از حبیب‌اله طُریحی منجم آماتور در دانشگاه کاشان تجلیل شد

در آیینی در رصدخانه دانشگاه کاشان از «حبیب‌اله طریحی»، پیش‌کسوت نجوم آماتوری کاشان تجلیل شد.

به گزارش دانشگاه کاشان، «حبیب‌اله طُریحی» زاده ۱۳۳۵ کاشان، از کودکی کنجکاو، و از ابتدای دهه چهل علاقه‌مند نجوم‌شده و فعالیت خود را در این راستا آغاز کرد.

طریحی تبلیغات برای سفر به کره ماه و مطالعه کتاب‌های «آیزاک آسیموف» را از عوامل ایجاد انگیزه در این مسیر می‌داند. او از ابتدای دهه ۵۰ همکاری با آموزش و پرورش کرج و تدریس نجوم را به‌صورت غیر رسمی آغاز می‌کند.

دیپلم علوم طبیعی، کاردانی مکانیک و کارسناسی تکنولوژی آموزشی، راه را برای ذهن جست‌وجوگر وی هموار ساخت، تا بیشتر به مطالعه و تدریس دانش ستاره‌شناسی بپردازد.

با انتقال به آموزش و پرورش کاشان از ابتدای دهه ۶۰ به توسعه نجوم آماتوری در منطقه کاشان پرداخت. برجسته‌ترین فعالیت‌های طریحی، ساخت تلسکوپ‌های شکستی از نوع تلسکوپ گالیله و آموزش روش ساخت آن به دانش‌آموزان و راه‌اندازی آسمان‌نما در کانون جوانه‌ها و کانون الزهرای کاشان بوده است.

نگارش چندین مقاله با موضوعات: شناخت صورت‌های فلکی، سیارات منظومه خورشیدی و بررسی امکان وجوت حیات در سایر کرات از دیگر فعالیت‌های اوست. طریحی طی سال‌ها تدریس دروس فیزیک و زمین‌شناسی در سطح دبیرستان توانسته است دانش‌آموزان زیادی را به دانش اخترشناسی علاقه‌مند نماید.

این علاقه‌مندی به‌سادگی در منطقه کاشان و آران و بیدگل قابل مشاهده است. تعدادی از شاگردان ایشان از جمله پایه‌گذاران «انجمن نجوم سپهر کاشان» در سال ۱۳۸۱ بوده و اکنون از مربیان نجوم آماتوری منطقه شمال استان اصفهان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.