«گذشت» را تمرین کنیم

محمد علی خرمی مشکانی: لیگ فوتسال شهدای مشکات در سرازیری پایان قرار گرفته است.

 

این لیگ با شعارِ «ورزش عامل همدلی و همبستگی» آغاز شد و مسئولان برگزاری آن، امیدوار بودند در طول مسابقات بتوانند به ارتقای اخلاق و فرهنگ ورزش مشکات کمک کنند؛ اما آنچه رخ داد خلاف انتظار آنان بود. در 6 هفته ای که از این رقابتها می گذرد، چندین مورد جدل و درگیری مشاهده شده و دو تیم تا کنون از گردونه رقابتها انصراف داده اند.

 

هم شعاری که برای لیگ انتخاب شده، زیبا است و هم هدف برگزار کنندگان مبارک؛ اما نه شعار می تواند به تحقق آن هدف کمک کند و نه برگزاری یک لیگ.

 

تغییرات فرهنگی بیش از آنکه معلول برنامه ریزی ما باشد، به خواستِ عمومی نیاز دارد و تنها کاری که برگزارکنندگان می توانیم برای تحقق این هدف انجام بدهند «برنامه ریزی در جهت احساس لزوم برای تحقق این نیاز» است.

 

ارتقاء فرهنگ و اخلاق در ورزش مشکات، مستلزم خواست و اراده ورزشکاران است.

 

ورزشکاران این شهر باید «تغییر» را اراده کنند و به لوازم آن پایبند باشند و به نظر می رسد که در ورزش مشکات «گذشت» و «رعایت متانت گفتاری» از مهمترین این لوازم است.

 

بسیاری از جدلهای پیش آمده در لیگ فوتسال مشکات، به خاطر اعتراض به داوری بوده است. با بسیاری از بازیکنان که گفتگو می کردم داوران را به بی عدالتی متهم می کردند و بسیاری از داوران، بازیکنان را به رعایت نکردن شئون ورزشی؛ اما بنشینیم و بیندیشیم که آیا این اعتراضها به فوتبال مشکات چه کمک کرده است؟! آیا شیوه اعتراضهای ما صحیح است؟ آیا فقط فریاد زدن وسیله اعتراض است؟ با سکوت نمی شود اعتراض کرد؟ چقدر با این اعتراضها توانسته ایم حقمان را در ورزش بگیریم؟

 

ثمره این برخوردها و رعایت نکردن شئون گفتار، نه تنها حقی را برای ما به همراه نداشته، بلکه امروزوقتی مسئولان برگزاری لیگ، از داوران کاشانی برای حضور در این مسابقات دعوت می کنند با پاسخ منفی آنان روبرو می شوند.

 

به نظر می رسد که با ادامه این روند، فوتبال و فوتسال شهری که به داشتن استعدادهای درخشان در این زمینه مشهور است، به کلی نابود خواهد شد.

 

پس بیاییم به خاطر فوتبال، به احترام ورزش، به احترام شهرمان و به احترام خودمان هم که شده، «گذشت را تمرین کنیم»، «با عشق سخن گفتن را تمرین کنیم» و «صحیح اعتراض کردن را یادبگیریم» تا به جایگاهی که شایسته آنیم برسیم.

 

باور کنیم که ورزش مشکات به گذشت و به زیبا سخن گفتن ما بیش از قهرمانی یک تیم نیازمند است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.