سومین مسجد مناره‌دار تاریخی ایران در کاشان مرمت شد

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از مرمت قسمت‌های آسیب دیده مسجد جامع این شهر، سومین مسجد مناره‌دار تاریخی ایران خبر داد.

به ‌گزارش مشکات آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس از کاشان «احمد دانائی‌نیا» رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان بیان کرد: مرمت مسجد جامع کاشان شامل نماسازی بیرونی‌ با مصالح سنتی، تراشیدن کاهگل فرسوده، اجرای کاهگل در جداره خارجی ضلع جنوبی، اجرای آب چکان بام و شمشه گیری قاب پنجره ها است که با سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال هزینه از محل اعتبارات ملی انجام شد.

وی با تاکید بر اهمیت تاریخی مسجد جامع کاشان، مرمت کتیبه‌های مسجد در ایوان مقصوره و احیای شبستان زیرزمینی و کوره‌های پخت سفال را‌ ضروری دانست و گفت: وجود کوره‌های پخت سفال که در حفاری‌های دهه‌های گذشته انجام شده، نشان از دیرینگی حیات در این مکان تاریخی است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری عضو هیأت علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان، عملیات ساماندهی آن از حدود یک ماه قبل آغاز شده است.

دانائی‌نیا با بیان اینکه امید داریم کوره‌های ارزشمند و شبستان زیرزمینی نفیس ضلع غربی در نیمه نخست سال ١۴٠٣ ساماندهی و احیا شود، بیان کرد: در یک دهه گذشته این مسجد بارها مورد مرمت‌ قرار گرفته است و تثبیت و استحکام بخشی قسمت‌های فرو ریخته، مرمت جناحین گنبدخانه، مرمت حیاط و زیرزمین مسجد از جمله کارهای مرمتی است. ‌

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان گفت: این مسجد از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی شهرستان کاشان است که حیات اولیه آن به دوران صدر اسلام و آل بویه باز می‌گردد و در دوره‌های مختلف سلجوقی، ایلخانی، زندیه و قاجار بازسازی شده است.

وی بیان کرد: مسجدجامع کاشان شامل سردر ورودی، حیاط و حوض، ایوان رفیع ضلع جنوبی و گنبد آجری فاخر، صحن وسیع، دو شبستان بزرگ و یک شبستان تحتانی در ضلع غربی است که در زلزله سال ۱۱۹۲ هجری قمری کاشان آسیب جدی دید و در دوره های بعدی به صورت اساسی مرمت شد.

مسجدجامع کاشان در سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است‌.

 

 

 

مشکات آنلاین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 اینستاگرام / تلگرام  / ایتا / بله

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.