غوغاسالاری موثر نیست

خبر منتشر شده توسط مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کاشان با که با واکنش تند رئیس سابق شورای اسلامی این شهر روبرو شده بود، اعتراض «حسین حیدریان» رئیس کنونی این شورا را هم برانگیخت.

 

پس از رای نیاوردن لایحه مشهور به فاوا در شورای شهر کاشان، مرکز امور اتباطات شهرداری این شهر با ارسال خبری برای رسانه ها، نوشت: «علیرغم ضرورت تصویب موضوع؛/طرح سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در شورای اسلامی کاشان رأی نیاورد»

 

در توضیح این خبر آمده بود: «با توجه به نظارت و هدایت فعالیت‌های فناوری و چابک سازی حوزه IT و نظارت بر مکانیزه نمودن فرایندهای شهرداری و سازمان‌های وابسته و درآمدزا بودن آن طرح سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در شورای اسلامی کاشان رأی نیاورد.»

 

حیدریان در واکنش به این خبر نوشت: به چالش کشیدن آرا و نظرات شورای شهر با هر انگیزه ای زیبنده نیست.

 

متن کامل پاسخ رئیس شورای شهر کاشان که توسط روابط عمومی این شورا برای سایت خبری مشکات آنلاین ارسال شده، بدین شرح است:

 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان مدتی پیش عریضه ای منتسب به مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان به رسانه ها ارسال شد که ناظر به لایحه پیشنهادی از سوی شهرداری به شورای اسلامی مبنی بر راه اندازی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در این مجموعه بود.

 

نوشته ای که دارای نکات قابل تامل و البته نیازمند پاسخی بود که از سوی «حسین حیدریان» رئیس شورای اسلامی شهر کاشان به عنوان عضوی از خدمتگزاران در شورای اسلامی شهر و برای تنویر افکار عمومی صورت می گیرد.

 

فرآیند رای گیری در مورد لایحه مذکور مانند هر لایحه و طرحی طبق رویه معمول و قانونی با صحبت های موافقان و مخالفان و البته دفاعیه جداگانه شهردار و معاون هماهنگی و برنامه ریزی و کارشناس ایشان انجام پذیرفت که مشروح آن در گزارش ارسالی از سوی روابط عمومی شورا به رسانه ها قابل مشاهده است و مانند هر انتخابی به یکی از دو سرنوشت تایید و یا عدم تایید دچار شد که می تواند به عوامل مختلفی نظیر چگونگی عرضه این لایحه، نحوه دفاع از آن و … بستگی داشته باشد.

 

استفاده از واژه “وتو” در این نوشته آنچنان غیرمتعارف است که هر خواننده ای با اندک معلومات حقوقی را در ابتدا به تعجب وامی دارد؛ چراکه این کلمه زمانی به کار می رود که طرح، لایحه و قانونی با حداکثر آرا به تصویب یا عدم تصویب برسد و فرد یا جایگاهی با استفاده از اختیارات فوق العاده نسبت به رد این نظر جمعی اقدام نماید حال آنکه در مورد این لایحه مذکور نتوانست اقبال حداکثری صحن را کسب کرده و در نتیجه تصویب نشد؛ بر این اساس اگر این لایحه با وجود عدم تایید از سوی اعضا، یک فرد نسبت به تایید آن اقدام می نمود توجیه برای کاربرد واژه وتو امری معقول تر به نظر می رسید!

 

به چالش کشیدن آرا و نظرات شورای شهر به عنوان مجموعه منتخب مردمی با هر انگیزه ای زیبنده شهروندانی که فعالان عرصه مدیریت شهری با افتخار خدمتگزاری آنان در صحنه حاضر هستند نیست؛ این اقدام نه تنها حریم مردمی شورا را خدشه دار می نماید بلکه به ساختار واقعی و هدف تشکیل شوراها به فرمان امام راحل آسیب وارد کرده و ماهیت عملکردی آن را زیر سوال می برد.

 

اگر رسانه مَحمِل چانه زنی برای لوایح پیشنهادی است نیکوست تمام لایحه ها توفیق حضور در نشریات و سایت ها را بیابند! حتی آن لوایحی که با وجود برخی موضع گیری ها و عدم تمایل گروهی از جامعه اما به واسطه کار کارشناسی و نگاه مصلحت محور شورای اسلامی شهر به سرمنزل تصویب می رسند.

 

در مورد فراز پایانی این نوشته که یا تهدید تلویحی”با توجه به ضرورت موضوع حقيقتا بايد گفت طرح سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات هميشه روي ميز کار شوراي اسلامي شهر کاشان خواهد بود و تا اين طرح به تصويب نرسد اين لايحه بارهاي ديگر هم درصحن شورا مطرح خواهد شد” همراه گشته بود باید گفت این لایحه جدای از سایر موارد نیست و مانند هر ضرورت قانونی در صورت احساس نیاز قابلیت طرح برای آن متصور است که در آن صورت هم نظر اعضا ملاک خواهد بود.

 

 

و البته یادآوری چند نکته:

جایگاه پرسشگر و پاسخ دهنده طبق قانون مشخص است و هر قرائت یا تصور دیگری از این مناسبات، در حقیقت نادیده گرفتن جایگاه تقنینی است ضمن آنکه دخالت شهرداری در امور جاری شورا فراتر از قلب موقعیت جوابگو و سوال کننده، در حقیقت خروج از حیطه وظایف محسوب می شود.

 

بدون شک رشد فعالیت های عمرانی شهر امری کتمان ناپذیر است که علاوه بر همت شهردار و زحمت کارکنان پرتلاش شهرداری کاشان در سایه حمایت همه جانبه و البته بر اساس ضوابط و منافع جامعه دارالمومنین حاصل شده است.

 

بودجه و اعتبار یکی از پرچالش ترین بحث های مدیران اجرایی به خصوص در حوزه مدیریت شهری است که با توجه به شرایط اقتصادی دشوار در کشور، با کنترل و برخی ریاضت های اعتباری همراه می شود اما با این وجود رشد بودجه شهرداری کاشان با توجه به نیازهای موجود منطقه و مشکلات گسترده امری ضروری بود که با پشتیبانی و تعامل همه جانبه شورای اسلامی شهر کاشان محقق شد.

 

هیاهوها و غوغاسالاری ها هیچگاه بر اعضای شورای اسلامی شهر موثر نیست چه آن هنگام که همراهی و تعامل شورا با شهرداری با ترکیب اتهام آمیز “شورای شهرداری” همراه شد نه این زمان که عدم تشریفاتی عمل کردن شورا با اصطلاحات عجیب قرین شده است.

 

اثبات اینکه تصمیمات شورا بدون در نظرگرفتن دخیل کردن نگرش سیاسی و با اتکا به خرد جمعی صورت می گیرد امر چندان دشواری نیست؛ تنوع دیدگاه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در اعضای شورای اسلامی شهر به صورت طبیعی و اجتناب ناپذیر تجمیع نظرات و تضارب آرا را به همراه می آورد.

 

در پایان شورای اسلامی شهر کاشان ضمن حمایت مجدد از شهردار جهادی به عنوان یکی از انتخابات شایسته و نقطه درخشان عملکرد خود، اعلام می دارد بهتر است در فرصت اندک باقی مانده به جای فضاسازی های غیرضروری و با انگیزه های نامشخص به دنبال تقویت فرآیند خدمت رسانی به مردمی باشیم که سزاوار بهترین ها هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.