روز درختکاری

مریم آرمون: به نام خداوند سرسبزی ها
صفحه‌های تقویم را که ورق بزنی، اسفندماه را که به نیمه برسانی، به روی عدد پانزده تقویم کمی مکث می‌کنی، مناسبت «روز درختکاری» کمی‌ افکارت را قلقلک می‌دهد، از دوست و آشناهایت که بپرسی روز درختکاری چیست؟ یا بیل دستت می‌دهند و توصیه می‌کنند زمین را چنگ بزنی و درختی را در جایش بنشانی، یا سبزه‌ای بکاری و زیبایی‌ها را برداشت کنی.

اگر ازمن بپرسی؛ می‌گویم :درختت را بکار، سبزه‌ی عیدت را آبیاری کن، محصولاتی که کاشته‌ای به مرحله‌ی برداشت برسان، حضش را هم ببر، اما مهم‌تر از همه‌ی این‌ها این است که می‌خواهم الان بگویم: بدی‌های افکارت را از ریشه بچین، کینه‌هایت خاکش کهنه است، و کرم ِ آرامش‌ات شده‌است. خاکش را تعویض کن! آبی به زلالی مهربانی بر گلدان دلت بپاش! با عشق آبیاری کن! منتظر خبرهای خوب در راه‌مانده‌ات بمان!
همین‌که ذهنت خوبی را باور دارد و بپروراند، خوبی برداشت می‌کنی. مگر می‌شود دانه‌ی تفکرت سبز باشد و خوبی سبز نشود؟

نازنین انسان، آدم همیشه با بی‌هوایی نمی‌میرد همیشه خفگی در محیط ناسالم رخ نمی‌دهد، گاهی می‌شود که آدم با کلامش بهار دل دیگری را به خزان می‌کشاند.
گاهی دانه‌ات سبز است، دلت روشن است، اما طرف مقابلت سبز نیست، تیره شده‌است.
گاهی آدم‌ها از مهربانی طرف مقابل‌شان دچار مسمومیت می‌شوند، و خطرهایی وارد می‌کنند که نبود یک درخت بر زمین به طبیعت آن مقدار آسیب نمی‌زند، گاهی آدمی حاضر است دی‌اکسید کربن خونش بالا رود، اما کاشت‌های ذهنش همیشه سبز بماند.
درختت را که کاشتی دستی هم برای ما بتکان، با مهربانی نونهال خوبی‌هایت را آبیاری کن، با بخشش کینه‌های کهنه‌ی دلت را بتکان.
نازنینم بهار نزدیک است، کِی می‌خواهی ناگفته‌هایت را به گوش ماهت برسانی؟
برسان و زمان را دریاب، گاهی خیلی زود دیر می‌شود، آن‌قدر دیر که تبر بی‌تفاوتی قطع کرده‌است نهال امید و دوستی و عشقت را از باغچه ی دلش، هنوز هم دیر نیست، سر راهت همان‌طور که به خانه می‌روی شاخه گلی بگیر و دل عزیزت را شادکن.
هنگام خریدکردن‌های عیدت کمی دل خوش و شادی برای خودت بخر، مهمان سرزده‌ی کافه‌ی خیالت باش و ببین چه می‌خواهد از دنیایی که برایش ساختی.
قدری زندگی کن، کمی مهربان‌تر. می‌درخشی ولی کمی سبزتر بدرخش مثل درختی که می‌کاری. بانشاط باش، خوبی‌هایت را ریشه‌دار کن، خوشبختی را حس کن، زندگی ببخش به دیگران، هر روز جوانه بزن، تمام دنیا را سبز نقاشی کن.
اسفندماه را زندگی کن، زندگی را سبز و سبزی را بادوام.
بهار نزدیک است. برای آمدنش اسپند دود کن و به اسفند شادباش بگو …
راستی یادت نرود درخت هم بکار.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.