پزشکان نمی‌توانند درخواست وجه اضافه داشته باشند / نظام‌پزشکی از پزشکان دفاع خوبی نمی‌کند

مشکات آنلاین – حوریه شیوا:  پزشکان فرار مالیاتی دارند. زیرمیزی می‌گیرند. پول برایشان از همه‌چیز مهم‌تر است. شما هم شاید تاکنون این بحث‌وجدل‌ها را بارها در گروه‌های اجتماعی و فضای مجازی شنیده‌اید.

به مناسبت روز پزشک، با حسین بوجاری، چشم‌پزشک نامی کاشان به گفتگو و نشستیم و صریح این مباحث را با او مطرح کردیم.

بوجاری معتقد است پزشکان نمی‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند و می‌گوید در کاشان هیچ بیماری به خاطر مسائل مالی برگردانده نمی‌شود.

گفتگوی مشکات آنلاین با دکتر حسین بوجاری پیش روی شماست:

 

– می‌گویند پزشکان درآمدهای میلیاردی دارند و از مالیات فرار می‌کنند، چقدر با این گفته موافقید؟

احساس می‌کنم یک موجی علیه پزشکان با صحبت‌هایی بی‌پایه و اساس راه افتاده است.

درآمدهای پزشکان مشخص است، تعداد بیمارانی که ویزیت کرده‌اند از طریق برگه‌های بیمه مشخص است. در حال حاضر، کمتر کسی را داریم که بیمه نباشد. هم اداره اقتصاد و دارایی و هم بیمه‌ها، آمار و اطلاعات دارند. حالا بر چه اساس گفته می‌شود پزشکان درآمد میلیاردی دارند، نمی‌دانم!

ما همه‌چیزمان شفاف است، خودمان هم بخواهیم  اشتباه اعلام کنیم، بیمه‌ها همه اطلاعات را به‌صورت مکتوب، به اطلاع اداره اقتصاد و دارایی می‌رسانند. در اداره اقتصاد و دارایی به اسم مشخص است که هر پزشک، چند بیمار در سال ویزیت کرده است. پزشکان خوداظهاری نمی‌کنند، از پیش گزارش فرستاده شده است.

بیمارانی را که در سال 97 جراحی کرده‌ایم، بابت هزینه وسایل درمانی، لنز، داروی بیهوشی و پرسنل اتاق عمل، هزینه کرده‌ایم، اما هنوز یک ریال بابت آن از تأمین اجتماعی دریافت نکرده‌ایم، ولی مالیات سال 97 را داده‌ایم.

کدام صنف است که پولش را هنوز نگرفته و خرج بیمارش هم کرده، خدمات ارائه داده، پول را که به او نداده‌اند به کنار، مالیاتش را هم پرداخت کرده است؟ پزشکان نمی‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند.

زمانی که بیمه‌ها با مراکز جراحی  قرارداد می‌بندند، ۱۰ درصد تخفیف می‌گیرند. در حال حاضر، ۱۸ ماه است که  بیمه‌ها نه پولی به مطب‌ها داده‌اند نه به مراکز جراحی و بخش خصوصی. طبق قانون، هرسال که دیرکرد پرداخت دارند، چیزی حدود ۲۰ درصد باید جریمه بدهند. از طرفی  طبق قانون وزارت اقتصاد و دارایی، ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، پزشکان به‌طور میانگین چیزی حدود ۲۰ درصد مالیات می‌دهند.

الآن کجای این داستان رنگی از فرار مالیاتی دارد که موجی علیه پزشکان راه افتاده که فرار مالیاتی دارند؟

در یکی از تبصره‌های بودجه سال ۹۸، تنها صنفی که ملزم شد در محل کارش دستگاه کارت‌خوان  بگذارد، پزشکان بودند. هیچ صنفی دیگری اجبار ندارد. دستگاه کارت‌خوان در مطب به‌طور آنلاین به اداره اقتصاد و دارایی وصل است، تا به‌طور هم‌زمان، مالیات پرداخت شود.

تجمع مال، اولویت داشتن مسائل مالی به وضعیت سلامتی بیمار و فرار مالیاتی کاملاً دروغ است و از یکجایی دارد هدایت می‌شود. متأسفانه سازمان نظام پزشکی کشور هم دفاع خوبی از پزشکان نمی‌کند.

در هر مطبی، از طرف مؤسسات خیریه، بهزیستی، جاهای مختلف نامه می‌آید و حتی خود مریض به ما می‌گوید ما هزینه پرداخت ویزیت را نداریم. در هر مطبی روزانه چندین بیمار به‌طور رایگان ویزیت می‌شوند، این‌ها را چه کسی ثبت می‌کند؟ ما فقط خدا را شاهد می‌گیریم و در برابر تهمت‌ها، مدافع خودمان را خداوند می‌دانیم.

 

– گروهی در جامعه به زیرمیزی گرفتن پزشکان معترضند. این موضوع را تایید می کنید؟

از زمانی که طرح جامع سلامت آمد، همه‌چیز در مراکز درمانی بر اساس آن تعریف شد. پزشک نمی‌تواند درخواست وجهی اضافی در مطب داشته باشد. اگر در تهران پزشکی کار خلاف انجام می‌دهد و به علت وسعت آن شهر نمی‌توانند رسیدگی کنند، تعمیم آن به کل کشور کاملاً غیرمنصفانه است.

 

– فکر می کنید بیماران از پزشکان راضی هستند؟

درباره رضایت بیماران از پزشکان، باید از خود بیماران سؤال کنید، نه از افراد معلوم‌الحالی که می‌آیند و موج ایجاد می‌کنند. گروه‌های جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های بزرگ کشور می‌توانند یک طرح تحقیقاتی را اجرا کنند و در آن این میزان رضایتمندی را بسنجند، آن‌وقت نتیجه را ببینید.  کدام پزشک است که بیماری به او مراجعه کرده باشد و منفعت مادی بر درمان  اولویت داشته است؟

متأسفانه کسانی که ادعا می‌کنند، سندی ندارند.

بنده روزانه ۵۰ بیمار در مطب می‌بینم. چه کسی شاهد برخورد من با بیماران است؟ چه کسی می‌داند که مریض در گوش من می‌گوید ویزیت ندارم بدهم و من مبلغ را عودت می‌دهم؟

 

– چند درصد از همکاران شما چنین رفتاری دارند؟

در حال حاضر، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه کارکنان دولت، بیمه سلامت همگانی و بیمه ایرانیان در کشور ما وجود دارد. تعداد کمی هستند که بیمه نباشد، حتی افاغنه بیمه افاغنه دارند. اگر هم وضعیت مالی مطلوبی نداشته باشند، می‌توانند به مراکز دولتی مراجعه کنند. در بیمارستان‌های دولتی، متخصص‌ها و فوق تخصص‌ها هستند و ۱۰ درصد فرانشیز آن‌ها هم توسط مددکاری، رایگان می‌شود. کجا مریض پس فرستاده می‌شود؟

بیمار در ایران توسط پزشک پس فرستاده نمی‌شود. کسانی که چنین ادعایی دارند، من حاضر به مناظره با آن‌ها هستم. در تهران و کاشان چه کسی عودت داده شده است؟  چند درصد بیماران؟ چنین چیزی کذب محض است.

 

– یکی از وظایف پزشکان کمک به ارتقاء سلامت جامعه است. اما در کاشان سمن‌های فعالی به این منظور وجود ندارد. دلیلش را چه می دانید؟

ما حدود ۲۰ سال است پنجشنبه‌های آخر ماه جلسه‌ای به نام قرائت قرآن پزشکان در کاشان داریم. اساتید دانشگاهی و غیردانشگاهی هم حضور دارند و در مورد بسیاری از این مشکلات آنجا بحث و تبادل‌نظر می‌شود. ضمن اینکه در دانشگاه معاونت‌های مختلفی هست که ارتقای سلامت جامعه را مدنظر دارد.

 

منبع: کاشان فردا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.