ضوابط عرصه و حریم‌های بازنگری‌شده سیلک ابلاغ شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان از بازنگری عرصه و حریم‌های محوطه باستانی سیلک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره مهران سرمدیان گفت: سیلک با قدمتی در حدود ۸ هزار سال، به عنوان یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های تمدن بشری همواره در محافل علمی و باستان‌شناسی ایران و جهان مورد توجه بوده است. استمرار ۸ هزار سال سکونت باعث شده است تا سیلک به عنوان معیاری برای ارزیابی دیگر محوطه‌های باستانی قرار گیرد.

سرپرست اداره میراث کاشان افزود: بناهای تاریخی از جنبه‌های مختلف دارای عرصه‌ها و حریم‌های مصوب هستند که جهت مراقبت و حفاظت از آن‌ها انجام می‌گیرد. محوطۀ باستانی سیلک نیز دارای عرصه و حریم‌های مصوبی در سال 1378 بوده که به علت برخی مشکلات فنی، لازم به بازنگری بوده است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل بازنگری، تعیین دقیق‌تر عرصۀ محوطه به واسطۀ گمانه‌زنی باستان‌شناسی و همچنین تعیین ضوابط حریم‌ها بر اساس گمانه‌زنی و شرایط موجود محدودۀ سیلک بوده است. به همین خاطر سال 1394 گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان به سرپرستی دکتر محسن جاوری و با همکاری دکتر مجید منتظر ظهوری و دکتر جواد حسین‌زاده ساداتی اقدام به گمانه‌زنی جهت بازنگری عرصه و حرایم سیلک کردند که در نهایت پس از سه سال پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با ارگان‌های ذیربط، محدوده و ضوابط عرصه و حرایم بازنگری‌شده ۲۴ مردا‌دماه ۹۷ به تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رسید و با پیگیری‌های این مدیریت در تاریخ 12/9/1397 حریم جدید به امضا آقای دکتر مونسان رسیده و به استاندار اصفهان ابلاغ شد.

لازم به اشاره است که این مهم با پشتیبانی مالی و هماهنگی شهرداری کاشان اجرا شد که در طی این چند سال همکاری شایسته‌ای با مسئولین طرح و سازمان میراث فرهنگی داشته‌اند.

سرمدیان اضافه کرد که از این پس ضوابط بازنگری شدۀ سیلک، معیار ارزیابی‌ها و استعلام‌ها در محدودۀ سیلک بوده و نقشۀ طرح جدید نیز با همکاری شهرداری کاشان در محدوده‌های پیرامونی سیلک نصب خواهد شد تا شهروندان از محدوده‌های عرصه و حرایم آگاهی یابند.

محوطه باستانی سیلک کاشان با ارزش تاریخی شامل دو تپه شمالی و جنوبی و گورستان‌های الف و ب در سال 1310  به شماره 38 درتاریخ 24/6/1310 در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.