفر را با آمبولانس به بیمارستان اعزام کردیم معاون پرورشی و معاون آموزشی هم هردوشان این پنج دانش‌آموز را همراهی کردند.

این دانش‌آموزان که ساعت ۱۱/۱۵ دقیقه به بیمارستان اعزام شدند، ساعت ۲/۳۰ کارشان تمام شده بود و چون ساعت یک باید منزل می‌رسیدند، من برای این‌که خانواده‌هایشان دلواپس نشوند پیامک دادم که دانش‌آموزان تا ساعت ۳ در آموزشگاه کلاس دارند!

بعد از بازگشت‌شان کیف و کتابشان را برداشتند و به منزل رفتند؛ و فردای آن روز هم هر چهارتایی‌شان در کلاس حاضر شدند. ما داریم پیگیری می‌کنیم کدامشان شیلنگ گاز را سوراخ کرده‌اند!

مادر یکی از این دانش‌آموزان در گفت‌وگوی تلفنی به خبرنگار کاشان نیوز گفت: اولین حرکت شتاب‌زده‌ی مدیریت ارسال پیامک دروغ به خانواده‌ها بوده است! و بعد از بازگشتشان از بیمارستان انتظار می‌رفته که با تماس تلفنی از این دانش‌آموزان حادثه‌دیده دلجویی شود و حال غیر از اینکه دلجویی نشدند، فردای روز حادثه به بچه‌ها گفته‌اند که باید مشخص شود چه کسی شیلنگ گاز را سوراخ کرده تا این حادثه اتفاق بیفتد!

حسین ریاحی در توضیحاتش در مورد این حادثه گفت که جا دارد که این خبر که روابط عمومی مرکز اورژانس به خطا گازگرفتگی منتشر کرده اصلاح شود که از این بابت پوزش می‌طلبم ولی نشت گاز شهری باعث بروز چنین حادثه‌ای شده که مدیریت دبیرستان از من خواست کلاً تکذیب کنم ولی من خبر را اصلاح کردم ولی اصلاح خبر چیزی از اصل و خطر حادثه کم نمی‌کند.

مدیر مدرسه هم از این بابت به‌شدت نگران است که چرا دانش‌آموز دختر ۱۵ ساله جان همکلاسان و سایرین را به خطر انداخته است.

مادر یکی از دانش‌آموزان هم معتقد است اگر فرضیه‌ی سوراخ‌کردن شیلنگ گاز صحت داشته باشد، حتماً باید پیگیری شود که یک دانش‌آموز خاطی و مجرم اجازه حضور در کنار فرزندش را نداشته باشد.

مدیر مدرسه در این گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار کاشان نیوز گفت: من گزارش کامل حادثه را با جزییات برای اداره آموزش‌و پرورش فرستاده‌ام و بنا به اعتراف یکی از دانش‌آموزان؛ یکی از دخترها گفته که شیلنگ گاز را سوراخ می‌کنیم که حالمان بد شود تا از ما امتحان نگیرند!

وی در ادامه گفت: بررسی‌های بیشتر و شناسایی دانش‌آموز خاطی را به عهده مشاور مدرسه گذاشته‌ایم که روز دوشنبه آینده ‌پیگیری خواهد کرد البته بنا به حساسیت موضوع می‌توانیم از خانم مشاور بخواهیم شنبه این بررسی‌ها را انجام بدهد.

مادر یکی از دانش‌آموزان حادثه‌دیده در ادامه توضیحاتش می‌گوید چون مدیر مدرسه مدعی‌ست که این دانش‌آموزان مشکلشان جدی نبوده و نیازی به اعزام نداشتند، من به ۱۱۵ تماس گرفتم و جویای گزارش شدم که آیا واقعاً این بچه‌ها تمارض کرده‌اند و در ادامه‌ی حرف‌هایش گزارش ۱۱۵ را نقل می‌کند که یکی از دانش‌آموزان بیهوشی کامل داشته است در حالی‌که دکتر ریاحی می‌گوید یکی از دانش‌آموزان در اثر بی‌حالی سرگیجه و تهوع و تنگی نفس اعزام‌شده و اصلاً بی‌هوشی کامل را تکذیب می‌کند.

این مادر در ادامه گفتگویش می‌گوید: ای‌کاش مدیریت مدرسه از بچه‌ها دلجویی می‌کردند و از اینکه برای بچه اتفاق ناگو‌اری نیفتاده خدا را شاکر می‌بودند نه اینکه فضا را متشنج‌تر کنند و بگویند که کدامیک از شماها شیلنگ را سوراخ کرده‌اید؟

دکتر ریاحی در ادامه توضیحاتش می‌گوید پرسنل ۱۱۵ برای اطمینان خاطر هر پنج دانش‌آموز را به بیمارستان اعزام می‌کند چون‌که امکان اعزام هر پنج نفر با یک دستگاه آمبولانس فراهم بوده است. مدیر مدرسه هم باوجودی که نیازی به اعزام نمی‌دیده ولی هر دو معاونت آموزشی و پرورشی مدرسه را همراه آن‌ها به بیمارستان می‌فرستد.

حال پرسش‌های زیادی مطرح است:

-آیا عدم اعتماد دانش‌آموزان به معلم و عدم اعتماد متقابل معلم به دانش‌آموزان موجد این اتفاق نبوده است؟ آیا ممکن است این موضوع در کل آموزش و پرورش کاشان شایع باشد؟

-چنانچه معلم مربوطه پس از اعلام ناراحتی دانش‌آموزان، موضوع را جدی می‌گرفت به مسمومیت ۵ نفر می‌انجامید؟

-آیا مدیر مدرسه حق داشته به خانواده دانش‌آموزان دروغ بگوید و اصل ماجرا را پنهان نماید؟

-چرا مدیر مدرسه مذکور موافق مراجعه هر ۵ دانش‌آموز کلاس به اورژانس نبوده است؟ آیا آموزش و پرورش در این موارد از آموزش کافی و لازم برخوردار هستند؟

-آیا آموزش‌وپرورش در خصوص این اتفاق تحقیقاتی را شروع کرده است که حقیقت ماجرا را روشن کند؟

-به نقل از یک منبع موثق در اورژانس قبلاً نیز خشونت با دانش‌آموزان دیده شده است! آیا مدیریت آموزش و پرورش در این خصوص اطلاعاتی دارد که از جامعه پنهان کرده باشد؟!! یا از اتفاقاتی از این دست بی‌اطلاع است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.