کلوچه کاشان، جوز قند و نظام آبیاری چشمه ثلاثه جوشقان ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت سه رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

 

مهران سرمدیان گفت: دانش و مهارت پخت کلوچه کاشان، دانش و مهارت ساخت جوز قند روستاهای کاشان و نظام آبیاری چشمه‌ی ثلاثه جوشقان استرک در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

 

وی افزود: ثبت این سه رویداد در جلسه شورای سیاستگذاری میراث فرهنگی ناملموس کشور در سرعین اردبیل و با حضور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

 

ثبت ۲۸ اثر میراث معنوی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه تاکنون ۲۸ اثر میراث معنوی کاشان را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است ابراز داشت: دانش ساخت و بهره برداری از آب انبارهای کاشان، دانش پخت سوهان میرزاحسینی، آئین توغ گردانی کاشان، آئین ذوالجناح گردانی کامو و چوگان، مهارت صابون سازی قمصر و نظام آبیار سنتی قنات و چشمه زاینده رود برزک، از پرونده‌های میراث فرهنگی ناملموس در حوزه شهرستان کاشان است، که در دست اقدام می‌باشد.

 

مسئول ثبت پرونده‌های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در ادامه گفت: یکی از سوغات‌های خاص کاشان کلوچه کاشان است که از شیرینی‌های سنتی و بومی این شهرستان به شمار می‌رود و از لحاظ شکل وطعم کاملاً با کلوچه‌های مناطق شمال متفاوت است و مردم این شهرستان بیشتر در دید وبازدیدهای نوروزی با این کلوچه همراه با پشمک از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

 

عباس تراب زاده درباره ساخت وتهیه جوز قند نیز اشاره کرد که جوز قند نوعی خشکبار محلی مخصوص مناطق کوهستانی در کاشان است که از دیر باز با دانش و تکنیک بومی خاص آن را خشک می‌کنند تا به عنوان خشکبار در شب نشینی ها، مناسبت‌های خاص نظیر شب چله و یلدا، جشن اسفندی و ایام عید با آن از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

 

نظام خاص آبیاری چشمه ثلاثه جوشقان استرک

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در مورد نظام آبیاری چشمه ثلاثه جوشقان استرک گفت: چشمه ثلاثه مهمترین منبع آبی منطقه جوشقان استرک است که به علت جوشش آن در سه نقطه از بن زمین به چشمه ثلاثه معروف شده است.

وی گفت: برای اینکه آب چشمه را بامدار صحیح بین باغات ومزارع تقسیم کنند تا حقابه کسی ضایع نشود از دیر باز نظام آبیاری جوشقان بر مبنای دو بخش زمانی و مکانی بنیان نهاده شده است.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.