وضعیت نگران‌کننده مصرف مواد مخدر، جدی بودن بحران آب و مبارزه با قاچاق کالاهای اساسی در کاشان

در نشست خبری اصحاب رسانه با فرماندار مطرح شد:

وضعیت نگران‌کننده مصرف مواد مخدر، جدی بودن بحران آب و مبارزه با قاچاق کالاهای اساسی در کاشان

 

حوریه شیوا: نشست خبری با فرماندار ویژه کاشان، عصر یکشنبه دوم تیرماه، با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری، فرمانده نیروی انتظامی، روسای ادارات صمت و آبفا و همچنین اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست، گفتگوها در سه محور مبارزه با مواد مخدر، قاچاق کالا و مصرف بهینه آب انجام شدند.

 

* لزوم آگاهی بخشی به قشر نوجوان و جوان در خصوص خطرات مصرف مواد مخدر

فرماندار ویژه کاشان در این نشست گفت: به دلیل تولید مواد مخدر جدید و بیشتر مواد صنعتی و شیمیایی خطرناک، مشکلات  دوچندان شده و تبعات آن برای جامه بشری و به‌خصوص ایران به دلیل مرزهای شرقی با افغانستان و پاکستان که تولیدکننده و صادرکننده مواد مخدرند، بیشتر است.

علی‌رغم وجود تلاش‌ها ازجمله برقراری مرزهای فیزیکی و الکترونیکی، این وضعیت در ایران همچنان نگران‌کننده است.

مرتضایی گفت: جامعه هدف عوامل تولید، فروش و تجارت مواد مخدر، قشر جوان و دانشجویان و دانش آموزان ما هستند که لازم است در این خصوص خانواده‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی برای مردم صورت گرفته و تا آنجا که امکانش بوده تلاش شده از طریق عوامل مرتبط با این موضوع ازجمله نیروی انتظامی توضیحات لازم به مردم داده شود.

 

* وضعیت زیرگذر مدخل کاشان چه می‌شود؟

علی‌اکبر مرتضایی در این زمینه گفت: هفته آینده جلسه شورای ترافیک استان اصفهان در کاشان برگزار شده و درزمینهٔ پروژه زیرگذر تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

 

* مصرف شیشه باعث لاغری می‌شود!!!

پورکاوه، فرمانده نیروی انتظامی کاشان ضمن اشاره به افزایش اعتیاد در میان بانوان گفت: تبلیغات منفی در راستای لاغر شدن خانم‌ها در اثر مصرف شیشه، باعث روی آوردن خانم‌ها به مصرف این ماده مخدر در کاشان شده است.

 

* بیشترین مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کاشان 18 تا 27 سال سن دارند

پورکاوه گفت: یکی از اصلی‌ترین هدف‌های ما دانش آموزان و سیستم آموزش پرورش است و بیشترین ارتباط را با این ارگان جهت آگاه‌سازی دانش آموزان داریم. لازم است در این زمینه دستگاه‌های مختلف کمک کنند، چرا که بیشترین مصرف‌کنندگان 18 تا 27 سال سن دارند.

 

* پیگیری برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کاشان

خاندایی، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری کاشان گفت: از جمله موضوعات مهمی که در جلسه شورای سرمایه‌گذاری به آن پرداخته شده ، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کاشان است که ما در حال پیگیری آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال، دو نمایشگاه ویژه داشته باشیم: فرش و گلاب و عرقیجات.

 

* گشت‌های مبارزه با قاچاق کالا داشته‌ایم / شهروندان در صورت مشاهده تخلف با سامانه 124 تماس بگیرند

برازنده، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت، در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار و ارقامی ارائه کرد و گفت:

در سال ۱۳۹۷، میزان ارزش ریالی کالاهای قاچاق به ۹۵۹,۷۸۲,۰۰۰ ریال رسیده که مربوط به لوازم‌خانگی و آرایشی بهداشتی بوده و لازم به ذکر است از این مقدار، بیش از ۹۰درصد آن مربوط به لوازم‌آرایشی بوده است!

او گفت: ما گشت‌های مبارزه با کالای قاچاق داشته‌ایم و همچنین برای تعدیل قیمت‌ها، یک سری اقلام از قبیل شکر، قند، کاغذ با ارز مرجع، برنج وارداتی و گوشت گرم و سرد به بازار شهرستان تزریق‌شده است. شهروندان در صورت مشاهده تخلف و گران‌فروشی می‌توانند با سامانه 124 تماس بگیرند.

 

* بحران آب، جدی است!

اسدی، رئیس اداره آب و فاضلاب کاشان ضمن اشاره به وضعیت نامناسب منابع آب در کشور، گفت:

در 50 سال گذشته ما شدیدترین خشک‌سالی را داشتیم و در سال جاری شدیدترین ترسالی را هم تجربه کردیم که بی‌سابقه بود. اما نباید زیاد به ترسالی‌ها امیدوار باشیم.

در دوره خشک‌سالی، باوجود فرهنگ‌سازی و آموزش مصرف به مردم، ما با کاهش مصرف آب مواجه بودیم، اما تا بارندگی اتفاق افتاد، همه گمان کردند نیاز به صرفه‌جویی در مصرف آب نیست. اما باید بدانیم بحران آب همچنان وجود دارد و این میزان از بارندگی، هیچ اثری در سفره‌های آب زیرزمینی ما نداشت.

طی سه ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش استفاده از آب داشته‌ایم و مسائل حوزه آب، عمیق‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم.

 

* راهی جز اطلاع‌رسانی و پیشگیری، برای مبارزه با مواد مخدر نداریم

عباسعلی قپانی پور، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان با بیان اینکه قاچاقچیان مواد مخدر، به لحاظ سود مادی که در این حوزه دریافت می‌کنند، همیشه پیشتاز هستند، گفت:

ما راهی جز اطلاع‌رسانی و پیشگیری نداریم و این کار بسیار سخت است، اما وقتی فردی درگیر شد، ما وارد حوزه درمان می‌شویم.

او ادامه داد: انتقاداتی به کلینیک‌های ترک اعتیاد وارد است. آن‌ها با متادون که یک نگهدارنده است ترک می‌دهند و بحث متادون بحثی است که چرخه مبارزه با مواد مخدر را با مشکل مواجه کرده است و مشکل را حل نمی‌کند. متادون برای ترک مواد مخدر صنعتی هیچ کاربردی نداشته و تنها برای مواد مخدر سنتی مؤثر است.

 

* موضوع مبارزه با قاچاق گندم در دستور کار کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری در خصوص قاچاق کالا و ارز گفت:

در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمرکز ما روی کالاهای اساسی، مثل برنج، گوشت، آرد و نان است. موضوع مبارزه با قاچاق گندم در حال حاضر در دستور کار ماست. جهاد کشاورزی بر بحث برداشت گندم نظارت دارد و نظارت بر قاچاق آن به تعزیرات مربوط است. با توجه به وضعیت فعلی فقط با مجوز اداره کل غله جابه‌جایی گندم مجاز است و غیر از چرخه قانونی، جابه‌جایی آن قاچاق محسوب می‌شود.

 

* استفاده از شیوه‌های آبیاری‌های نوین باعث مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی

قپان پور راجع به بحث آب، دو رویکرد مقابل هم را مطرح کرد: وزارت نیرو، در مورد برداشت از آب‌های زیرزمینی در شورای حفاظت منابع آب به‌شدت از کنتور روی چاه‌ها به منظور حفظ منابع آب زیرزمینی، محدودیت برداشت به لحاظ حفظ منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت بی‌رویه حمایت می‌کند و در مقابل جهاد کشاورزی مخالف سیاست‌های وزارت نیروست و به‌شدت خواستار توسعه کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی است.

راه نجات از این موضوع و حل اختلاف بین این دو رویکرد، موضع الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های آبیاری‌های نوین و ترویج آن از طریق جهاد کشاورزی است. که مشکل این حوزه هم، خرده مالکی در زمین‌های کشاورزی است. در حال حاضر، در زمین‌های بزرگ کاشان، ما شاهد  آبیاری نوین هستیم که منجر به  استفاده بهینه از آب می‌شود.

 

* دانشجویان عدالت‌خواه باید قانون را بشناسند

قپانی‌پور در خصوص جنبش دانشجویان عدالت‌خواه در جوشقان قالی و حواشی پیرامون احداث معدن گفت:

ما در موضع فرمانداری به دنبال احقاق حقوق افراد هستیم. به همین دلیل در جوشقان حضور پیدا کردیم و جلسه‌ای با حضور ادارات مربوط و معدن‌کاران داشتیم و به آنها گفتیم که هرگونه حق‌وحقوق قانونی که دارید، بگویید تا احقاق حق کنیم. دانشجویان عدالت‌خواه باید قانون را بشناسند و خواسته‌های فراقانونی خود را با تعامل بخواهند.

 

* ما درزمینهٔ اشتغال در کاشان، مشکل اساسی نداریم، سیاه نمایی نکنید!

قپانی پور درزمینهٔ وضعیت اشتغال در کاشان گفت:

با مدرک و سند اثبات می‌کنیم که وضعیت اشتغال بسیار خوب است. ما درزمینهٔ اشتغال در کاشان، مشکل اساسی که منجر به بحران شود، نداریم. سیاه‌نمایی گناهی بزرگ است و خواهش ما این است که واقعیت‌ها گفته شوند.

آمار بیکاری در کاشان برای مقطع دیپلم، زیر ۷ درصد و برای مقاطع بالاتر، بالای ۲۰ درصد است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.