یادمان کمال‌الملک در زادگاهش روستای کله کاشان برگزار شد

پنجمین یادمان بزرگ‌داشت «محمد غفاری» ملقب به «کمال‌الملک» نقاش چیره‌دست معاصر در زادگاهش روستای کمال‌المک (کله) با حضور نوادگان خاندان‌های غفاری، صالح و دهقانیار و جمعی از مسولین محلی برگزار شد.

به گزارش مردم سیلک در این آیین «غلامرضا خیرخواه» رئیس شورای اسلامی روستا،  با اشاره به این‌که در ۵ سال گذشته در بخش نیاسر روستار کله به‌عنوان روستای نمونه معرفی شده، گزارشی از فعالیت‌های عمرانی روستا ارئه داد و افزود: هم‌چنان نیازمند کمک اهالی روستا هستیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال پروژه ضرروی در دست ساخت سرویس‌های بهداشتی در مرکز ده است که تا این لحظه پی ساختمان ایجاد شده و 400 میلیون تومان بدهی به دنبال داشته است.

خیرخواه حفظ جمعیت روستا را از دیگر دغدغه‌های خود و شورا برشمرده و گفت: لازمه حفظ تاریخ و میراث گذشتگان این خطه قطعا حفظ جمعیت آن است. در این راستا اشتغال‌زایی برای جوانان و اهالی ده از برنامه‌های بلند مدت شورا است که با این هدف تا حد امکان جوانان به واسطه دغدغه‌های اقتصادی و مالی به شهرهای اطراف نقل مکان نکرده و جمعیت در وهله اول ثابت بماند.

رئیس شورای روستا یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام را بازسازی و مرمت انبیه و خانه‌های تاریخی روستا برشمرد و خاطرنشان کرد: بیشترین جمعیت در مرتبه دوم بعد از نیاسر متعلق به این روستا است و چشم‌انداز شورا در سال‌های آتی تبدیل‌شدن کمال الملک (کله)” به بخش است.

همچنین در این آیین «مجید حیدری» دیگر عضو شورا و عضو انجمن دوست داران میراث فرهنگی خبر از احداث پارک‌موزه در منطقه اکوتوریستی روستا داده و گفت: ساختمان اصلی موزه جانمایی شده که در کنار آن بوستانی هم ساخته می‌شود.

به گفته حیدری این موزه دارای بخش‌های متفاوت جمله از موزه عکس، مشاهیر، نقاشی مشاهیر روستا، قباله‌جات، کتب تاریخی و اسناد خواهد بود.

وی تاکیدکرد: برای شروع سومین مرحله مرمت زادگاه کمال‌الملک (دبستان صالح) نیازمند همیاری خیرین و مردم هستیم. سقف این خانه در حال تخریب است و بسیاری از خانه‌های تاریخی دیگری هم چون خانه غفاری، احسانی، پارسا و …هم چنین وضعیتی دارند.

حیدری با اشاره به این‌که میراث فرهنگی هیچ اعتباری به مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی روستاها اختصاص نمی‌دهد،‌هر نوع کمک و همیاری مردم ائم از مادی و معنوی را در حقیقت در جهت حفظ، اعتلا و پیشرفت زادگاه خودشان عنوان کرد.

روستای کمال الملک ( کله) واقع در 40 کیلومتری غرب کاشان از دیرباز زادبوم دانشمندان، ادیبان و نخبگانی بوده است که نه در دیار خود بلکه در سطح ملی نام‌آور بوده‌اند.
چنان که اکنون فرزندان و بازمانده‌های صالح‌ها و غفاری‌ها و دیگر افراد هم‌چنان از شخصیت‌های برجسته روستا هستند و راه پدران خود را در پیش دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.