پیشگیری ‌از ابتلا و درمان بیماری سالک

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، رعایت اصول حفاظت فردی، ممانعت از تماس پشه با بدن، مجزابودن محل زندگی انسان از دام و رعایت فاصله مناسب در این خصوص را از موارد مهم پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل د انشگاه علوک پزشگی کاشان، دکتر سید علیرضا مروجی» گفت: همجنین استفاده از مواد دورکننده پشه هنگام استراحت و خواب در مناطق آلوده به هنگام غروب و نیمه شب و استفاده از توری و پشه‌بند مناسب نیز می‌تواند در کاهش این بیماری موثر باشد.

مروجی اضافه‌کرد: استفاده از لباس‌های آستین بلند و تا حد امکان ضخیم و نیز عدم استفاده از شلوارک، مراقبت و درمان زخم، اجتناب از رفتن به مناطق آلوده بخصوص بعد از غروب آفتاب، اجتناب از حضور خارج از منزل در مناطق آلوده به خصوص بعد از غروب و دفع بهداشتی زباله، فاضلاب و کودهای حیوانی جهت جلوگیری از مساعدشدن محیط برای زندگی پشه خاکی و سایر حیوانات از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری سالک است.

او، با اشاره به این‌که گزش پشه خاکی مهم‌ترین راه سرایت بیماری سالک است، افزود: پشه خاکی با خون‌خواری از موش و سگ، آلوده به انگل سالک می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه، این بیماری را انگلی و مشترک بین انسان و حیوان دانست و افزود: یک بیماری پوستی است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری یک بیماری عفونی پوستی، بدون درد و تب است که ضایعه آن حدود دوماه تا یک سال طول می‌کشد و پس از بهبودی جای زخم باقی می‌ماند.

مروجی، زمان گزش را از غروب آفتاب تا صبح روز بعد و فصل گزش را در کاشان و آران و بیدگل از فروردین تا آبان‌ماه اعلام کرد.

متخصصین، ضدعفونی کردن و پانسمان زخم جهت جلوگیری از عفونت ثانویه، استفاده از پمادهای موضعی تجویزشده توسط پزشکان، تزریق آمپول و کرایوتراپی زیر نظر پزشک دوره دیده را راه‌های درمان این بیماری می‌دانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.