همنشینی «کتاب» و «کاشان» به یک دوره زمانی ختم نمی‌شود

شهردار کاشان در آیین انتخاب پنجمین پایتخت کتاب ایران گفت: همنشینی «کتاب» و «کاشان» به یک دوره زمانی ختم نمی‌شود.

سعید ابریشمی‌راد در آیین انتخاب پنجمین پایتخت کتاب ایران در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی تصریح کرد: گرچه در مجالی رسمی، نام کاشان با عنوان «پایتخت کتاب سال ۹۷ ایران» پیوند خورد اما سرای علم و ایمان پیش از آن نیز به قدمت قرن‌ها و بلکه هزاره‌ها، سردرب “قطب فرهنگ و تمدن ایران زمین” را بر فراز خود نصب شده دیده است.

وی با اشاره به این‌که سال ۱۳۹۷ بهانه گره‌خوردن زلف نویسندگان و مولفان کشور با کاشان بزرگ شد خاطرنشان کرد: این در حالی است که یک هزار ستاره علمی، فرهنگی، هنری و ادبی مدت‌هاست سپهر فرهنگ و ادب پارسی را با حضورشان درخشان ساخته‌اند.

ابریشمی‌راد، افزود: “کاشان؛ پایتخت کتاب ایران” به فرجام رسید اما کتاب‌خانه چندهزار ساله سیلک، تا پیش از آن نیز افزون بر ۴ هزار نسخه خطی را تقدیم مشتاقان علم و ادب کرده است.

شهردار کاشان برگزاری جشن مردمی اعلام کاشان به این عنوان همزمان با اجرای طرح عیدانه کتاب با حضور و تقدیر از کتابفروشان مطرح کشور در باغ فین، برپایی دبیرخانه پایتخت کتاب کشور، ایجاد میدان و گذرهای فرهنگ و هنر، برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان با محوریت موضوعی آب و با مشارکت بخش خصوصی، اجرای مستمر صبحگاه کتاب به صورت هفتگی در مدارس، برگزاری روز کاشان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور صاحب‌نظران، برپایی نمایشگاه استانی کتاب کاشان و … را از جمله فعالیت‌های چهارمین پایتخت کتاب ایران برشمرد.

وی در پایان ضمن تقدیر از فرصت مهیاشده برای کاشان در جایگاه چهارمین پایتخت کتاب کشور تصریح کرد: همنشینی کتاب و کاشان اتفاقی نیست که به یک دوره زمانی یا یک عنوان تقویمی محدود شود بلکه رود زاینده‌ای است که همواره در این سرزمین تمدن‌خیز جاری بوده است.

در این آیین شهر یزد به عنوان پجمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. اگرچه پیشتر ری را به این عنوان معرفی کرده‌بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.