وقتی مصوبات ضمانت اجرا ندارد، جلسه نگیرید

مشکات آنلاین/ محمدعلی خرمی: صدای بوق ممتد ماشین‌ها سکوت شبانه بلوار قطب راوندی را در هم شکسته بود. موتورسواران گاهی تک چرخ می زدند و گاهی در وسط بلوار متوقف می شدند. ماشین ها آرام حرکت می کردند و چراغ های راهنمایشان را روشن کرده بودند. از پنجره تعدادی از خودروها، کودکانی بیرون آمده بودند و هورا می کشیدند. صوت موسیقی داخل خودروها در میان امتداد بوقها گم شده بود.
اولین روزهای آغاز محدودیتهای جدید کرونایی در کاشان بود و من هم باید خودم را به مطب پزشک می رساندم اما سوژه عروسی سبب شد تاخیر در رسیدن را به زود رسیدن ترجیح دهم. سرعتم را کم کردم و خوب تعداد سرنشینان خودروها را دید زدم. در هر خودرو حداقل، بله! حداقل پنج سرنشین نشسته بود و هیچ فردی، بله! هیچ فردی هم ماسک نداشت.


یاد خبری افتادم که چند روز قبلش از طرف ستاد پیش گیری از شیوع کرونا در کاشان منتشر کرده بودیم و اینکه آقایان در اطلاعیه‌شان بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت جدی در این باره تاکید کرده بودند.
دور زدن این کاروان شادی از دوربرگردان مقابل دانشگاه، به نظر می رسید که مراسم عروسی در یکی از تالارهای همین مسیر برگزار شده و در چند دقیقه ای که در این مسیر اصلی آنها را دنبال می کردم هیچ مانعی برای آنها ایجاد نشد.

از زمان شروع دور دوم محدودیتها در کاشان تا کنون تعداد زیادی از شهروندان از برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا در این منطقه خبر داده اند. بارها هم فیلم و تصویر برگزاری مراسم های تشییع منتشر شده است.

همین چند روز قبل هم که عده ای در نمایش رفتارهای خشونت آمیز در روز عید قربان که ثمره‌ای جز تخریب دین در اذهان عمومی و ترویج خشونت ندارد، سنگ تمام گذاشتند.

اینها را ردیف نکرده ام که بگویم حالا که عروسی و تشییع جنازه برگزار می شود پس اجازه بدهیم مراسمهای مذهبی محرم هم کما فی السابق برگزار شود، اشتباه دیگران هیچ وقت نباید توجیه‌گر رفتار اشتباه دیگری شود.

هدف این است که به اعضای ستاد مبارزه با پیشگیری از شیوع کرونا پیشنهاد دهم وقتی مصوبه می دهید، بندها را طوری طراحی کنید که حرمت قانون حفظ شود؛ طوری حرف بزنید که ضمانت اجرا داشته باشد و صراحتا مسئول نظارت بر مصوبات را به مردم معرفی کنند و در برابر تخلفات صریح نهادی را که کم کاری کرده به مردم معرفی کنند.

اگر حقیقتا نمی توانید برای مصوبات ضمانت اجرا داشته باشید لازم نیست جلسه برگزار کنید؛ چرا که خطر نهادینه شدن قانون شکنی، بیشتر و ماندگارتر از خطر کرونا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.