هشدار مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان

مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر امکان وقوع بارشهای شدید در منطقه کاشان از مدیران ارشد شهرستان و شهرداری کاشان خواست برای آبگرفتگی معابر کاشان پیش از ایجاد شرایط بحرانی چاره اندیشی کنند.

«مهدی جعفرزاده» گفت: بر اساس ماده 55 قانون تشکیل شهردایها، اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل از وظائف شهرداری‌هاست؛ که عموماً با طراحی و ایجاد شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی بوسیله یکی از روشهای، احداث خطوط لوله یا کانال روباز و یا هر روش اصولی دیگر انجام می پذیرد. در حال حاضر در شهر کاشان این کار عمدتاً با حفر چاههای جذبی در معابر انجام می‌شود. ولی هنگام وقوع بارندگی‌های سیل آسا و به دلیل جاری شدن حجم بسیار بالای آب در معابر در مدت زمان کوتاه، این سیستم جوابگو نیست و بارها شهروندان شاهد آبگرفتگی شدید معابر در زمان بارندگی‌های شدید و بروز مشکلات و خسارت فراوان شده‌اند.

وی افزود: در سالیان اخیر شبکه جمع آوری فاضلاب با صرف هزینه‌ای بالغ بر 1000 میلیارد تومان در نزدیک به 50 درصد از مساحت شهر کاشان توسط شرکت آبفا اجرا شده است. بر اساس مطالعات طرح فاضلاب، این شبکه صرفاً برای جمع آوری و دفع فاضلاب شهری طراحی شده و نباید آب ناشی از بارندگی‌ها به آن وارد شود. حتی بر اساس مباحث فنی نظام مهندسی، وصل ناودانهای منازل به شبکه فاضلاب شهری ممنوع است.

جعفرزاده گفت: متاسفانه در سالهای اخیر در زمان وقوع بارندگیهای شدید و جاری شدن روان آب در سطح معابر و به دلیل اینکه چاههای جاذب ظرفیت جذب این حجم از آب را ندارند، برخی از شهروندان، عوامل شهرداری و حتی پرسنل آتش نشانی به روشهای مختلف با بازکردن درب آدم‌روهای فاضلاب، اقدام به هدایت این حجم بالای آب به داخل شبکه فاضلاب می‌کردند. با این کار، حجم بسیار زیادی از آب در یک لحظه کوتاه به شبکه وارد می‌شد. وارد شدن ناگهانی حجم بالایی از آب به شبکه علاوه بر ایجاد شوک به آن، سبب ورود حجم بالایی از گل و لای به آن و گرفتن لوله‌ها می‌شد؛ به همین دلیل بارها در زمان وقوع بارندگی‌های شدید بلافاصله شاهد پس زدگی فاضلاب در بعضی از خانه‌های بوده‌ایم.

مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل آبفا از انجام مکاتبات متعدد این شرکت با شورای اسلامی شهر، شهرداری و مدیریت بحران فرمانداری خبر داد و گفت: بارها نسبت به برنامه ریزی برای دفع آبهای سطحی و همچنین استفاده نکردن از شبکه فاضلاب و مخاطرات آن هشدار داده‎ایم. البته در جلسات مدیریت بحران شهرستان نیز این موضوع مطرح شده و نماینده شهرداری نیز اذعان داشته شهرداری کاشان طرح ایجاد سیستم جمع آوری آبهای سطحی را در دستور کار خود دارد؛ اما بر اساس آنچه مشاهده می‌شود شهرداری تا الان اقدام اجرائی در این خصوص نداشته است.

جعفرزاده تصریح کرد: نکته مهم اینکه، شبکه فاضلاب شهری در مقابل حوادث بیمه است. ولی در زمان وقوع سیلاب و پس زدگی فاضلاب در منازل ، شرکتهای بیمه جبران خسارت به اماکن را قبول نداشته و دلیل آن را قصور شهرداری در ایجاد سیستم جمع آوری آبهای سطحی می‌داند. از طرفی شهرداری نیز جبران خسارت وارده را تقبل نمی‌کند و شرکت آب و فاضلاب در حوادث سالهای اخیر ، رأساً نسبت به پرداخت هزینه های و جبران خسارت وارده به اماکن اقدام کرده است.

وی گفت: از همشهریان می‌خواهیم در زمان وقوع بارندگیهای شدید و جاری شدن سیلاب در معابر و علی الخصوص کوچه ها، از بازکردن دریچه آدم روهای فاضلاب و هدایت آبهای سطحی بداخل شبکه فاضلاب خودداری نموده و در صورت مشاهده این اقدام توسط هر شخص دیگر، مراتب را از طریق شماره تلفن 122 به شرکت آب و فاضلای کاشان اطلاع دهند. این اقدام میتواند باعث پس زدگی فاضلاب حتی در منازل خود اشخاص عامل بشود و خسارت مالی فراوانی به منازل وارد نماید.

 

 

مشکات آنلاین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 اینستاگرام / تلگرام  / ایتا / بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.